Vlákno názorů k článku Co přijde po neustávající krizi webovských prodejen? od Martin May - Souhlasim s vasim argumentem ze clanek je zameren...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 10. 2000 23:19

    Martin May (neregistrovaný)
    Souhlasim s vasim argumentem ze clanek je zameren na Webovske prodejny. Take prirovnani techto prodejen ke katalogum je velmi dobre.

    Nicmene jednoznacnou vyhodu peer-to-peer systemu, ktere nahradi tyto obchody stale postradam. Ani katalogovi prodejci typicky nestavi system sveho prodeje na peer-to-peer reseni.

    I zde samozrejme existuji uspesne vyjimky, napriklad MLM site, ktere jsou mimo jine zajimavou ukazkou i z hlediska reseni logistiky atp.

    Duvod proc se domnivam ze peer-to-peer reseni a prime objednavani od vyrobcu nedosahne PREVAHY (nerikam ze tak spousta lidi nebude nakupovat) je dobre ilustrovan na vasem prikladu nakupu pocitace.

    Naprosta vetsina lidi nechce provadet nakupy aktivne, rozument tomu co kupuje, vedet k cemu to potrebuje atp. Kvuli tomu abych obcas napsal dopis, delal preklady a precetl si Lupu se prece nebudu ucit z ceho se sklada pocitac. Proste si nejaky hotovy koupim. A podle ceho ho vybiram, no podle toho ci reklama na mne nejvice zapusobila, a ci cena se mi zda primerena. Prece si nekoupim ten nejlevnejsi, to by take nemusel byt seriozni vyrobce.

    Kdyz jsme pak u uspechu Napsteru, neprikladejme prosim jeho rust pouze tomu, ze je to technologie peer-to-peer. Ackoli to nemusi byt na prvni pohled zrejme, nabizi Napster svym uzivatelum velmi konkretni a relativne vysokou hodnotu. Nabizi totiz pomerne drahe veci (hudbu z CD) zcela zadarmo. I centralizovany server poskytujici stejny obsah zadarmo by mel podobny uspech.

    Navic Napster ziskal zdarma MASIVNI GLOBALNI REKLAMNI KAMPAN (ktera jej zrejme bude stat zivot) ve forme soudniho sporu s RIAA.

    Tvrdim tedy ze Napster je technologicky perspektivni reseni, avsak dosud neexistuje obchodni model, ktery by na tomto reseni mohl uspokojive fungovat a soucasne zajistil prijem primarnim vyrobcum a garantovanou kvalitu kupujicim.

    Nicmene velice by mne zajimalo, zda v ČR resp. v Praze existuji fora, kde by bylo mozno tyto otazky diskutovat i zive?

    Dekuji
  • 11. 10. 2000 13:24

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Vážená pane Zajíčku,

    nevím, co myslíte stravovacími procesy, ale pokud jste měl na mysli stravovací návyky, tak jediný, kdo své stravovací návyky na Lupě ventiluje, jste právě Vy.

    Vaše vidění světa je poněkud černobílé. Obchodníci buď musí zaniknout, nebo vládnou celému světu až do konce věků, zákazník se jich na nic neptá nebo je nechá rozhodnout vše atd. atd. Asi nemá smysl s Vámi polemizovat, protože do každé další odpovědi vkládáte více a více emocí. Takže jen jednu drobnost, která Vás snad nerozčílí: Obchodníci (přeprodejci, chcete-li) obyvkle nabízejí více konkurenčních výrobků téhož určení. Proto mohou svým zákazníkům poradit mezi konkurenčními výrobky, aniž by je museli posílat ke SVÉ konkurenci. Domníval jsem se, že to je zcela zřejmé...

  • 11. 10. 2000 10:56

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Pane Nebesky, co mne je proboha do vasich stravovacich procesu? Vazne to nevite? Tak vam na to holt odpovim - neni mi do nich absolutne nic. Je to receno dost srozumitelne? A nezda se vam, ze tema veci je o uplne necem jinem? Ale kdyz uz o tom pisete - ja nejim nic zahranicniho, co ma jakoukoli domaci analogii (a jen vyjimecne mimoprazskeho), protoze nechci podporovat zasvinovani prostredi zbytecnymi prevozy neskutecnych kvant zbytecneho zradla pro ukajeni nesmyslnych choutek.
    Komicky genialni jsou vase rady, ze si lidi maj vybrat z konkurencnich vyrobku na Internetu, ale pak si naprosto nezbytne museji jit nechat poradit od kamenneho preprodejce, ktery za ne vsechno rozhodne:)))))))))) Uz dlouho jsem se tak nezasmal...:)
    Pane Nebesky...na webovskych centralizovanych serverech jednak zjistite prd, pokud tomu nevenujete hromady casu, abyste nasel vsechny mozne cenove nabidky a mohl si je porovnavat (porovnavace cen zahrnuji jen neco, navic jim nektere stupidni servery zakazuji prohledavat jejich nabidku). Sire peer-to-peer tohle resi na 100%. Druhak je strasne jednoduche najit v prohledavacich detailni informace k cemukoli - a to na strankach serveru i v tematickych konferencich.
    V zivote me ani omylem nenapadlo, abych se preprodejce ptal na nejaka doporuceni. Pane Nebesky, muzete mi ukazat jedineho preprodejce, ktery posila vsechny lidi ze sveho kramu ke konkurenci?:)))))
    Neslysel jste nekdy o tom, co rozhoduje nejvic pri nakupech zbozi mimo denni potrebu? Prozradim vam to - rozhovory s prateli a znamymi - tzv. "reklama per huba". Jeji ucinek se pohybuje kolem 40% a roste diky inetovym konferencim.
  • 11. 10. 2000 7:01

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Myslím, že s lednicí jste nezvolil správný příklad. Lednici si můžete vybrat v klasickém obchodě (a zneužít tak "kameníka"), zjistíte však, že se Vám vyplatí strávit nějaký čas hledáním nejlevnější nabídky tohoto konkrétního zboží na Internetu. Pokud cena lednice zahrnuje dopravu a instalaci na místě, můžete najít nejlevnějšího prodejce (pokud nebydlíte ve městě, kde se vyrábí, tak to asi výrobce nebude) a vyplatí se Vám to.

    Nutnou podmínkou je však ten předchozí výběr z konkurenčních výrobů za pomoci odborníka z kamenného obchodu. Pokud toho odborníka chcete on-line, musíte mu nějak zaplatit.

    Já nechápu, jak si pan Zajíček myslí, že se ke mě domů dostane taška s nákupem potravin. Mám docela rád francouzské sýry, jihočeské mléko a pečivo z Michelských pekáren. Povezou mi z Francie čtvrt kila sýra, z Budějovic dvě krabice mléka a z Michle 3 rohlíky? Anebo máme zapomenout na možnost on-line nákupu čehokoli, co nestojí určitou minimální částku, např. 500 Kč?
  • 11. 10. 2000 1:39

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Kdyz si prectete zaver clanku, zjistite, ze zduraznuju, ze pri vsem MUSI fungovat distribuce a logistika. To je mimochodem jedna z pricin krachu nekterech webovskych preprodejcu, kteri tyto sluzby podcenili.
    Dale - clanek se venuje WEBOVSKYM prodejnam, ne prodejnam ve fyzickem svete. Je o mizeni WEBOVSKYCH preprodejcu. O jejich probihajicim SKUTECNEM mizeni. A o mizeni miliard investicnich USD, napumpovanych do techto WEBOVSKYCH prodejen.
    Logisticke a distribucni sluzby nejsou preprodejeckymi sluzbami. Ty existuji jako soucast prodeje ve fyzickem svete - v nem si ale preprodejce pripocitava obchodni marzi, o kterou se zvysuje vysledna cena.
    Kdyz jsem byl v roce 1992 v USA, hledal jsem na Manhattanu (New York) prodejny vypocetni techniky. Nasel jsem tam dve. Na dotaz, proc tam nejsou, mi Americani odpovedeli, ze tohleto se objednava u zasilkovych sluzeb. Webovske prodejny jsou katalogy zasilkovych sluzeb v elektronicke podobe. V USA maji dlouhou tradici, proto Americani nemaji problemy s jejich vyuzivanim i ve webovske podobe. Kupuji si tak vsechno mozne. Zasilkove sluzby jsou preprodejci, kteri maji distribuci a logistiku vyresenou.
    Vzrustem objednavek zbozi primo u vyrobcu velkych, strednich, malych, kteri budou vsichni dostupni ze siti, se rozvinou distribucni a logisticke sluzby. Naprosto stejne, jako se to stalo v pripade distribuce hmotnych knih, kdyz se zacaly nabizet ve webovskych prodejnach.
    Kdo si potrebuje vsechno osahat ve fyzickem svete, toho prodej via Inet lakat nebude. Jsou desitky milionu lidi, kteri si osahavat nic nemuseji a staci jim informace ziskane z Inetu (nikoli jen z prodejen, ale i ze spousty dalsich zdroju).
    Ja si treba nekoupim pocitac u konecneho prodejce ani za nic. Objednam si jednotlive dily podle sveho vyberu u velkodistributora a pak si pocitac sestavim, resp. renovuju. Vim, ze to neni typicky priklad, ale tim, ze se vyhnu konecnemu preprodejci, jeste usetrim, i kdyz to pro mne neni to nejhlavnejsi. Velkodistributor prodava i kompletni pocitace, ale ja si ho chci sestavit podle svych potreb. To jen k tomu, ze patrim k lidem, kteri berou technicke kramy jako kramy a zajimaji je jejich parametry, nikoli jejich "nabozne" prohlizeni v obchodech. Nejsem zdaleka sam. Tem druhym jejich citovejsi vztah k vecem ale brat nechci!
    Jeste tady nekde bylo receno, ze open source neni v sitich mozny. To je naprosto absurdni tvrzeni (site peer-to-peer jsou z 90% open source). A ze pry open source neni levnejsi. To nema s open source moc spolecneho. Zalezi na typu licence. K open source se vetsinou vztahuji bezplatne licence.
  • 10. 10. 2000 22:46

    Martin May (neregistrovaný)
    Pri obchodovani v sitich peer to peer mi stale unika zpusob, jakym se objednana lednice dostane ke mne do bytu.

    Jakmile problematiku redukujete na data, programy, hudbu, knih etc., tedy produkty jejichz elektronicka replikace vyzaduje nulove naklady, pak je vse co jste uvedli o zaniku prostredniku naprosto platne a spravne. Centralizovanych prostredniku nebude treba, velmi spolehlive budou fungovat reseni peer to peer. Presto se domnivam ze i zde da skupina uzivatelu centralizovanym prostredniku prednost.

    Nevidim zpusob, jak reseni peer-to-peer odstrani ulohu prostredniku u bezneho zbozi kde funkce prostrdenika nespociva v tom ze zprostredkovava "kliknuti" ale v tom ze provozuje sit skladu, zajistuje dopravu, zajistuje schvaleni pro prodej vyrobku v dane zemi (napr elektronika), zajistuje sit servisnich opraven atp. Tyto cinnosti vyrobce principielne zajistovat nebude, a "svepomoci" je peer to peer uzivatele take nezajisti.

    Navic stale prehlizite marketingovy vyznam kamenych obchodu a prostredniku. TV Sony jsem si nekoupil kvuli tomu ze byla nejlevnejsi ale proto ze se mi v obchode behem 5 minutove prohlidky nejvice libilo jaky ma obraz. JAK TOTO UDELAM PRES INTERNET???

    MF DNES ctu nikoliv proto, ze maji nejvice banneru, ale ze ji prodavaji v trafice kolem ktere jdu cestou do prace. Kdyby tam prodavali 3000 ruznych novin, necetl bych zadne:)

    ZAKAZNIK NETOUZI PO NEJNIZSI CENE = TO BY NAHRAVALO ELIMINACI PROSTREDNIKU TAM KDE TO JDE

    ZAKAZNIK TOUZI PO POHODLI A RYCHLOSTI A RAD ZA TO PROSTREDNIKUM ZAPLATI
  • 10. 10. 2000 16:52

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Lze si samozřejmě představit i to, ze by si prostředník za své služby nic neúčtoval. Již existují podobné modely v B2B, které neúčtují nic prodávajícím ani nakupujícím, nejsou však open source ale žijí z reklamy. Pokud by takový systém skutečně dobře fungoval, reklama na něm by byla k nezaplacení.

    Open source je představitelný jen těžko, ale to neznamená, že by to nemohlo fungovat. Myslím si však, že by nad open source systémem vznikaly komerční nadstavby, které by poskytovaly dodatečné služby. Nikde navíc není řečeno, že open source řešení je levnější než komerční. S každou transakcí jsou vždy spojené náklady a komerční systém může transakční náklady snížit tak, že cena transakce klesne a jemu ještě zůstane zisk.
  • 10. 10. 2000 15:04

    Petr Klimovic (neregistrovaný)
    Jenomze tenhle obchodnik je software a za sve sluzby si nic neuctuje. Je totiz open source. Je znam format vstupu do nej a zalezi jen na nabizejicich, zda do nej svou nabidku umisti. Ale tato vize se pomalu zacina podobat principu eBay. Jen s tim rozdilem, ze neexistuje centralni server, ktery by strhaval poplatky.
  • 10. 10. 2000 13:33

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Vazeny pane Zajicku,

    pokusil jsem se argumentovat, ze Internet nezmeni model vyrobce - prostrednik - zakaznik natolik, aby prostrednik mohl z tohoto retezce vypadnout. Pokud Internet neohrozi existenci obchodniku, neznamena to, ze obchodnici ovladaji svet a budou ho ovladat naveky. Stejne tak fakt, ze Internet neohrozi existenci velbloudu, neznamena, ze svetu vladnou a na veky budou vladnout velbloudi.

    Kazdemu podle jeho gusta, nezda se mi vsak, ze by ausgerecht autor clanku se mel nechat v diskusi vyprovokovat :-)
  • 10. 10. 2000 13:03

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Proboha, nechte toho a nedelejte z druhych blby podle vasich sablon. Ten clovek nastinil moznosti distribuce informaci v sitich peer-to-peer. Tak mu nevkladejte do klavesnice neco, co tam podle vas mel vlozit. Vsichni uz od vas vime, ze preprodejci jsou prinejmensim deus ex machina vseho sveta, kteri ho budou ovladat, dokud hvezdy nevyhasnou a nejspis i potom. Nicim to uz opravdu dokazovat nemusite. Zvlaste ne timto zpusobem. A zastani opravdu nepotrebuju - to je dalsi z vasich predstav, ktere si laskave odpustte.
  • 10. 10. 2000 11:53

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Myslím, že jste popsal sen každého on-line obchodníka: získávat zákazníky a přijímat objednávky, ale nestarat se o jejich vyřízení, s tím ať si poradí někdo jiný, výrobce nebo logistická firma. Nezdá se mi však, že byste se tím nějak zvlášť pana Zajíčka zastal, spíše naopak.
  • 10. 10. 2000 7:03

    Petr Klimovic (neregistrovaný)
    Musim se zastat p. Zajicka.
    Zda se, ze se kazdy bavite o necem jinem.
    Skusim prevypravet co by takova peer to peer sit umela.
    Treba knihy. klient na vasem PC by prohledaval databaze vydavatelu knih a primo u nich by objednaval. Vy byste mel nabidku vsech vydavatelu jednotnym zpusobem v jednom programu. To ktery vydavatel vydava jakou knihu by bylo zcela transparentni, to vas nemusi zajimat. Popisy knih by umistovali sami uzivatele. Slo by zjistovat nejcasteji kupovanou knihu apod.
    Je tu nekdo, kdo ma sklad plny knih od ruznych vydavatelu a ty pak prodava dal. A taky je tu software, ktery zadny sklad nema a objednavky jen predava prislusnym vydavatelum. Kdokoliv muze nabidnout sve knihy vsem. Dva pristupy.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).