Ještě nedávno bylo v módě Amazonu a jemu podobným tleskat a věštit světlé zítřky a všichni jim tleskali a věštili světlé zítřky. Nyní je v módě věštit zánik a všichni věští zánik.
Amazon možná nakonec opravdu padne, to však neznamená, že obchodní prostředníci na Internetu vymřou. Autor jako příklad vymření přestředníků uvedl výhodnost Mojo nation a Napsteru - to se zdá jako dosti hloupá chyba, protože i to jsou prostředníci. Jsou jen trochu jiného typu, ale opravdu jen trochu.
Prostředníci mezi výrobcem a zákazníkem jsou životně důležité pro obě strany - to ví každý zákazník, který něco nemůže sehnat (výrobce hledaného výrobku přece existuje a určitě ho chce prodat). Ví to ale i výrobce, který platí nehorázné sumy supermarketům za zalistování jeho výrobku, který pak je nucen dodávat téměř pod cenou. Přestože by pro něj byla zdánlivě výhodnější prodávat ve vlastní značkové prodejně, chce-li uspět, musí nabízet v supermarketu.
Na Internetu to je úplně stejné. Nakupovat přímo od výrobce je nesmysl - kdo mi například poradí, který z konkurenčních výrobků je lepší? Kdo mi zaručí, že výrobce, o kterém jsem nikdy neslyšel, mě neokrade? A konečně: chci si opravdu rohlíky kupovat jinde a jiným způsobem, než sýr a ten zase jinde než máslo?
Rozdíl mezi internetovým obchodem plně využívajícím možnosti technologie a sítí peer-to-peer je nepatrný a může se v budoucnu snadno setřít. Prostředníci prostě zůstanou.
tezko predvidat, ale myslim si, ze v te podobe jak jsou dnes prostrednici, tak v takove na inetu zitrka asi nebudou.
Proc by si nekdo objednaval na siti zbozi u nejakeho prostrednika, kdyz siti je jedno, zda objedna zbozi u prostrednika ci vyrobce. Jestli muj Amazon bude sidlit v Brne, a vyrobce ve Zline, pak Prazakovi je uplne jedno odkud zbozi prijde.
Ze Zlina bude jen asi levnejsi a jistejsi.
A prostrednik bude jen sit, ono to zavani tim Sunovskym "Sit je pocitac" nebo Microsoftim ".NET".
Dobre se z toho bude mit majitel one vykonne "casti site". Ale ze by nektery prostrednik na inetu mel sve kamenne sklady, to asi ne. Bude je mit ten opravdovy velkoobchod. On zasle zbozi zakaznikovi. A to na zaklade cinnosti SITE.
Da se ona pak nazvat Prostrednikem?
Souhlasím s tím, že tvář prostředníků se může změnit. Nesouhlasím však s tím, že je jedno, zda si zboží objedná u prostředníka nebo u výrobce.
Kupuji-li zcela konkrétní a drahý výrobek, který nepotřebuje žádné doplňkové služby (např. kamion cihel) a kde jsou minimální transakční náklady, je výhodnější nákup u výrobce. Ve všech ostatních případech nikoli.
Oním prostředníkem nemůže být Síť - tedy technologie. Může jím však být systém, ve kterém se mj. ukládají informace. Dobrým příkladem je eBay. Mohlo by se zdát, že tam prodávající prodává své zboží přímo kupujícímu. Ale není tomu tak - prodej zprostředkovává prostředník, který přidáv významnou hodnotu - informace. Bez těch informací by nikdo nic nekoupil. Poslal byste snad na druhý konec světa 100 dolarů a doufal, že vám druhá strana pošle vycpaného krokodýla bez jakýchkoli informací z třetí strany?
On-line prostředník soustředí nabídku a poskytne k ní informace a zákaznickou podporu. Na jejím základě generuje objednávky. Ty potom vyřídí výrobce a logistická firma. Jinak to nemůže fungovat, alternativou je jen žádný prodej on-line (s výjimkou oněch kamionů cihel). Nikdo si nebude kupovat potraviny u šedesáti různých výrobců - půjde vždy do jednoho ochodu, ať je on-line nebo "kamenný".
Taky bych řekl, že prostředníci, kteří přidávají určitou přidanou hodnotu ke zboží, mají šanci uspět. Ne každý výrobce bude schopen (ať z finančních nebo kapacitních důvodů) vytvářet, provozovat a financovat vlastní on-line prodejnu.
A ze stejného důvodu, proč existují prostředníci v kamenném světě budou existovat i ve světě virtuálním. Stejně jako jsou v kamenném světě hypermarkety, kde by většina výrobců ráda prodávala své zboží, budou hypermarkety i na Internetu. Takové hypermarkety ale musí mít propracovanou logistiku, důvěru zákazníků a kvalitní uživatelskou podporu.
Ti, kdo pouze opisují ceníky asi velkou budoucnost skutečně nemají.
eBay raci byt aukce - firma eBay zadnou hodnotu nikam nepridava. Jde o centralizovanou aukci. Totez v bledemodrem plati pro prodejnu Amazon.
Pokud jde o sluzby, ty provozuji specializovane firmy, nikoli nejaci preprodejci zbozi. Coz samozrejme nevylucuje, ze by servisni organizace nemohla prodat i zbozi, ktere se servisem souvisi (napr. pri vystavbe pocitacovych siti).
Zapominate na male a stredni vyrobce i servisy. Jejich situace na soucasnem Inetu je tristni. Plati centralizovanym preprodejcum a "presluzebnam" poradne podily, ktere zdrazuji jejich nabidky, resp. je pripravuji o financni zdroje. Pokud by chteli zvysit sanci na reakci surfaru, museli by byt na kazdem webovskem serveru. To vsechno site peer-to-peer v pohode resi.
Uz jen na okraj: Pokud jde o potraviny - hodne lidi chodi do nekolika obchodu, protoze ne vsude je vsechno. Ve vztahu k prodeji via Inet - jogurt je "spotrebne" neco hodne jineho nez treba hard disk nebo tkanicky do bot. Mala pozn. - davam prednost rozlicnym lokalne vyrobenym jogurtum, nez vsem fabrikovanym, TV reklamou vyhonenym (netyka se jen o jogurtu).
eBay samozrejme raci byt aukce, to ale rovnez znamena, ze raci byt prostřednikem mezi kupujicim a prodavajicim. Jeji pridana hodnota neni nulova, jak tvrdite, nybrz obrovska. Ty miliony a miliony transakci, ktere zprostredkuje, by se bez eBay neuskutečnily, pripadne by podminky uskutecneni byly mene vyhodne (pro obe strany!).
Sluzby dulezite pro prodej samozrejme poskytuji prodejci - to je ostatne jedinym duvodem jejich existence. Mozna se prilis nechavate zmast slovy: sluzba neni ani zdaleka jen prace, kterou je s vyrobkem treba udelat, ale zakaznik to neumi (viz Vas priklad).
Na male a stredni vyrobce a servisy opravdu zapominam - nevim totiz proc bych na ne (nebo na velke vyrobce a servisy) mel myslet. Mluvime tu o principech a ty jsou vzdy stejne. Vy se asi zivite pocitacema a to Vas prilis ovlivnuje. Pocitacove firmy jsou velmi specificke a nelze z nich vyvozovat zadne zakonitosti.
BTW k jogurtum a Internetu: temer kazdy clovek kupuje mnohem vice jogurtu nez harddisku (nebo tkanicek do bot). Skutecny business je tedy v jogurtech. A to, ze davate prednost malym vyrobcum jogurtu pred velkymi, jen potvrzuje potrebu prostrednika. Budete-li si takovy jogurt chtit koupit on-line, prostrednik, ktery nabizi i rajcata a zvykacky, Vam ho doda mnohem snaze (a levneji!) nez vyrobce.
Jeste bych to doplnil o jednu vec.
Prodej na Internetu (mam na mysli fyzicke zbozi ne SW nebo MP3) neni uskutecneny odkliknutim, pripadne prevodem penez z uctu na ucet. Nejslozitejsi a nejnakladnejsi operaci je vlastni doprava zbozi k zakaznikovi. A tady si prave dovedu predstavit velke vyhody prostrednika perfektne fungujiciho v urcitem regionu. Radeji si koupim lednicku od prostrednika, ktery diky sirokemu sortimentu ma tolik objednavek v danem regionu, ze muze dopravit zbozi zdarma a to pripadne vcetne predvedeni ci instalace vyrobku. Vyrobce nikdy nemuze disponovat takovymi prostredky na dopravu primo koncovemu zakaznikovi ve vsech regionech ktere pokryva. Osobni doruceni nikdy nenahradi postu nebo spedicni firmu, ktera nema ke zbozi zadny vztah.
Diky. Vyvratil jste mimochodem dalsi z omylu pana Zajicka: ze totiz vyrobce ma vzdy nizsi cenu. Na tom neni nic samozrejmeho, vyrobce muze mit mnohem vyssi transakcni naklady nez obchodnik a tudiz cena od vyrobce muze byt vyssi, nikoli nizsi. Typicke je to prave ve Vami popsanem pripade lokalniho obchodnika.
Povazovat neco zeleza a na nem databazovy program u eBay za nejakou pridanou hodnotu, je pro me ponekud komicke. Zvlaste u eBay se o obsah staraji surfari, kteri do databazi zapisuji popisy prodejnich artiklu, plus ti, co na ne reaguji.
eBay je jen centralizovany aukcni mamut, ktery mel dostatek investic na to, aby prorazil drahou reklamou, plus neco stesti, protoze na nej chodilo jeden cas porad vic lidi, takze ti ostatni poctem transkaci zaostavali (coz opet prokazuje absurdnost centralizace, ktera hlavne omezuje vyber). Ti ostatni pouzivaji (typove) zcela stejny HW/SW. Jedine, cim se eBay muze vykazat, je suma podilu, ktere bere z nabidek, a objem reklamy na ni umisteny.
O sluzbach poskytovanych prodejci zrejme nic nevim. Jakou sluzbu dostanu pri koupi cedecka nebo svetru? O cem vim, je, ze prodejce na nektere zbozi potrvdi zaruku danou vyrobcem (nikoli prodejcem, pokud prodejce neni vyrobcem), a preda kupujicimu seznam spratelenych servisu.
Na male a stredni vyrobce klidne nemyslete dal. Oni ale na soucasnem tristne centralizovanem Inetu jsou v situaci, v jake jsou, i kdyz na ne nemyslite.
Axiom, ze by v jogurtech mel byt nejaky "skutecny byznys", zatimco v hard discich nikoli, se vymyka mym mentalnim kapacitam.
A lokalni jogurt si kupuju v lokalitach, kde zrovna jsem (pozadavku na jejich prevazeni a zasvinovani prostredi bych se nikdy nedopustil - bohuzel, to treba u procesoru nejde, ale to neznamena, ze by to tak muselo byt u vseho).
Brante preprodejovecke prostredniky jak libo, ale vyvoj s podporou Inetu se bude ubirat jinymi cestami. Jedna z prvnich oblasti, ktera anihiluje, jsou preprodejci cedecek apod. A jakmile nastoupi site peer-to-peer tak, jak je popisuju v clanku, ceka stejny osud preprodejce obrovskeho mnozstvi hmotnych (elektronicky nereplikovatelnych) artiklu.
Vite, co? Misto dohadovani se z hodne rozdilnych pozic, pockejme na rok treba 2005...a uvidime to na vlastni oci, OK?
Ad "Povazovat neco zeleza a na nem databazovy program u eBay za nejakou pridanou hodnotu, je pro me ponekud komicke. Zvlaste u eBay se o obsah staraji surfari..."
Mozna ze prave proto je komicky i Vas clanek :-)
Ale zcela vazne: Obrovska vyhoa eBay je prave v tom, ze jeho (BTW velmi vysokou) hodnotu zvysuji surfari - ja bych rekl: nakupujici a prodavajici - zcela zadarmo.
Pokud nevite, jakou sluzbu dostanete pri koupi svetru, tak to vypada, ze nevite, co je to sluzba. Svetr se vyrobi nekde v Horni Dolni, vy ho ale chcete koupit a vybrat nekde jinde. Pokud nechcete sjezdit celou republiku (nebo cely svet) abyste si mohl vybrat jeden svetr, potrebujete, aby to nekdo udelal za Vas. Pokud se nevyznate ve svetrech ale presto nechcete koupit neco, co se hned rozpadne nebo srazi, potrebujete nekoho, kdo se vyzna mist Vas atd. atd.
Kdysi lide povazovali obchodniky za carodeje. Nemohli totiz pochopit, jak muze obchodnik vydelat na tom, ze meni jednu vec za jinou vec stejne hodnoty. Nemohli pochopit, ze poskytuje urcitou sluzbu (napriklad dopravu z mista, kde je vec levna, na misto, kde je draha) a vydelava prave na teto sluzbe. Dnes tomu ale uz rozumime - nebo bychom ale uz meli rozumet :-)
Vas navrh na pockani do roku 2005 odmitam. Tak lze zabit diskusi o cemkoli. Nebudou-li o tom lide mluvit a premyslet, nic se do roku 2005 nezmeni.
Kazdy mluvime o necem zcela jinem. Vyvoj sice muzete ignorovat, ale nikoli se mu vyhnout (viz kameniky). Na mnoha skolach USA je taky zakazana vyuka evoluce:)
Je mi lito, ze neznate vyvoj a perspektivy komunikacnich systemu Inetu (s plusy i zapory). Diky vyvoji dnes treba neumirate na mor, prestoze byste v dobe jeho epidemii mohl tvrdit, ze povidani o lecich proti moru je zabijenim diskuse o potrebe pojidani hadich ocasku a hledani spasy v modlitbe:)
Zdá se mi, že z toho chcete levně vyklouznout. Není totiž pravda, že každý mluvíme o něčem jiném. Oba mluvíme o potřebě prostředníků mezi výrobcem a zákazníkem.
Vy jste tvrdil, že Internet tuto potřebu zruší, aniž byste tento názor doložil (resp. Váš příklad svědčil o opaku). Já tvrdím, že tak, jako byl prostředník nutný v minulosti a je nutný i v současnosti, bude nutný i v budoucnosti, a své tvrzení se snažím doložit.
Vy jste tvrdil, že cena od výrbce bude vždy nižší, než od prostředníka, a zdá se Vám to natolik samozřejmé, že ani necítíte potřebu argumentů. Já tvrdím, že to tak být v některých případech může, ale obvykle tomu tak není. A dokládám to argumentem transakčních nákladů.
Co se týče druhého odstavce, buďte tak laskav a přečtěte si, co jste sám napsal: "Vite, co? Misto dohadovani se z hodne rozdilnych pozic, pockejme na rok treba 2005...a uvidime to na vlastni oci, OK?" To vy se o tom nechcete bavit, ne já.
Je samozřejmé, že nikomu neudělá radost, když je obviněn z poplatnosti módnímu trendu. Mohl by to ale považovat za příležitost, jak svá momentně módní tvrzení doložit argumenty. Upřímně nechápu, proč jste se o to nepokusil a místo toho jste nás na Lupě seznamujete s tím, co Vam pripada komicke.
BTW: vzhledem k chaotické povaze epidemií je zcela dobře možné, že pojídání hadích ocásků má větší efekt na snížení celkového početu obětí moru v lidské historii než metody moderní medicíny.
To po mne muzete chtit argumenty o funkcich systemu prostupovani z jednoho vesmiru do druheho. Teoreticky mozne. Prakticky mozna za tisice let. Ale ani kvantovy pocitac s miliony qubitu (atomu se superponovanymi elektrony) vam nepredvedu, prestoze s peti qubity uz prakticky existuje. S milionem qubitu bude mozna uz za 10 let. Podle vas nic takoveho neexistuje a existovat nebude, protoze to ted proste neni.
Ja se nechci o tehle tematice s vami dal bavit, protoze na ni mame zcela rozdilne pohledy vychazejici ze zcela rozdilnych poznatku. I Salamoun by oznacil situaci za patovou. Po patu sachy koncej. Ja nad vami nechci vitezit, protoze vyvoji je uplne jedno, co si o tom oba myslime. A nakonec sam rozhodne, kdo z nas mu byl bliz.
BTW - Tim vasim BTW o medicine jste tomu nasadil korunu.