Souhlasim s vasim argumentem ze clanek je zameren na Webovske prodejny. Take prirovnani techto prodejen ke katalogum je velmi dobre.
Nicmene jednoznacnou vyhodu peer-to-peer systemu, ktere nahradi tyto obchody stale postradam. Ani katalogovi prodejci typicky nestavi system sveho prodeje na peer-to-peer reseni.
I zde samozrejme existuji uspesne vyjimky, napriklad MLM site, ktere jsou mimo jine zajimavou ukazkou i z hlediska reseni logistiky atp.
Duvod proc se domnivam ze peer-to-peer reseni a prime objednavani od vyrobcu nedosahne PREVAHY (nerikam ze tak spousta lidi nebude nakupovat) je dobre ilustrovan na vasem prikladu nakupu pocitace.
Naprosta vetsina lidi nechce provadet nakupy aktivne, rozument tomu co kupuje, vedet k cemu to potrebuje atp. Kvuli tomu abych obcas napsal dopis, delal preklady a precetl si Lupu se prece nebudu ucit z ceho se sklada pocitac. Proste si nejaky hotovy koupim. A podle ceho ho vybiram, no podle toho ci reklama na mne nejvice zapusobila, a ci cena se mi zda primerena. Prece si nekoupim ten nejlevnejsi, to by take nemusel byt seriozni vyrobce.
Kdyz jsme pak u uspechu Napsteru, neprikladejme prosim jeho rust pouze tomu, ze je to technologie peer-to-peer. Ackoli to nemusi byt na prvni pohled zrejme, nabizi Napster svym uzivatelum velmi konkretni a relativne vysokou hodnotu. Nabizi totiz pomerne drahe veci (hudbu z CD) zcela zadarmo. I centralizovany server poskytujici stejny obsah zadarmo by mel podobny uspech.
Navic Napster ziskal zdarma MASIVNI GLOBALNI REKLAMNI KAMPAN (ktera jej zrejme bude stat zivot) ve forme soudniho sporu s RIAA.
Tvrdim tedy ze Napster je technologicky perspektivni reseni, avsak dosud neexistuje obchodni model, ktery by na tomto reseni mohl uspokojive fungovat a soucasne zajistil prijem primarnim vyrobcum a garantovanou kvalitu kupujicim.
Nicmene velice by mne zajimalo, zda v ČR resp. v Praze existuji fora, kde by bylo mozno tyto otazky diskutovat i zive?