Americký týdeník Time přišel se dvěma články, které stojí přinejmenším za komentář či úvahu – 25 Sites We Can't Live Without a 5 Worst Websites. Jak již názvy článků napovídají, jedná se o přehled pěti nejhorších a pětadvaceti nejužitečnějších (nejlepších, nejpotřebnějších – prostě životně důležitých) internetových projektů. Ač se jedná o článek pro americký trh, může nám mnoho napovědět i o situaci u nás v Česku.
5 Worst Websites
Právě tento článek vzbudil nemalé emoce. Pro mnoho uživatelů je nepříjemné slyšet, že stránky, které oni považují za dobré, někdo snadno smete ze stolu a označí za špatné. Podobného nápadu se chopila například i redakce iDnes, která vyhlásila soutěž o nejhorší web českého Internetu, který si však vzal na mušku především menší weby (často osobní). Onen pomyslný meč nad hlavami tentokráte drží všichni hlasující návštěvníci stránek. Pojďme se tedy podívat na to, co Time považuje za „out of time“.
eHarmony.com je velice zvláštní seznamka. Za nemalý úplatek (21–60 USD za měsíc) nabízí nalezení vhodného životního partnera a budoucí rodinné štěstí (skoro doslova).
Evite je nástroj na výrobu přání pozvánek a vůbec všeho, co je potřeba na party či oslavu. Umožňuje nahrát na pozvánky fotografie či video, vybrat si vzhled pomocí jedné z mnoha předefinovaných šablon.
Meez.com. Toužíte po své 3D identitě? Tento web vám ji umožní vytvořit. Nastavíte si vše od tvaru obličeje až po oblečení či vlasy. Nakonec můžete svou postavu animovat, takže vaše druhé já bude tančit, programovat či spravovat automobil.
MySpace.com, jeden z největších sociálních serverů, se objevil na černé listině Time. Důvody? Špatný design a falešné identity uživatelů. Nevím však, jestli ostatní servery stejného ražení na tom nejsou podobně.
SecondLife.com – svět či „realita“, na které jsou mnozí závislí a nemohou ji opustit, více než osm milionů registraci není špatná vizitka projektu, který již téměř všichni berou vážně. Kromě velvyslanectví či reklamních služeb zde podle zpráv Reuters působí například i jezuitský řád evangelizační činností.
Proč právě těchto pět projektů? Zaprvé je potřeba říci, že k napsání takového článku je potřeba trocha odvahy, neboť reakce uživatelů SecondLife či MySpace na sebe nenechaly a nenechají čekat. Výsledek je však velice zajímavý a myslím, že i povzbudivý – na Internetu začíná vznikat poměrně silná skupina lidí, kteří jednoznačně deklarují, že „reálný svět“ a Internet jsou něco jiného, nebo lépe řečeno, že každý člověk je unikátní a má hodnotu takový, jaký je, tedy že umělé identity jsou jen směšnými karikaturami lidí.
Jestliže jsem ve svých článcích o internetové etice hovořil o problému anonymního chování, je zde vidět jednoznačný signál, že cesta vývoje by měla směřovat k personalizovanému internetovému prostředí, neboť to, že MySpace obsahuje mnoho falešných (nikoliv zlých či agresivních, ale prostě jen lživých) profilů, stačí k tomu, aby se dostala na černou listinu. Myslím si, že ač o kvalitách či kriteriích článku můžeme polemizovat či spekulovat, otevřel velice zajímavý prostor pro debatu, jakým směrem by se měl ubírat Internet a hlavně jeho uživatelé.
25 Sites We Can't Live Without
Těchto dvacet pět stránek, bez kterých nemůžeme žít, by mělo být obrazem toho, co po Internetu a subjektech na něm působících požadujeme, jaké služby vyhledáváme a možná i náznakem toho, co nám chybí. Podívejme se tedy na jejich seznam a zkusme se následně zamyslet, jaký obraz internetového uživatele Time popsal.
Internetový „obchodní dům“, ve kterém lze koupit téměř vše od knih (které byly prvním sortimentem, jejž bylo možné přes tyto stránky koupit) přes oblečení, boty, počítače a příslušenství, elektroniku a potraviny až po potřeby pro dům a zahradu.
Zprávy z celého světa ať již z politiky, ekonomiky, sportu nebo kultury. Články a audio nahrávky ve 33 jazycích (čeština chybí). Některé investigativní reportáže zde můžete shlédnout ještě před jejich uvedením na televizní obrazovky.
Databáze těch nejlepších restaurací, barů, nočních klubů, hotelů a lázní v desítkách měst Spojených států, Austrálie a Kanady. Stránky mají i verzi pro mobilní telefon, proto není problém si potřebné informace dohledat i bez přístupu k počítači.
Inzertní internetové stránky, nabídnout či koupit je možné téměř cokoliv, stejně jako se seznámit ve všech možných kategoriích.
Nesmírně populární stránka pro sdílení vašich oblíbených internetových stránek s ostatními návštěvníky tohoto webu. Poslouží také jako vyhledávač.
Server nabízející velké množství zpráv ze společnosti, vědy, ekonomiky, sportu a zábavy. Čerpá z předních světových deníků, např. Time, Daily mail aj.
Jedna z největších internetových aukčních síní. Prodává téměř vše, automobily počínaje, vstupenkami na baseballové zápasy konče. Probíhají zde také aukce, jejichž výtěžek jde na charitativní účely nebo je určen neziskovým organizacím.
Web pro sportovní fanoušky a nadšence, kde naleznete informace o nejznámějších sportech a sportovcích. Reportáže, videa a novinky o všem, co se ve sportu děje.
Stránky, které vám umožní spojení s vašimi známými a přáteli, sdílení hudby, fotografií aj.
Stránky o americké politické scéně. Projekt Pennsylvánské univerzity. Pokud potřebujete ověřit informace z tisku, je toto místo to pravé pro vás.
Na této stránce si můžete prohlédnout a stáhnout více než půl miliardy fotografií nebo zde sdílet své vlastní fotografie s ostatními návštěvníky webu a nechat si je zkritizovat či pochválit.
Světově nejpopulárnější vyhledávač. Nabízí také vyhledávání pouze v kategorii obrázky či videa nebo mapy a satelitní snímky Země a spoustu dalších služeb, včetně e-mailu a web 2.0 aplikací.
Aneb jak věci pracují. Stránka nabízející jednoduché vysvětlení, jak fungují věci kolem nás, ať už jednoduché pomůcky pro každodenní život jako televize, nebo větší záležitosti jako mosty a budovy, a nebo naopak to, co ani nevidíme, např. buňky našeho těla. Také nabízí recepty na pokrmy pro různé příležitosti.
Největší filmová databáze na světě. Informace o filmech starších, momentálně promítaných v kinech, nebo těch, co se teprve točí. Recenze, názory, statistiky.
Stránka, kde amatérští filmoví tvůrci sdílejí svá díla s ostatními návštěvníky webu. Dnes patří pod křídla Google.
Stránka pro cestovatele nabízí databázi hotelů, půjčoven aut, motorových lodí nebo vyhledávání letů.
Světoznámý časopis, který přináší informace a zajímavosti ze světa lidí, zvířat a rostlin. Články o geografii, historii, biologii nebo videa a fotky z těchto oborů.
Web poskytující za poplatek zprostředkování vaší vlastní filmové databáze, nemusíte tedy mít filmy doma na DVD.
Přehled blogů, videí a hudby.
Stránky o celebritách. Fotky, videa, články. Internetový bulvár.
Oficiální webové stránky o americké vládě, obchodu, vědě, informace pro turisty i pro obyvatele Spojených států.
Zábavné rekapitulace tuctu populárních televizních seriálů a show plus fórum, ve kterém můžete vyjádřit svůj názor k danému pořadu.
Informace o lidském těle a psychice, zdraví, prevence nemocí, léky a jejich použití. Články, blogy a diskuze.
Populární otevřená encyklopedie s milióny článků a odkazů v mnoha jazycích. Každý návštěvník může přispívat svými vědomostmi vložením svého vlastního článku.
Internetový vyhledávač, stejně jako Google vyhledává obrázky i videa, nemá však mapy. Uživatelům nabízí mailové schránky.
Co tedy požadujeme (pokud se ztotožníme s Time)? Zaprvé informace. Ať již ve formě zpráv či reportáží nebo encyklopedické články a odborné texty. Informace jsou hlavním magnetem, který přitahuje naše zraky k webovým prohlížečům. Za druhé je to možnost nákupů. Nakupovat přes Internet je pohodlnější a většinou také levnější. V neposlední řadě je to touha po společenství, jakési sociální integraci. Chceme něco sdílet (fotografie, URL odkazy, názory), o něčem hovořit, přátelit se a poznávat. Lze zde pozorovat zvláštní jev sociálního začlenění se do anonymní skupiny či bezejmenného společenství, a přece podle chování, fotografii či myšlenek členů komunity mohu usoudit na to, jací jsou, dokážeme tedy personifikovat „e-osobu“ či „e-osobnost“ (pokud ovšem svým chováním záměrně neklamou, což není možné vyloučit).
Myslím si, že obraz Internetu není zas až tak negativní, a lze si všimnout celé řady pozitivních prvků (například přítomnost National Geographic či Wikipedie a neméně zajímavé stránky HowStuffWorks.com mě příjemně překvapila. To znamená, že 12 procent žádaných stránek je vzdělávacího charakteru!). Zajímavá je i přítomnost obou vyhledávacích obrů (Google a Yahoo) na úkor služeb společnosti Microsoft. Také je potřeba říci, že lidé (k velkému překvapení) dávají přednost službám zdarma před těmi placenými.
Další zajímavé ankety
Je potřeba zdůraznit, že se nejedná v žádném případě o výjimečnou záležitost, vytvořit žebříček TOP nebo OUT webů. Dovolil bych si upozornit na dvě podobné akce, možná poněkud většího rozsahu.
Prvním z nich je Křišťálová Lupa, tento projekt serveru Lupa.cz je o něco komplexnější, neboť vyhlašuje pořadí v jednotlivých kategoriích. Existuje zde 12 kategorií, do kterých zasahuje internetová veřejnost (blog, e-shop, freemail, bulvár, vyhledávač,…) a dvě speciální kategorie pro odbornou porotu (projekt roku a anicena). Od srpna probíhá nominace do prvních 12 kategorii. Více informací získáte na výše uvedené adrese projektu.
Zajímavou anketou je bezesporu také Webware 100. Jedná se o anketu týkající se web 2 aplikací. V této anketě jde o to najít deset nejlepších webů v deseti kategoriích. Více o této anketě se můžete dočíst v článku Jiřího Macicha Webware 100: výkladní skříň současného Internetu? Anketa je zajímavá především svojí šíří a hloubkou zpracování jednotlivých témat.
Podobných anket je na Internetu spousta a zřejmě by nemělo smysl je všechny rozebírat. Cílem článku bylo nastínit to, co lidé od Internetu očekávají a co naopak nechtějí. Jistě nemusíte být součástí masového davu, ale reflexe vlastních potřeb je jistě užitečná (kdyby už jen pro zlepšení efektivity práce).