Co o vás ví vaše chytrá televize? Sbírá reklamní data

9. 10. 2023
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Filip Rožánek, vytvořeno s pomocí AI DALL-E 3
Zvykli jsme si na to, že se televizory čím dál víc podobají počítačům s operačními systémy. Uživatelské podmínky už jsou na několik obrazovek. Ale vyplatí se je číst.

Pokud si dnes koupíte nový přijímač z kategorie smart TV, už standardně po vás bude při úvodní instalaci chtít souhlas se zpracováním osobních údajů a dlouhými uživatelskými podmínkami. Většina lidí tyto souhlasy hromadně potvrdí. Dělají to podobně automaticky jako při instalaci mobilních aplikací nebo počítačového softwaru.

Ale napadlo by vás, co jste vlastně odsouhlasili? A v jakém rozsahu je možné používat funkce televizoru, aniž byste mu shromažďování osobních dat dovolili?

Výrobci televizorů se zjednodušeně dělí na ty, kteří vyvíjejí vlastní uživatelské rozhraní (například Samsung), a na ty, kteří v základu spoléhají na operační systém Android TV / Google TV od společnosti Google. Už od toho se odvíjí, co všechno o vás televizor ví a jak s těmito daty pracuje.

Pokud je například televizor připojený k internetu a instalujete do něj aplikace, už standardně shromažďuje údaje o tom, co vás zajímá, a na základě toho sestavuje váš reklamní profil. 

Výrobci televizorů poskytují v rámci svých operačních systémů prostor pro cílenou reklamu, ať už na aplikace, nebo jiné služby. Typicky se zobrazuje v podobě bannerů a doporučení na filmy, streamovací služby nebo aplikace.

Televizory Samsung vám například bez odsouhlasení smluvních podmínek a shromažďování osobních údajů neumožní používat službu Smart Hub, tedy nadstavbu pro instalaci aplikací a prohlížení obsahu na externích úložištích. Podrobnosti o využívání osobních údajů se dozvíte v nastavení televizorů Samsung v části Centrum soukromí, kde můžete také odvolat předchozí souhlasy.

Hlášení na televizoru Samsung, pokud nejsou odsouhlasené podmínky pro Smart Hub.

Hlášení na televizoru Samsung, pokud nejsou odsouhlasené podmínky pro Smart Hub.

Autor: Samsung

Reklamy jako takové vypnout nemůžete, ale můžete deaktivovat jejich cílení podle toho, jak používáte televizor. „Pokud jste se například v zařízení dívali na filmy se superhrdiny, můžeme zařízení seskupit s jinými uživateli, které rovněž zajímají superhrdinové,“ popisuje Samsung v informační obrazovce v nastavení televizoru. Poté se vám budou zobrazovat kampaně na další superhrdinské filmy. Neplatí to ovšem jen pro váš televizor – jestliže máte jiné zařízení od Samsungu ve stejné domácí síti, budou se tyto kampaně zobrazovat také tam.

Pro reklamní cílení využívá Samsung vygenerovaný dočasný identifikátor, IP adresu zařízení, statistiku používaných aplikací, údaje o připojených zařízeních (třeba herní konzole) a historii sledovaných pořadů. Informace o konkrétních zařízeních se k inzerentům nedostávají. Pokud odsouhlasíte cílení reklam, Samsung upozorňuje, že shromážděné údaje může sdílet s desítkami dalších firem, jejichž kompletní výpis je ve zmíněném Centru soukromí.

Chování televizních diváků zajímá z reklamních důvodů také čínskou společnost TCL. „Naši reklamní partneři mohou používat automatické rozpoznávání obsahu (ACR) a další technologie ke shromažďování informací o vašem sledování a používání televize, aby mohli vytvářet profily uživatelů a určovat personalizované reklamy, které budou vaše zařízení přijímat,“ vysvětluje v podmínkách ochrany osobních údajů. Povolit nebo vypnout aktivaci shromažďování údajů můžete v nastavení svého chytrého televizoru.

„My a naši partneři, kteří jsou třetími stranami, shromažďujeme osobní údaje o vašem používání našich produktů Smart TV, jako je název a délka přehrávaných videí, oblíbené položky uživatele, zobrazené stránky a čas strávený na těchto stránkách. Je to proto, abychom mohli lépe porozumět tomu, jak naši zákazníci produkt používají, a zajistit, abychom mohli nadále vylepšovat a přizpůsobovat naše služby,“ pokračuje výrobce.

Osobní údaje může TCL shromažďovat také tehdy, když použijete kameru u modelů, které umožňují videokonference, anebo mikrofon pro hlasové ovládání. Výrobce však uklidňuje, že jsou to jen data potřebná kvůli samotnému provozu videochatů a audiochatů.

Podobně jako Samsung může i TCL shromažďovat nezbytné osobní údaje kvůli vzdálené diagnostice a technické podpoře. „Pokud jste nám k tomu dali souhlas, můžeme například shromažďovat snímky obrazovky v reálném čase a informace o datech uložených ve vašich produktech smart TV. Důvodem je zajištění co nejefektivnějšího řešení problémů s vašimi produkty smart TV,“ upozorňuje TCL.

Podmínky zpracování osobních údajů se mohou v čase měnit, buď kvůli nové regulaci, nebo třeba kvůli tomu, že výrobce zavádí nové funkce. Televizor by vás v takovém případě měl vyzvat, ať odsouhlasíte jejich nové znění.

Někteří uživatelé si podmínky přečtou až při aktualizaci televizního firmwaru. Jednoho z našich čtenářů zajímalo, zda může v takovém případě nové podmínky odmítnout a používat televizor jen se základními funkcemi.

V jeho konkrétním případě šlo o televizor značky LG. Co na to české zastoupení firmy? „Pokud uživatelé LG TV nechtějí využívat služeb a funkce smart TV, mohou i nadále používat základní funkce televizoru (např. živé televizní vysílání přes kabel nebo satelit, externí vstupy – HDMI/komponentní, webový prohlížeč, USB, foto a video, galerie atd.),“ reagovalo na dotazy redakce.

Pokud jim vyjmenované základní funkce stačí, podle LG v takovém případě uživatelé nemusí souhlasit s podmínkami používání ani s žádnými dalšími uživatelskými smlouvami. (Z fotografie poskytnuté čtenářem vyplývá, že aktualizační obrazovka nabízí jen možnost „Souhlasím“ nebo „Zpět“.)

„Platí, že uživatelé nemusí souhlasit se všemi uživatelskými smlouvami TV, aby mohli používat konkrétní chytré funkce či služby. Jinými slovy, společnost LG oddělila jednotlivé funkce tak, aby pro využití chytrých služeb nemuseli uživatelé souhlasit se všemi,“ zdůrazňuje LG.

Pokud například zákazník LG odsouhlasí pouze obecné „Podmínky užívání“, dovolí tím společnosti LG Electronics shromažďovat údaje a informace jen v omezeném rozsahu, například informace o zařízení nebo základní údaje o používání.

Součástí těchto základních údajů o používání jsou agregovaná data shromažďovaná dceřinou firmou LG, společností Alphonso. Podobně jako TCL používá technologii automatického rozpoznávání obsahu, která umožňuje vyhodnotit, na jaký obsah se uživatel dívá a jak dlouho, případně zda sledoval reklamy.

MM 25 baliček

Alphonso zároveň v podmínkách zpracování osobních údajů uklidňuje, že televize neposlouchá konverzace v místnosti, zvuky v okolí ani neanalyzuje soukromý obsah. Automatické rozpoznávání obsahu je možné vypnout v nastavení televizoru.

Jestliže vám tedy není z jakéhokoliv důvodu příjemné, že je váš televizor chytrý až příliš, věnujte pár minut kontrole nastavení přijímače. Toho, že by nějaký marketér kdesi v Asii pročítal, co sleduje konkrétní uživatel třeba v Berouně, se bát nemusíte. Ale pokud vám není příjemné, aby váš televizor „hlásil“ reklamně užitečná data, stejně jako u jiných zařízení platí „důvěřuj, ale prověřuj“.

  • Chcete mít Lupu bez bannerů?
  • Chcete dostávat speciální týdenní newsletter o zákulisí českého internetu?
  • Chcete mít k dispozici strojové přepisy podcastů?
  • Chcete dostávat exkluzivní tištěný speciál Lupa 3.0?
  • Chcete získat slevu 1 000 Kč na jednu z našich konferencí?

Staňte se naším podporovatelem

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).