Jsem pacient. Ano v případě nemoci chodí lidé hlavně ráno bez objednání. Ale pak tu jsou preventivní prohlídky, jak u obvoďáka, tak zubaře. Co takhle si zorganizovat ordinační hodiny: ráno od x do y nemoci a pak na objednávku. Jako pacient přejdu k jinému doktorovi hned, jak bude mít rezervační systém (a paušál 50kč/měsíc od VZP dostane on).
Je to tak, "nedostatek lékařů" je neodpodstatněná mystifikace. Stačí, když si spočítáte, kolik máme v ČR lékařských fakult (8, jestli se nepletu) a vynásobíte cca. 120ti (odhadem průměrný počet absolventů ročně). Vyjde Vám, že přibývá necelá tisícovka doktorů ročně. A řekl bych, že to odchody starých lékařů do důchodu celkem vyrovná :)
P.S. pardon, že jsem zabrousil trošku mimo téma :)
Spravuji HW i SW několik ordinací odborných lékařů. Klidně pozvu autora článku někam, kde jsou v privátních ambulancích zřízené počítačové sítě, vše se ukládá, ultrazvuky, skeny denzitometrů, RTG ze serverů, zprávy, vystavené recepty. Včetně elektronických receptů! Samosebou zabezpečená korespondence se zdravotními pojišťovnami. Ale je to jen u některých lékařů. U těch, kteří se zadlužili u bank anebo si svojí pílí vydělali v potu tváře na ty mašiny, kterými vyšetřují. O nasmlouvání výkonů u zdravotních pojišťoven nemluvě. Jen si neumím přčdstavit, že si lékař během ordinace otevře emailovou schránku (samozřejmě zabezpečenou, jde přece o citlivá data) a řaší nějaký "vitruální" problém pacienta. Nebo, že by večer z domu? To je jako byste emailovali instalatérovi, že Vám kape vodovod, co máte dělat?
Většina lékařů pracuje s PC, problémy mají třeba s excelem nebo jinými aplikacemi, hodně jich raději zaměstná někoho externího. V 90% ordinací by práce bez PC prodloužila čekání v čekárnách nejméně o 50%
Gratuluji! Konečně to někdo vyslovil. A už vidím, jak zdravotní pojišťovna hradí MRi vyšetření "celého těla" jak tu kdosi píše. Dost dobře si to neumím představit. Páteř a SI spoje - 1 hodina, kotník (jeden kotník!!!!! ne dva) 45 minut, leb 1 hodina. Sken celého těla? Také by jim někdo měl vysvětlit, že CT (počítačový tomograf) je někdy výhodnější než MRi a MRi někdy výhodnější než CT. Radiační zátěž jste zmínil. Kolik je pacientů, kteří na to pomýšlejí? Když je úraz, prosím, ale zkušenosti jsou jinde. A zmíněná USA, tady kteréhosi diskutéra? Ano lékař možná pracoval v USA na klinice. A podle toho soudím, že tam určitě léčili pacienty z bazálním pojištěním! HAHAHAHAHA. Nechali by Vás ležet na schodech. To není kapitalistická propaganda, to je prostě fakt. Víte za jak dlouho se dostatene v Anglii k odbornému lékaři? Važme si našeho zdravotnictví. Není vůbec špatné. A fronty v čekárnách? Není to u odborných doktorů třeba tak, že jsou prostě takoví, kteří mají furt plno a takoví, kde to zavřou už ve 12? Proč asi. Na dobrého doktora se prostě vyplatí počkat. A třeba si i vzít dovolenou, nebo jet do jiného města. Ale nadávat je lepší. Než si uvědomit, že v čekárně je denně třeba 50-60 lidí a jeden lékař. Kam by se měli objednat noví pacienti? Na noční? Nemluvím o špitále, mluvím o odborných ambulancích, neurologů, internistů, endokrinologů, diabetologů, revmatologů a dalších. A zkuste mi to vyvracet - žádný doktor mne dosud neodmítl a mnoho jich moc pomohlo. Ale musel jsem čekat nebo jet jinam. Proč bych měl chodit do pekárny, kde mají každý den připálené rohlíky? Kdy o kus dál v pekárně připálené nejsou?
3 mm tumor na MRI v hrudníku? To snáď nie, MR s takým priestorovým rozlíšením v tejto oblasti ešte neexistuje (neumožňujú to fyzikálne zákony (v pľúcach je veľa vzduchu a málo vody, ergo veľmi slabý signál). Ak, tak to bolo CT - čo však znamená nadmerú a nepriateľnú radiačnú záťaž a 3 mm ložisko je na CT i MR prakticky vždy nešpecifické - teda sa nedá povedať či je to nádor alebo niečo iné. Ešte je jedna možnosť - a to, že nádor nemal 2x3 mm ale 2x3 cm. P.S. Za MR celého tela raz ročne by ste v SR zaplatil odhadom 800-1200€, žiadna poisťovňa to nehradí. Pokiaľ viem, tak ani v Česku, možno nejaké čisto komerčné pripoistenie, o ktorom neviem, alebo to platí firma.
Také jsem podnikatel. A rozdíl mezi s.r.o. a živnosťákem je především daňový. Ono není moc rozdíl mezi tím, když Vám ručí s.r.o. v likvidaci nebo živnostník s majetkem přepsaným na přítelkyni - jaksi z majetku nula Vám toho moc nedá.
No, když Vám ufiknou nohu, ruku a půlku žaludku, tak zase tak moc nedostanete. Přítelkyně je právnička a někde měla zákony, které to stanovují. Každopádně, když Vám někdo zabije třeba manželku, tak dostanete jednorázové odškodné 240 000 Kč a pohoda :-).
České právo je v tomhle docela drsné. Protože, když si vezmu, že jenom pohřeb musí stát takových 40 000 Kč a totálně psychicky zhroucený asi hned nemůžete do práce, tak Vám zbyde 200 000 Kč, akorát tak na to, aby jste se běhěm půl roku dal nějak dohromady, vyhrabal z psychiny a bez peněz hurá zase do práce...
Ještě drsnější je zákon, když třeba ženě umře dítě na mateřské - má povinost do 3 DNŮ!!!! nastoupit do práce :-) To už je opravdu na blití! Zajímalo by mě která hlavička tyhle limity navrhnula.
Sice jsem mladý a nemám zatím ještě děti, ale kdybych měl a zemřelo mi, nedokážu si představit jak třetí den po úmrtí, kdy ani není ještě pohřeb nastoupím s úsměvem do práce a budu tam něco řešit.
skoda ze vam k tomu jeste nevybelil anal, preventivne co kdybyse nejaka party zvrhla.
na preventivni prohlidku chodim k odbornemu lekari asi 1x za 2 roky, takze navsteva praktika jedno ci dvakrat do roka u me doma kdyz chytim bacila chripky nema nic spolecneho s vasim emerickym felcarem kolego :)))
Já jo - kožní lékařka, kam chodíme se synem vypisuje vše do karty rukou a rukou píše i recepty. V lékárně se nás pak personál ptá, co že to užíváme, neb to po paní doktorce nepřečte :-D
Jinak mají počítače všichni 3 lekáři, se kterými - naštěstí zřídka - přicházím do styku já, leč ani jeden nepřijímá od pacientů maily s žádostí o objednání. Jediná oční bere aspoň telefonické objednávky a má na takto objednané neakutní pacienty vyhrazen 1 den v týdnu a to skutečně odsýpá, nečekám déle než 5 minut od objednaného času.
Upřímně, toho lékaře vám závidím. Zatím jsem se s ničím takovým u sebe ani u svých blízkých a známých u "obvoďáka" nesetkal.
Jen poznámku k tomu s.r.o. Napovím vám proč s.r.o..
Tento lékař totiž, jak jistě víte, ručí za své závazky pouze do výše nesplaceného vkladu. A ne vlastním majetkem jak by ručil v případě, že by svou praxi prováděl i nadále jako fyzická osoba.
Jinak řečeno, když vám na základě jeho chybné diagnozy ufiknou nohu a ruku a k tomu půlku žaludku, tak dostanete jako náhradu kulový a můžete si stěžovat tak maximálně na lampárně. Jenže ty už nejsou. Stejně tak když si tento lékař pořídí drahé přístroje a bohužel se mu přihodí nějaká osobní nehoda, tak vyhlásí úpadek a pro změnu ostrouhá zase prodejce tohoto vybavení. Ve výsledku se prodejce bude jistit vyšší cenou a tu zaplatíte vy.
Vyšetření MRI je drahé pouze personálně - trvá poměrně dlouho a je potřeba odborník, který má znalosti a praxi. Ano, v ČR se opravdu "jen tak preventivně" v 99,9% případů nedělá, ale to je problém našeho zdravotnictví, že tomu tak je - není to rozhodně tím, že by to bylo zbytečné.
Můj lékař má vlastní společnost s.r.o., takže přístroje jsou jeho vlastní a určitě si na ně zvládl vydělat. Nějakou dobu pracoval v USA, kde se naučil moderním postupům a nejspíš i získal finance potřebné do začátku.
Tvrzení, že "lékař drahé přístroje nepotřebuje" je demagogie a je to z nouze cnost!
Ano, nepotřebuje - pokud Vám stačí, že rakovinový nádor diagnostikuje, až bude jeho velikost ne v milimetrech, ale v několika centimetrech a že výživový problém pozná až Vám na základě něj začnou zdravotní obtíže, tak opravdu nepotřebuje nic.
S použitím kvalitní techniky stoupne užitečnost jakéhokoli lékaře nebo jakéhokoli člověka o tisíce procent.
Rozdíl mezi lékařem se stetoskopem na krku a s lékařem, který má laboratoř a dělá automaticky sonografická a MRI vyšetření je asi takový jako mezi zemědělcem s kosou a s kombajnem.
Nebo jako mezi strojníkem, který dílec piluje ručně pilníkem a tím, který jej vysoustuží s přesností 0,005 mm na CNC soustruhu.
MRI každý rok? To by mě docela zajímalo, proč. Pořád je to docela drahé vyšetření a jen tak "preventivně" se pokud vím nedělá...
Pokud máte praktika, který má i přímo v ordinaci ultrazvuk, tak je dobrý, že si na něj zvládl vydělat. Snad věnoval dost času i tomu, aby se s ním naučil. Ale myslím, že v ČR je pořád běžnější, že normální praktický lékař v ordinaci ultrazvuk nemá a že na takové vyšetření pacienta (když je potřeba) pošle ke specialistovi - radiologovi.
A jinak toho praktik ve své ordinaci zase tak moc nepotřebuje - takže dost toho opravdu může zvládnout i u pacientů doma. Ono někdo, kdo zvládne kvalitně klasické fyzikální vyšetření, je i v dnešní době k nezaplacení...
"Vzhledem k tomu, že doktorů je silný nedostatek ...." ... Fakt?
Česká republika má více lékařů na jednoho obyvatele než většina členských zemí OECD.
http://zdravi.e15.cz/clanek/mlada-fronta-zdravotnicke-noviny-zdn/ceske-zdravotnictvi-ve-srovnani-se-zememi-oecd-450732
Nepamatuji se, kdy jsem naposledy byl u lékaře, který by neměl počítač, nepřijímal e-mail, nevedl elektronické karty. To akorát pan spisovatel si myslí, že je extra třída, když má počítač a že doktoři pracují jak v minulém století a jsou počítačoví analfabeti.
Ono podle jeho glos je středobodem jeho vesmíru Tweeter a asi ho naštvalo, že s ním jeho lékař nechce komunikovat přes něj. Dokonce ani o něm nenapsal tweet, jak byl statečný, když mu píchali injekci.
Pokud Vám stačí zdravotní péče na úrovni roku 1850, pak je to opravdu nejlepší řešení :-).
Mně ovšem lékař při každé návštěvě dělá rozbor a testy krve, moči a sonografem prohlíží orgnány. Jednou ročně mi navíc dělá MRI celého těla. Podle výsledků mi pak nastavuje doporučené množství a druh pohybu a také doporučuje různé úpravy v jídelníčku.
Tchýni takto zachránil loni život, protože jí objevil pomocí MRI rakovinový nádor v hrudníku o velikosti 2x3 mm, přitom krevní testy byly ještě NEGATIVNI. Díky včasnému objevení byla léčba triviální. Dokážete si představit jak by asi dopadla, kdyby ji vyšetřoval jenom stetoskopem a pohmatem? :-D
Vse to je o tom ze je to za "statni penize". Soukromy lekar se snazi. Samozrejmne ze je to o penezich. Ale neni potom problem se dohodnou presne na minutu kdy mam prijit. Vse je tam v pocitaci, potvrzeni rezervace je mailem (samozrejmne se da i rezervace mailem udelat), pripade vysledky opet prijdou mailem (rengen, krev ...) ...
Tak vždy můžeš čučet v čekárně do zdi a hlavně NADÁVAT :-)
Každopádně takový systém, aby jsi nemusel čekat NIKDY NEBUDE FUNGOVAT ze zřejmých důvodů.
a) může čekat pacient
b) může čekat doktor
Vzhledem k tomu, že doktorů je silný nedostatek a už tak nestačí, bylo by nesmírné plýtvání času, kdyby díky rezervačnímu on-line systému měl čekat doktor než přijde pacient.
Rozdíl mezi klasickou komereční firmou a lékařem je tento:
Komereční firma nikdy neudělá nic, co se Vám nelíbí nebo Vás obtěžuje, i kdyby Vás to mělo zabít - například tabák, alkohol, příliš mnoho cukru v limonádách.
Lékař naopak dělá vše pro zdraví veřejnosti a to I POKUD SE JÍ TO NELÍBÍ A BUDE NAŠTVANÁ.
Kdyby platilo ono tupé heslo, že pacient = zákazník. Tak by asi lékař vůbec neodebíral krev dětem, protože které tříleté dítě si bude pochvalovat jehlu do ruky? :-D
Zákazníkům se totiž poskytne COKOLIV CHTĚJÍ i když jim to třeba ublíží nebo je to zabije. Pacientům ale nikoliv!
No kdyz jsem byl posledne u zubarky, tak mela sestricka problem recept, ktery napsala na meho bratra, opravit na moje jmeno.
Nedokazi si dost dobre predstavit, jak takova sestricka bude resit objednavky elektronicky a uz vubec si neumim predstavit, proc by na neco takoveho mel jeji doktor davat penize (za internet, za system, za praci navic). Navic si myslim, ze tuhle funkci by ocenil maximalne tak jeden pacient z padesati.
U mého zubaře to funguje - akutní ráno (a cokoli co potřebuje víc času se objedná na jindy), přes den si nechává trochu času jako rezervu.
Samozřejmě že se někdy čeká na předchozího pacienta co mu to trvá dále, ale cílem je, aby se ta zdržení nehromadila tak, že se pak čeká 2 hodiny. Protože statistika - pokud průměrně jsou 2 komplikace, tak s nimi už prostě počítá v tom rozvrhu.
Opravdu nekonvenční pohled na věc. Pacienti, pořiďte si notebook, sežeňte si práci, kterou lze vykonávat vzdáleně, a máte po problému! Pobyt v čekárně se změní z úmorného, depresivního vyčkávání v kruhu nemocných v produktivní a zábavnou seanci.
Chvalte JKL za jeho jasnozřivost, a štědrost v poskytování skvělých rad.
Objednávat pacienty na určitý čas jde tak na plastické chirurgii. Jenže, každému pacientovi píši do záznamu: kontrola za 3 měcíce (nebo za půl roku), při potížích kdykoliv. A to je ten problém: Vždy přijde 1-5 pacientů navíc, kterří mají potíže, a tím pádem jsou vyšetřeni (a dožadují se) přednostně. A tak objednací systém jde do kytek.
Toto je trošku nerealistická představa. Shodou okolností jsem kdysi pracoval na ambulantní klinice a ono se třeba běžně stává, že přijde pacient na nějaký triviální zákrok, na který je potřeba 15 minut a je na něj vyhrazeno 30 minut.
Jenže při něm se zjistí, že je mu ještě něco a zákrok místo 15 minut bude trvat 1 hodinu 20 minut!! Logicky všichni za ním musí o těch 50 minut déle čekat. Navíc u některých zákroků to nelze určit - může trvat 50 až 90 minut podle toho, jak to půjde.
Medicína prostě není výrobní linka, kde je jasně dané, že při řezné rychloti XY a materiálu XY za použití postupu X, Y, Z trvá vyrobit jeden rotor 33 minut, 15 sekund a 186 tisícin.
Pro doktora je tak dobře, že má plnou čekárnu a pacienty si bere jak mu to prostě vyjde.
Buď může čekat pacient nebo může čekat lékař - například, kdyby si na každého místo 30 minut udělal čas "pro jistotu" 2 hodiny, tak i zákrok na 1:20 se do něj vejde, ale pak lékař bude čekat 40 minut na dalšího pacienta. Žadná "mezimožnost" zde prostě není. Každopádně, když čeká lékař, tak ošetří za den mnohem méně pacientů.
Pokud má lékař příjemnou čekárnu, dobře větranou s přístupem na uklizený WC, pak mi nedělá čekání problém...
A s tím jak je návštěva lékaře "na půl dne" je to přeháněno. Nikde jsem u lékaře nečekal déle než 2 hodiny, v 90% případů je to maximálně hodina.
Tohle není problém špatného "time managementu" za straně lékaře, ale špatného time managementu za straně PACIENTA. 99% lidí v čekárně čumí do zdi před sebou a každých pět sekund se dívá na hodinky.
Ono stačí, když si k čekání nahrajete například audioknihu do mobilu, vezmete s sebou knížku a nebo notebook a využijete čas k dodělávání nějaké práce. Je mi totiž celkem jedno, jestli si pracovní e-maily přečtu v kanceláři nebo v čekárně u lékaře.
Jasně, když někdo celý čas v čekárně pročumí do stropu, tak to pak musí být opravdu nesnesitelné a je to ztracený čas.