Hlavní navigace

Co je to technologie DNIe?

26. 12. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 118483
Dynamický vývoj a zlepšování parametrů všech kategorií technických prostředků pro televizní techniku a videotechniku lze již jen obtížně sledovat. Názorně je to patrné na snad nejběžnější části domácí elektroniky – na televizních přijímačích. Z roku na rok přichází renomovaní výrobci s novinkami a novými technologiemi sledujícími zlepšení nejen jejich kvantitativních, ale i kvalitativních parametrů, funkcí, uživatelského komfortu a především zlepšení reprodukce obrazu.

Pomiňme výhled do zřejmě blízké budoucnosti, která bude asi patřit staronové, ale velmi perspektivní technologii OLED (Organic Light Emitting Diode) používané zatím pouze u malých displejů a věnujme pozornost v současnosti zřejmě nejprodávanější kategorii televizních přijímačů LCD. Množství finančních prostředků, které firmy vkládají do vývoje tohoto typu zobrazovačů a především na vývoj sofistikovaných algoritmů a procesorů, které zpracovávají a upravují signály před vlastním zobrazením, způsobují, že pořadí jednotlivých výrobců v „hitparádě“ na trhu se poměrně rychle mění.

Přesto lze, bez jakýchkoliv postranních reklamních úmyslů, označit některé firmy – stálice – jako např. Panasonic, Samsung, Sony, Philips, Loewe, LG, JVC, Sharp a další. Troufnu si na tomto místě vyřknout soud (se kterým nebude možná řada z čtenářů souhlasit), že v současné době představuje špičku v oblasti inovací hardware technologií LCD a zejména odpovídajícího digitálního videoprocesingu firma Samsung. Nemusí to, přirozeně, platit již příští rok…. Tato firma přišla s dnes již všeobecně známou technologií Smart LED nahrazující zadní prosvětlovací zdroj CCFL (Cold Cathode Fluorescent Lamp) maticí LED řízenou na základě online analýzy časové i plošné distribuce jasu ve scéně. Tato technologie umožňuje významně zvýšit kontrast zobrazovače LCD. Ten totiž z principu není, na rozdíl od nejstarších vakuových obrazovek CRT, plazmových zobrazovačů, ale i zobrazovačů OLED, primárním světelným zdrojem a neumožňuje proto reprodukovat „dokonale černou“.

V tomto krátkém příspěvku jsou zmíněny základní principy jiné komplexní počítačová technologie digitálního zpracování obrazového signálu firmy Samsung označované zkratkou DNIe (Digital Natural Image engine), která umožňuje výrazné zkvalitnění barevného podání, ale i dalších parametrů reprodukovaného obrazu.

HDTV obrazovka Sony

Digitální počítačové zpracování DNIe, obsahující čtyři hlavní procedury, vychází z detailní analýzy a detekce vlastností a původu korigovaného obrazového signálu – detekuje se jeho zdroj, rozlišení, šumové parametry aj. Na základě této analýzy procesor volí aplikaci dalších algoritmů a odpovídajících podprogramů, které jsou zaměřeny na:

MMF24

  • zvýšení kontrastu. Tato procedura využívá, zlepšuje a eliminuje některé nedostatky známých metod počítačového zvyšování kontrastu obrazu (na základě analýzy jasové distribuce scény se obrazové body jsou seřazeny do několika skupin podle úrovně jasu. Generovanou nelineární korekční funkcí se pak přepočítají jasové úrovně původních bodů tak, že světlejší části obrazu se posunou směrem k bílé a naopak tmavší části obrazu směrem k černé),
  • zlepšení reprodukce obrazových detailů. Tato procedura umožňuje zostřování hran a jasových přechodů,
  • optimalizaci barevného podání reprodukovaného obrazu, při níž se provádí nezávislé barevné korekce podle blíže nedefinovaných algoritmů při zachování původních jasových úrovni,
  • optimalizaci pohybu (dynamických změn v obrazovém signálu), která optimalizuje reprodukci pohybu v obraze. Algoritmy uskutečňují prostorové a šumové filtrace, které zabezpečuje ostrý obraz i pohybujících se objektů v obraze.

Z hlediska subjektivního vjemu obrazu patří DNIe k zatím nejdokonalejším technologiím. Detailní informace, struktury a algoritmy DNIe patří, samozřejmě, do přísně střeženého „know how“ firmy. Tato technologie je dnes již implementována ve většině televizních přijímačů Full HD firmy Samsung.

Na závěr mi dovolte jednu provokativní poznámku s předcházejícím textem příliš nesouvisející. Barevná televize nás naučila (ač si to většina z nás možná neuvědomuje) vnímat obraz většinou ve velmi nepřirozených barvách. Velký barevný kontrast spolu s velmi sytými barvami vytváří zdánlivě pěkný obraz. Ten má však blíže k malovanému obrazu a reálné barevnosti snímané scény příliš neodpovídá. To platí zejména v exteriérových scénách – v přírodě se velmi syté barvy (blízké tzv. spektrálním barvám se 100% sytostí) vyskytují jen zcela výjimečně. I když většina moderních televizorů umožňuje prostřednictvím menu nastavit barevnou reprodukci obrazu v širokém rozmezí, přiznejme si, kdo z nás sníží např. barevný kontrast na 30%?

Na jakou úroveň máte na vašem televizoru nastaven kontrast barvy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je zaměstnancem Ústavu radioelektroniky FEKT VUT v Brně...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).