jste me pobavil: 'cloud se hodi pro nekriticke aplikace', zatimco vas jeden server umisteny nekde v housingovem centru, v lepsim pripade, je pro kriticke aplikace idealni ze?
Cloud nema ze sve podstaty Single-Point-Of-Failure, takze je prave idealni pro kriticke aplikace, spolu s elasticitou a dostupnosti ....
Na pripade nedavneho vypadku cloudu Amazonu je vidiet, ze niektore banality su pre taketo konglomeraty takmer smrtiace. JE tam dokonca paradox. Cloud pouzijem lebo garantuje lepsiu dostupnost sluzby ako cojaviem fyzicky hostovany server. Ale naopak, uplna prkotina rozbije cely cloud a rozbehnutie trva kludne niekolko dni.
Aby ste moh pouzivat cloud, potrebujete konektivitu i kdyz si zaridite dve (nebo vice) "nezavisle" pripojky, vetsinou zjistite, ze k vam ty draty vedou stejnym kanalem nebo APcko je na stejnym baraku => kdyz to trefi blesk/vypnou elektrinu/vyplavej povodne/... tak ste (narozdil od lokalniho reseni) vprdeli. Navic tyhle informace casto mate problem vubec ziskat (kudy a odkud ze vas to ISP pripojuje).
Lokalne muzete mit HW znasoben podle pozadovane bezpecnosti, muzete jej mit rozlozen do ruznych budov a muzete mit agregaty zajistujici provoz pri vypadku energie + to ze zrovna nejde net, je vam sumafuk.
Nehlede na to, ze spolehat se pri provozu kriticke aplikace na neco, co je z principu naprosto negarantovatelne (i ten nelepsi ISP vam garantuje konektivitu ke sve GW a dal leda prd a navic vam pri vypadku tak maximalne vrati mesicni platbu ...)
Tak takové bych rád viděl. Pokud bude něco hrozit (jsme 150 m nad hladinou Vltavy a ještě na kopečku), strčím NB do brašny a klidně odkráčím. A těm ,,vašim" uživatelům, když jim živelná pohroma zničí ty jejich nepřenosné kraxny, bude cloud, byť fungující, na dvě věci! Ale to není podstatné, podstatné je, že za něj budou platit i když ho nebudou moci využívat, že?
Nemám pocit, že by se tyto dvě situace nějak zásadně lišily. Při živelné pohromě si stejně se svým eshopem hrát nebudete, protože budete mít důležitější věci na práci. V případě blesku/elekřiny a pod. vám odkráčí nejen klientské části, ale i serverové, takže si taky nepomůžete.
Já bych si do veřejného cloudu taky věci nedal, ale to neznamená, že třeba čistě firemní serverové řešení jako cloud je špatný nápad. Vždyť je to jenom logická high-availability nádstavba nad fyzickou infrastrukturou.
A mohu se zeptat, zda vlastníte a provozujete nějaké skutečně "kritické aplikace"? jen by měl zajímalo, jestli máte o chodu některých kritických aplikací a jejich potřebách vůbec ánung.
Každý má právo na svůj názor, já vám váš neberu. Klidně provozujte vaše nekritické aplikace na cloudu a kritické doma, je to vaše volba.
U mnoha lidí je pěkně vidět, že se jim cloud spojuje s MS a Googlem či Amazonem a podle toho jsou k němu bu'dto přívětivý nebo hejteři. Praktickým lidem, kteří mají zodpovědnost za vícero aplikací, to dávám do rukou nástroj, který mohou a nemusí využít. proto cloud vítají.
Mam problem s tvrzenim v clanku, ze "cloud" je nova technologie. Tak tomu opravdu neni. Cloud je predevsim organizacni a procesni zmena a pouze vyuziva jiz zavedene technologie (napr. zminovana virtualizace). Je to jenom outsourcing IT provozu s trochu jinym uctovanim. S tim navysovanim vykonu v radu minut to take tak jednoduche neni.
K diskuzi na tema krticka vs. nekriticka aplikace a jeji umisteni v cloudu: Cetl nekdo z vas SLA, ktera nabizeji nejvetsi poskytovatele cloud sluzeb? Maji spolecne pouze jedno: nulovou garanci jakychkoliv parametru (dostupnost, bezpecnost, odolnost proti katastrofam, atd.). Vazne nas tohle spasi? A neni to nahodou jenom dalsi nalesteny PRD?
Hehehe, to má být vtip? Jak chcete s cloudem pracovat, když vám internet chcípne? A už vidím, jak skvěle bude tohle vítězství marketingu nad zdravým rozumem fungovat přes ,,vysoce kvalitní" AžDSL made in Vodoprd!(Up max. 512 kbps, down max 4 - 6 Mb, pingy kolem 50 - 100 ms a týdenní výpadek není důvodem k oprávněné reklamaci!) Takže: Nastartuji počítač, zadám nějaké http, několik sekund počkám na načtení, zadám heslo, v lepším případě se mi otevře vstup, v horším se objeví nějaký error, protože díky zarušení došlo ke zkomolení paketů. Otevřu si úložiště a hele, kde nic, tu nic! Soubor, který jsem tam před dvěma dny poslal zmizel beze stopy! A teď babo raď! Došla ta data vůbec na místo, je to porucha cloudového HW, nebo je někdo ukradl? Pravdu se nedozvíte, (na helpdesku vám po půl hodině vyzvánění řeknou, že u nich je všechno v pořádku), Data jsou nenávratně v kopru, na nějakou náhradu škody můžete klidně zapomenout, protože neexistuje způsob, jak věrohodně dokázat, že ta data do onoho chlívku vůbec kdy dorazila, ale faktura na úhradu služeb zaručeně dorazí včas! A můžete se spolehnout na to, že požadovaná částka se bude z ,,objektivních" důvodů neustále pravidelně navyšovat! Opravdu to takhle chcete? Já tedy ne, takže raději si zaplatím za větší HDD a klasickou SW licenci ,,na věčné časy" (nebo použiji freeware) a budu mít jistotu, že mám svá data pod kontrolou a vypadlý internet mi neznemožní s nimi pracovat.
Možná bych specifikoval pojem cloud pojmem "proměnný chod". Prostě nevíte, kde a jak Vaše aplikace běží. Hodí se pro běžné a nekritické aplikace, na kerejch Vám zase tak moc nezáleží. Příklad je nějakej douhej a složitej výpočet, kerej, pokavad skolabuje, prostě pustíte znova "from the scratch".
ano, získáte variabilní výkon a možnost naložit do přívěsu náklad, který jste před tím nemohli (odmysleme technickou nosnost) a tahač vám bude účtovat jen právě aktuální hmotnost přívěsu, což je fajn, protože váš motor neběží naprázdno.
Jenže s tahačem jste propojení nespolehlivou a tenkou šňůrou, která se občas přetrhne, nebo jen natrhne. Pak je nutno zastavit a celý efekt je v ...
Zvláště tehdy, pokud máte splnit termíny, nebo poskytujete nepřetržitou službu, jako např. e-shop (v tomto případě spíše pojízdnou prodejnu).
Zdá se vám to jako fikce? V MS používají cloudové řešení pro chod firmy. Středisko je centrální pro Evropu a není v Česku. Od ledna do března měla pražská pobočka 8 výpadků. Od minutových po několikadenní.... A všechny byly zapříčiněny ztrátou internetové konektivity. (blesk, zloději kovů, technická porucha...)
Aha, takže nedávný masivní výpadek Amazonu se nám asi jen zdál, protože cloud přece nemá SPoF a tak je přece něco takového nemožné... ;-)
Pointa je v tom, že i když mám blbý server v housingovém centru, tak pokud mi klekne, můžu dát nový, obnovit ze zálohy a jet dál. Když ale přestane fungovat cloud, tak můžu akorát tak sedět se založenýma rukama a koukat, jak mi naskakuje ztráta...
pletete si pojmy, Amazon nabizi IaaS, tj, infrastrukturu, jak si to nastavite je vase vec. To je i ostatne pouceni z vypadku, kdo mel aplikaci rozlozenou pres zony bezel dal, a to je prave cloud.
PaaS, to je to co google nabizi, je platforma, kde jiz 'problemy' s konfiguraci, rozlozeni resi za vas. Konkretne google vasi aplikaci v PaaS ma replikovanou min 3x!
Trochu si prosim doplnte vzdelani nez se pustite do kritiky neceho o cem nic nevite ....
Vážená lupo,
tuším co bude následovat a co je podstatou série článků :-)))
Microsoft spouští své služby Office 365 za řekl bych "dumpingové" ceny a tak je potřeba rychle začít s vymýváním mozků a nasadit myšlenku, že služby od Googlu je ten správný cloud a nic jiného.
Pokud to takto bude, tak si můžete lupa.cz strčit přímo do Google cloudu. To se nicméně uvidí časem, ale mě osobně by mrzelo, kdybyste toto udělali :(
toto neni proti-argument, ale ideove placnuti, ani ta tecka to nezmeni ....
Pane, budto jste obchodnik a vite kolik vas stoji provoz aplikace na hodinu, den, ... a v tomto ohledu musi cloudove do budoucna byt vyhodnejsi uz jenom proto ze utilitizuje vyuziti vsech pocitacu zapojenych do cloudu coz vy nedokazete, a nabizi i takove platebni modely. Dalsi vec je udrzba, vite ze Heroku ma pouze tri adminy?! atd ... Takze si to proste spocitate.
Nebo jste zvanil a pak placate co vas napadne a jakoliv diskuze je s vami marna.