Nemusíme chodit moc do minulosti, stačí se ohlédnout za letošním jarem. Prima nabídla divákům bezkonkurenčně nejvíc novinek, jenže až na výjimky všechny pohořely. Ať už šlo o česko-slovenskou soutěž Šéfka, kterou Prima tak dlouho posouvala, až skončila v programovém schématu téměř hluboko za půlnocí a divácky takřka v zapomnění, nebo o druhou řadu kuchařské celebrity show Čápi s mákem, již Prima dokonce po několika dílech úplně stáhla, aniž by se další části kdy dostaly do vysílání.
Prima si myslela, že kupou novinek s přehledem zválcuje Novu, ale jaksi se jí to nepodařilo. Neustálé stahování pořadů, výměna vysílacích časů a dnů, náhradní pořady za ty zrušené… Kdo se v tom měl vyznat? Divák si ještě nestačil zvyknout na nějaký nový formát, a Prima mu ho už zrušila, protože první dva díly nesplnily její očekávání ohledně sledovanosti. A tak si musel začít zvykat na jinou novinku, ale Prima mu ji po několika týdnech opět přehodila do jiného vysílacího času… Jako by se nedokázala poučit z vlastních chyb z minulosti.
Je to takový „syndrom Prima“. Pamatujete si ještě, jak tahle televize během dvou tří let třikrát změnila korporátní identitu a logo? Jak se měnila její hlavní zpravodajská relace podle toho, zda si zrovna chtěla s kupou odejitých „nováků“ troufnout na Televizní noviny? „Prima mindrák“ z větší Novy vede k tomu, že Prima postupně přebírá vyhaslé hvězdičky z Novy a snaží se na nich postavit svoji novou, hvězdnější podobu. Jenže ono to moc nefunguje. Genzer se Suchánkem rozhodně neválí tolik jako na Nově, Petru Novotnému se comeback jaksi nepovedl, a tak jediné, čím Prima zabodovala, byla akvizice týmu zrušeného pořadu Na vlastní oči (na Primě Soukromá dramata).
Petra Vladyku rozhodně nečeká lehká práce. Evropa 2 je úspěšné rádio, které by se na televizní scéně dalo přirovnat k Primě Cool. Obě mají podobné publikum i zaměření. Jenže problémem programování Primy není Prima Cool, ani její sestřička Prima love, ale hlavní Prima. Od chvíle, kdy z ní odešel někdejší programový ředitel Miloš Zahradník, „mág“ vychytávání slabých oken v programových schématech konkurenčních televizí, to jde s velkou Primou více méně z kopce. Jistě, bodovala talentovou show a některé pořady se jí povedly (třeba Ano, šéfe!), ale za mnohem víc peněz než za Zahradníka.
Nový programový ředitel televize Prima Petr Vladyka (Foto: Evropa 2)
Programování plnoformátových televizí totiž není jenom o tom, že se nalijí peníze do atraktivních formátů a jimi se přeplní prime time. Televize můžou bojovat i v méně atraktivních časech, které konkurence Primy zaplácává většinou balastem, aby v nich vůbec něco vysílala. Pak stačí do takových časů nasadit alespoň trošku atraktivnější obsah než konkurence a rázem poskočí i celodenní koláč sledovanosti. Nejde tedy jenom o to „vykrvácet“ na drahých pořadech v prime time, ale šikovným programmingem konkurenci znepříjemnit život i za pakatel.
Pokud se tohle Primě podaří, mohla by už v příštím roce začít šlapat Nově na paty. Zatím se jí to nedaří, protože jejím protivníkem nejsou jen konkurenční televize, ale i její vlastní školácké chyby v programování.