O čem je tedy obsah zprávičky? O tom, že členka německých Pirátů napsala knihu a dala ji na internetu k dispozici zdarma? Nebo použila některý z mnoha piráty propagovaných způsobů výdělku a šíření, které nevyžadují ochranu autorského práva? Řekl bych, že ani o jednom – je naopak o tom, že použila přesně ten způsob, který spousta pirátů označuje za největší zlo, cenzuru, konec demokracie apod.
Jojo, články v německých médiích mají datum 18. září, další anglické články pochopitelně také. To chce neskákat na každého joudu, co neví která bije a plácá nesmysly o měsíc staré zprávě.
Jinak co se týče trapasu? Já nevím jestli je to trapas, v tomto případě můj osobní pohled na to je, že je to ukázka toho, v jakém rozporu jsou představy některých Pirátů s "realitou" vydavatelských společnosti. A jak je tahle "realita" v rozporu s tím co je skutečné a reálné, tedy co se děje.
Pokud nějak vadí popis toho co se děje (a je to dění aktuálně dva dny staré), tak je mi líto, já jen zprostředkovávám zajímavou informací.
Tak, ten X má pravdu. V českém prostředí by jí vydání knihy za takto nevýhodných podmínek nemohlo u fellow pirátů projít, už by se pakovala. Kdo jiný by měl ukazovat nové modely prodeje, když ne Piráti? Pipka vidí pár tisíc ojro a prodá práva, která jsou jí "odporná"... Takže ano, je to trapas, ale rozhodně ne tím způsobem, jak se ho již měsíc snaží líčit německá média. Bohužel jim Daniel skočil na notně přifouknutou okurku. Stane se.
První český článek zmiňující tuhle aférku je z 29.8.2012 http://www.ceskapozice.cz/zahranici/evropa/proc-uz-nemecti-pirati-nejsou-cool
Sám si můžeš dopočítat, kdy asi tak mohly být první německé. Vlákno k Julii Schramm je na pirátském fóru od 30.8.2012 v reakci na článek z české pozice.
Nejzajímavější ohlas našel jeden člen zde: http://hän.fi/blog/2012/09/19/a-pirates-bargain/ Staví to celou věc do trochu jiného světla, nějak jsme v Česku zapomněli, že němečtí Piráti jsou poněkud krotcí.
Well, umělci se tak živili staletí. Pravda, tehdy nemuseli živit právníky. Ale až se oprostí od právníků, tak jim třeba něco zbyde. Za současného stavu neexistuje neúspěšný umělec, když se něco neprodává, řekne se: "Meh, je to kvůli pirátským kopiím." Zábavní průmysl se nám snaží vnutit myšlenku, že každý umělec si zaslouží peníze. Ale to přece není pravda, živnost nešikovného řemeslníka taky nebude mít dlouhého trvání.
To ze nekdo neumi najit zdroje neni muj problem ... ;D, viz Y. V nemeckych mediich se to resi od konce Sprna.
A oni kupodivu pirati nejsou jednolita masa, ale jednotlivi lide, s obcas naprosto diametralne odlisnymi nazory. A zatim se (narozdil od jinych) nesnazi tvrdit opak.
IMO je to spis nadherna ukazka toho co jsem psal - jak funguji "autorska" prava - autor zadna prava nema. IMO by exkluzivni prodej prav nemel byt vubec mozny. Nekteri autori to pak resi tak, ze daji svuj vytvor na svuj web zdarma, a umisti ho trebas na amazon za prachy - je pak na ctenari, zda zaplati nebo ne.
Nevsim sem si ze by autor knihy nebo filmu ktery si stahlo milion lidi chodil o zebracke holi, spis sem zaznamenal mnoho takovych, kteri vlastni nekolik domu velikosti zamku, letadla, lode ... hmm ...
Kdyz mi remeslnik zmrvi praci na kterou si ho objednam, tak ho vykopnu a nezaplatim mu. Kde muzu vratit srackoidni film nebo knihu?
Autor si přece může vybrat.
Může si knihu vydat sám vlastním nákladem, kde:
- nese 100% finančního rizika, když se nebude dostatečně prodávat
- získává 100% příjmů a není nijak omezován
Může knihu vydat prostřednictvím nakladatele, kde:
- nese 0% finančního rizika, když se nebude dostatečně prodávat
- získává cca 10% příjmů a je potřeba dodržovat smluvní omezení
Samozřejmě, jde to udělat i tak, aby autor nebyl smlouvou tak moc svázán a aby dostával více procent příjmů. Ovšem pak jeho podíl finančního rizika nemůže být 0%. Jenomže na to žádný autor přistoupit nechce...
Ano, lze fungovat i na principu "pirátského autorského práva", že třeba autor bude mít 80-90% zisku a plná práva, ale pak se taky musí podílet stejně významně na případných ztrátách. Takže když se neprodá ani kus, přijde mu domů faktura na úhradu 80% nákladů.
Problém "programu pirátů" je v tom, že je to jenom bla - bla, ale nezkusili si ty svoje čísla naházet do excelu a udělat si případovou studii, jak by mělo fungovat financování děl, kdyby stát řídili oni. Nepodívali se na problém taky z druhé strany - tj. vydavatelů a nakladatelů.
Například kdyby fungovalo autorské právo podle pirátů, tak bude naprosto nemožné natočit například rodinný velkofilm v hodnotě 150 milionů Kč - ty peníze by se něměly šanci vrátit a to ani nemluvím o tom, že autoři filmu by také rádi ještě i něco vydělali.
Svět není jenom o tom, "co vláda nařídí", ale je o číslech... Ve Španělsku si třeba socialisti schválili obrovské odstupné ze zákona v řádu ročních platů pro dlouhodobé zaměstnance - "aby se měli lidi dobře". Výsledek je ale ten, že tímpádem žádná firma takové riziko nést nechtěla a tak zaměstnance nepřijímala, koho mohla, tak naopak propouštěla před vstupem v platnost a následně jich spousta ze země úplně odešla...
Takže pak byli zaměstnanci "maximálně chráněni" a měli "extra super jistoty", ovšem jaksi neměli zaměstnání :-D, takže místo obrovského blahobytu, byla obrovská chudoba.
S piráty to vidím podobně - ano lze autorský zákon úplně zrušit a vydavatelům nařídit, že musí nést 100% rizika a 1% zisku... Ale už nařídit nepůjde tady někomu něco vydávat nebo že má tady někdo něco tvořit.
Mno ja zazil problem opacny - vyucujici nechce, a to ani v pripade, ze scripta nelze koupit, a dotisk bude za 1/2 roku (tedy v pristim semestru ...)
Samozrejme ze mu studenti ukazali virtualni fackovak a nascanovany(coz je naprd, ale aspon neco) byly ke stazeni na siti. Nejvetsi prca byla, kdyz to pak chtel resit "pres organy", tak mu dekan rek, ze je jeho povinosti zajistit material k vyuce.
Jak jsem psal o pár komentářů výš, pirátům nic nebrání vykoupit veškerá práva k tomu filmu a začít se k němu chovat tak, jak požadují. Tedy nabídnout jej ke stažení za cenu lístku, nepopotahovat nikoho, kdo bude film sdílet… Piráti obvykle argumentují, že sdílení zvyšuje prodejnost, tak by na tom dokonce vydělali. Studio by očekávalo zisk X, piráti by svým přístupem zvýšili prodejnost třeba na 1,2X, práva by odkoupili za 1,05X a všichni by byli spokojení. Studio by zvýšilo zisk o 5 %, piráti by vydělali 15 % a vše by bylo podle zákona. Co víc si přát?
Tyhle alegorie jsou úplně jedno. Film stojí peníze, musí se zaplatit. Pokud se z jakéhokoli důvodu nezaplatí - ať už je to zákon, nálada lidí nebo cokoliv a nejedná se jenom o jednorázový problém, pak tady prostě takový film nebo kniha nebude.
Mně osobně to nevadí, protože nemám problém s angličtinou a raději se dívám na filmy nebo čtu knihy v angličtině (hodně jich v CZ ani nevychází), ale většina populace by asi měla problém, kdyby vydavatelé ČR začali ignorovat kvůli našim zákonům.
V ČR se tvoří už jen z hlediska velikosti nebo financí jenom nepatrná část tvorby, přičemž svět si celkem jednoduše může dovolit ignorovat 10 milionů lidí ze 7 miliard - nemá důvod se podřizovat nějakým tupostem. Ovšem my si nemůžeme dovolit ignorovat celý svět... Nebo můžeme, ale pak budeme mít životní úroveň jako na Sibiři :-D.
Možná jste si toho nevšimnul, ale je spousta firem, které ČR jednoduše ignorují.
Ve skutečnosti firem, které mají v ČR nějaké oficiální zastoupení je minimum. Zrovna tak je u nás minimum zboží ze světové produkce, právě kvůli těmto "ochranám". Stačí jít jenom na Amazon a u 95% věcí Vám řekne, že Vám to prostě do ČR nepošle, zrovna tak většina obchodníků na eBay.
Fanoušci si překládají filmy sami? Ano, viděl jsem - příšerná kvalita titulků, kde jsou schopni překládat "actually" jako "aktuálně" a podobné jiné "drobné" chybky, takže se pak i ztrácí smysl... Mimoto například dabing k filmu si fanoušci neudělají a pokud ano, tak to bude ve stylu "ó můj bóóže" ze Slunce, seno... :-D
Je velice naivní si myslet, že můžeme celý svět poslat do háje, na všechno kašlat a všechno udělají "fanoušci a komunity - lépe, rychleji, levněji" :-D.
Takové názory miluju... Nejezdíte taky třeba v Porsche, která Vám udělal mnohem levněji Pepa u sebe ve stodole předělávkou z traktora? :-D
Kdyz remeslnik neco zmrvi, taky za to nedostane zaplaceno, tudiz zcela vporadku. Ta cisla by jinak nevypadala, protoze stahovani je v 90% sveta legalni, v 5% je legalnii poskytnuti ke stazeni, a 5% neni stahovani legalni. Tzn ta cisla by vypadala presne stejne.
Nabizeci maj zakon na haku, pravdepodobnost, ze se jim neco stane je na urovni desetitisicin procenta. A ti chytrejsi se navic nenechaji najit.
Pokud po me nekdo chce 200 aby z toho dostal 2Kc, tak na nej tak maximalne vystrcim prdel a sosnu si to zadarmo, jeho problem.
Kdyz je neco shit, tak se to nezaplati a vyrobce shitu prodela (a mozna krachne) ... normalni stav. Kdyz tu shit nebude, nikomu to nebude vadit.
Kdyz neco zacnu vyrabet, tak vzdy nesu riziko, ze se to neproda - taky normalni stav, rika se tomu riziko podnikani. Proc bych ja mel to riziko nest a autori filmu/knih/... ne?
Aha, a proto si fanousci knizky, hry, filmy ... prekladaji sami. Jake budou u nas zakony je autorum uplne uprdele, bud chci neco nekomu prodat nebo nechci. Kupodivu trabs u nas plati zakon, ze ke vsemu musi byt cesky navod ... a kupodivu nas vyrobci neignoruji a vesele dovazeji vyrobky vcetne tech ceskych navodu ... Nejspis jim tech par miliard neprijde zas tak malo.
A dalsi placal ... co neumi cist natoz pouzivat mozek ...
Kolik ze stalo natoceni Avatara (podle stats nejstahovanejsi film historie)? A kolik ze ten film vydelal? Hmm? A muzem pokracovat, Pan prstenu, Titanic ... Nemam pocit ze by 1000% marze behem prvnich par tydnu bylo malo. Nemam pocit, ze by 75M za prvni vikend v kinech bylo malo ... A kdyby ten film byl zaroven za cenu lupenu dostupnej ke stazeni, bylo by to o rad vic.
Piratum jde jen o to, aby lide, kteri ten film sdileji nebyli popotahovani, natoz aby byla smirovana komunikace vsech a preventivne ... Prodavat si ho kazdej muze jak chce (a dokonce nemaji pirati ani problem s tim, aby byli popotahovani ti, kteri vytvor prodavaji bez souhlasu autoru)
A kolik bylo natočených filmů jako Avatar, Pan Prstenu, Titanic, Harry Potter a podobně? Na jeden "megafilm" vyjde 50, které už prostě tak úspěšné nejsou, ale také je někdo musí zaplatit...
Samozřejmě, takové stahování a sdílení těch filmů bylo i přes nelegalitu takového chování. Kdyby to bylo legální, tak by ty čísla vypadala jinak.
Ti, kteří film sdílejí musí být popotahováni, protože asi jenom opravdový skalní příznivec by platil, když by toho existovaly všude kopie zdarma a nabízeči by se nemuseli vůbec bát.
V důsledku by to vypadalo tak, že by prostě na našem trhu nikdo nic nevydával a pokud ano, tak by film byl pouštěn třeba jen v kině a na BR nebo DVD nebo čemkoli umožňující domácí projekci by vůbec nevyšel, právě proto, aby každý, kdo jej chce vidět MUSEL jít do kina a zaplatit. Takže bychom byli jak před 100 lety, kdy pokud chtěl člověk vidět nějakou novinku, musel navštívit "kinematograf" :-D.
Koukam ze negramoty se to tu jen hemzi ...
Predne nemecti pirati nejsou ve svych pozadavcich zdaleka tak agresivni jako jini (trebas cesti, svedsti ...)
Druhak, ona (pokud si date tech 10s prace a najdete si to) rekla, ze (volna citace) "samozrejme chci aby se ma kniha kupovala, ale nechci, aby ze jeji sireni byl nekdo popotahovan"
Citace:
Frau Schramm, wie sieht es denn aus, wenn hier illegal Ihr Buch heruntergeladen wird? Ich so: Ich will natürlich, dass die Leute dafür bezahlen. Ich will aber nicht, dass sie behandelt werden wie Mörder. Schaffen Sie doch legale Angebote.“
Jina vec je, jak se k tomu stavi vydavatel, neb to je jedna ze zasadne spatny veci ktere se aktualne (v souladu se zakonem) deji, ze autor zcela ztraci pravo se svym dilem nakladat - trebas tim, ze to proda nejakymu vydavateli.
BTW: Je to mesic stary.
Staví to celou věc do trochu jiného světla, nějak jsme v Česku zapomněli, že němečtí Piráti jsou poněkud krotcí.
Čeští jsou na tom v činech úplně stejně. Na tom německém případu je úsměvné jenom to, že je to vlastní dílo „pirátky“. To přece ale vůbec není potřeba.
Na světě je tolik autorů, takže by jistě nebyl problém od některého autora vykoupit veškerá práva na nějaké jeho dílo a začít s ním zacházet po pirátsku. Piráti si i mohou vybrat, na jak drahé dílo si troufnou – od povídky začínajícího spisovatele po hollywoodský velkofilm. Vzhledem k tomu, že ty nové způsoby zacházení s autorskými díly mají být pro všechny výhodnější, mohou takhle piráti autorovi zaplatit víc, než by mu dal běžný producent, a ještě na tom vydělají. Výdělek mohou investovat třeba do předvolební kampaně.
Myslím, že nikdy v historii nebylo tak snadné a pro všechny bezbolestné uvést do praxe nějakou revoluční politickou myšlenku, jako je tomu právě v případě pirátského přístupu k autorským právům. Takže je opravdu divné, proč se tomu piráti vyhýbají.