V temných kulisách evokujících konec světa proběhl v úterý v pražském Divadle Archa sedmý ročník tradiční podzimní konference Czech Internet Forum 2012. Na stejném místě bude 28. listopadu vyhlášen také sedmý ročník ankety Křišťálová Lupa, zřejmě poslední na tomto světě. Zajímavé přednášky, panelové diskuse a nezbytný networking byly tím správně namíchaným koktailem, který dokázal bezezbytku vyčerpat kapacitu dvou divadelních sálů.
Česká mediální scéna, včetně té internetové, se stále potýká s dědictvím finanční krize, která se v médiích začala skloňovat už před čtyřmi lety. Úvodní přednáška Jána Simkaniče, výkonného ředitele společnosti Internet Info, nenechala nikoho na pochybách, že tuzemská média čekají v blízké budoucnosti krušné časy. Tlak inzerentů vede k rezignaci na kvalitu a tím i k úbytku čtenářů.
Dřív byla média jedinými hlasateli slova, dnes už může obsah publikovat téměř každý. Současně se média potýkají s rozpadem produktu. To, co jste si museli koupit jako jeden reklamní nosič, je v současné době fragmentováno na jednotlivé texty.
Budoucnost je v mobilních zařízeních, otázkou zůstává, jak si s tím vydavatelé poradí. Tisk je dnes sice protežován, co se výdajů na reklamu týče, ale to se může do budoucna změnit ve prospěch Internetu a mobilních zařízení. Je zřejmé, že tisk zaznamená v budoucnu další útlum, proto online svět představuje pro vydavatele příležitost, jak tento výpadek kompenzovat.
Česká mediální scéna je v krizi identity, smyslu a důvěry a v další pětiletce (2013–18) nás čeká výrazná proměna trhu, řekl Simkanič a přidal několik provokativních předpovědí: Televize Nova přestane být jedničkou na trhu a možná přestane být součástí CME. Na trhu zůstanou pouze čtyři tištěné deníky: Blesk, Právo, MF Dnes a Deníky. Z Lidových novin se stane konkurence Respektu. Ekonomické zpravodajství bude pouze online. Poklesne celkový objem inzerce na trhu. Posílí subkultura živená fanoušky a nadšenci. Twitter se stane hlavním rozcestníkem a zdrojem informací a do určité míry nahradí klasická média.
Co plánují Soukup a Babiš
Podle Jana Řeháka z OMD trh reklamy pociťuje krizi výrazněji než jiná odvětví. Odpověď na otázku, proč tomu tak je, se dá najít ve struktuře ekonomiky. Dochází ke změně obsahu spotřebitelského nákupního koše. Roste podíl nákladů na bydlení, vodu, energie a paliva. V Evropě je Česko, co do výše těchto nákladů, už na druhém místě za Dánskem. A to vede k tomu, že lidé kupují pouze to, co nezbytně potřebují.
Proměna mediálního trhu je úzce spjata s tím, kdo bude kontrolovat největší tuzemské mediální domy. Podle ekonomického publicisty Miroslava Motejlka, který provozuje webový projekt motejlek.com, chtějí do dvou let ovládnout česká média mediální magnát Jaromír Soukup a jeden z nejbohatších českých byznysmenů Andrej Babiš.
Soukup prý například získal vliv na některé lidi z vedení vydavatelství Mafra. Nepřímý vliv na Mafru má i Babiš prostřednictvím tiskařských zakázek, které mediální skupině zadává Agrofert a další Babišovy spřízněné firmy. Mafra podle všeho letos poprvé zakončí své hospodaření s výraznou ztrátou. Babiš má přitom dostatek hotovosti, aby koupil jakéhokoli tuzemského mediálního hráče, snad s výjimkou Seznamu.
Motejlek se domnívá, že zpravodajský server iDNES.cz doplácí na to, že je součástí skupiny Mafra. Sám o sobě prý generuje tržby přibližně 400 milionů korun. Někdo by měl přesvědčit majitele, aby oddělili iDNES od Mafry,
uvedl Motejlek.
Podle Motejlka na českém Internetu obecně chybí velké peníze a akvizice a nic na tom nezmění, ani na české poměry, velmi úspěšný prodej provozovatele e-shopu Mall.cz do rukou jihoafrického mediálního konglomerátu Naspers.
Další potenciální akvizicí z velkých hráčů v oblasti e-komerce by mohla být Alza.cz, ale ta, zdá se, není v současné době není na prodej. I když v minulosti se o ni intenzivně zajímala investiční skupina PPF Petra Kellnera.
Pro zboží z e-shopu na pobočku
Jaké jsou trendy v českých e-shopech ve svém vystoupení ukázal František Peterka z Allegro Group. Na základě dat ze srovnávače cen Heuréka odhadl, že v roce 2012 budou mít online prodejci obrat kolem 51 miliard Kč.
Zákazníci přitom stále častěji nakupují přes mobilní zařízení – na aukčním serveru Aukro.cz pochází z mobilů asi 5 % z realizovaného obratu a mobilní návštěvnost je kolem 3,5 – 4 %. Na ostatní e-shopy chodí z mobilů v průměru 5,2 % lidí, přičemž na počátku loňského roku to bylo jen 1 %.
Na zvyšující se roli mobilních přístrojů budou e-shopy reagovat nasazováním responsivní podoby svých webů, předpověděl Peterka. Potvrdil také, že při nakupování stále více slyšíme na reference a doporučení od jiných uživatelů.
Zakoupené zboží si také stál častěji vyzvedáváme osobně na pobočce – u e-shopů sledovaných Heurékou v průměru z 22 %, u vítězných obchodů ze soutěže E-shop roku je podíl osobních odběrů dokonce dvojnásobný. Pohodlí zákazníků podle Peterky přiměje obchodníky, aby jim nákupy co nejvíce usnadnili – například zaváděním stále rychlejších, bezpečnějších a jednodušších platebních metod.
Budou čtenáři platiti dobrovolně?
Jedním z možných dílčích řešení výpadků příjmů vydavatelů může být na Internetu mikroplatební systém Flattr, přes který přijímá peníze například známý server Wikileaks. Flattr používá v Česku podle okolo 150 webů. V říjnu nasadilo na své stránky Flattr první tradiční médium – Respekt.cz.
David Antoš prozradil, že za článek, který zveřejnil v září na Lupě a za který si nenechal vyplatit honorář, získal právě přes Flattr za první měsíc 40 euro. Což je více než by získal na honoráři od vydavatele. O možném přínosu Flattru na CIFu mluvil i jeden ze spoluzakladatelů této služby Linus Olsson (s tímto švédským vizionářem Lupa brzy přinese samostatný rozhovor).
Už skoro rok funguje na základě dobrovolných příspěvků také filmový blog FFFilm. Filmový recenzent František Fuka vyzval loni v prosinci čtenáře svého blogu s filmovými recenzemi, aby mu na jeho provoz přispěli buď jednorázovou platbou nebo částkou strhávanou každý měsíc automaticky z účtu.
Za jedenáct měsíců vybral od čtenářů celkem 330 tisíc korun. Většina plateb se pohybuje okolo stokoruny. V posledních dvou měsících objem vybraných peněz poklesl, Fuka to připisuje zrušení anonymních diskusí.
Konference Czech Internet Forum 2012 ale nebyla pouze o e-shopech, médiích a hledání způsobů, jak získat peníze na tvorbu kvalitního obsahu. Stranou nezůstal například fenomén elektronických knih, který si za poslední rok získal nemalý počet nový příznivců.
Jen nakladatelství Kniha Zlín prodalo za poslední rok 11420 e-knih, což představuje 10,5 % všech knih, které nakladatelství prodalo. V říjnu si čtenáři koupili 2306 e-knih z produkce nakladatelství. Od populárního autora Jo Nesbøa prodala Kniha Zlín dosud více než 7 700 e-knih. Nejnovější knihy s názvem Sněhulák se za první tři týdny v elektronické podobě prodalo 1032 kusů, prozradila ve své prezentaci Olga Biernátová: