Projektový tým nového iVysílání České televize loni dokončil velkou část klíčových úkolů. Ještě předtím, než první uživatelé uvidí novou podobu, spustí Česká televize interně zcela předělaný systém pro odbavování videa, který bude nasazen napříč celou organizací. „Ač jde z pohledu uživatele o téměř nepostřehnutelnou změnu, jedná se o nejtěžší technický úkol a naprostý základ nového řešení,“ uvádí ředitel vývoje a nových médií České televize Jan Maxa.
Pro informace o pořadech, účinkujících, termínech vysílání a podobně si bude předělaná internetová platforma sahat do interního systému Provys. Ten obsahuje stovky tisíc záznamů a desítky číselníků, podle nichž se databáze pořadů třídí. Data jsou automaticky kontrolována a jakákoliv změna se na videoplatformě má projevit během jednotek sekund.
Kompletní serverová infrastruktura bude v datacentru České televize s dostatečně dimenzovaným výkonem a přivedenou konektivitou. Místo současného videopřehrávače vyvinutého externím dodavatelem bude televize používat jiné řešení. „Klíčový bod interakce s uživatelem máme nově ve vlastních rukou. Nová verze řeší velmi dobře například přístupnost pro handicapované uživatele a umožňuje flexibilní rozvoj,“ podotýká Maxa.
Vyhledávání v pořadech je nově postaveno na systému Elasticsearch, který má na rozdíl od původního řešení umožnit kvalitnější řazení výsledků, poradí si s překlepy a zohlední skloňování češtiny ve vyhledávaných výrazech. Pro videoarchiv je kvalitní hledání velmi podstatné, protože je to nejčastější způsob, jak diváci přicházejí na konkrétní pořad.
Uživatelské rozhraní bylo navrženo pro použití na klasických počítačích i v hybridním prostředí HbbTV na televizorech disponujících připojením k internetu. Česká televize nadále počítá také s poskytováním videoarchivu prostřednictvím mobilních aplikací. „Návrh je výsledkem mnoha postupných iterací, kde jsme díky testování s reálnými uživateli odhalili řadu chyb v použitelnosti a díky tomu víme, že výsledný produkt je nyní navržen kvalitně a uživatelé jej budou schopni hladce používat. Grafičtí designéři navrhli novou vizuální podobu produktu,“ poznamenává šéf nových médií.
Pro Českou televizi je HbbTV velmi zajímavá platforma. V říjnu 2020 byl podle údajů agentury Nielsen Admosphere aktivován v českých domácnostech téměř milion televizorů s HbbTV (998 tisíc). Aplikace České televize v hybridním prostředí ve stejném měsíci zaznamenaly celkem 611 tisíc aktivních uživatelů. „Počet aktivních uživatelů byl velmi vysoký v jarních měsících roku 2020, kdy byla první vlna koronavirové krize, lidé trávili více času doma a ve zvýšené míře tak konzumovali náš obsah přes tuto platformu,“ líčí Jan Maxa.
Ještě před vypuknutím koronavirové krize se velmi dařilo podpůrné aplikaci ke kuchařské soutěži Peče celá země, která od ledna do konce března 2020 vygenerovala dva miliony zobrazených stránek.
„Celá řada projektů probíhá na pozadí vývoje HbbTV aplikací. Vyzkoušeli jsme nové videoformáty, moderní grafické prvky, podporu přijímačů při přehrávání obsahu s ochranou pomocí technologie DRM apod. Jedním z nových technických projektů byl vývoj interní testovací aplikace, která nám umožňuje testovat grafické návrhy přes pozadí televizního vysílání. K aplikaci patří též jednoduché rozhraní pro vkládání a odebírání různých fotek,“ sdělil šéf nových médií v podkladech pro jednání Rady České televize.
Počítá se však i s nativními aplikacemi pro chytré televizory různých značek. „Strategickým cílem ČT pro 2021 a následující roky je využít další platformy pro šíření obsahu klíčové aplikace iVysílání, a to na následujících operačních systémech: Android TV, Apple TV (tvOS), Samsung Orsay, Samsung Tizen, LG NetCast, LG webOS a Panasonic My Home Screen,“ stojí v dokumentu, který minulý týden vzali televizní radní na vědomí.
Televize také v souvislosti s vývojem nové verze videoplatformy sjednotí hlavičku a patičku svého webu, a tím zároveň prvky hlavní navigace. Současnou podobu menu hodnotí jako problematickou a často nekonzistentní. Předělaná varianta se od roku 2021 objeví ve všech nově spouštěných projektech a jejím cílem je dosáhnout standardní podoby napříč internetovými službami České televize.
Od základu předělány budou uživatelské účty pod názvem Moje ČT. Televize je chce postupně nasadit do všech produktů, aby se návštěvníci stránek mohli přihlásit, uzpůsobit si obsah a nechat se upozorňovat na nové epizody pořadu uloženého mezi oblíbenými. Mnohem pečlivěji a pokročileji chce Česká televize analyzovat data o internetových divácích a přehrávání pořadů.
„Především v technologickém směru jde o nejvýraznější změnu v oblasti online aktivit ČT směrem k současným trendům,“ tvrdí Jan Maxa. „Nahradí už více než 10 let zastaralou službu iVysílání a stránky pořadů (Pořady A-Z), a to na všech distribučních platformách,“ dodává.
A jak pokročily úvahy o možném zpoplatnění některých částí nového iVysílání? „Určitě je to něco, o čem uvažujeme, u čeho v tuto chvíli mapujeme možnosti. A určitě na to budeme technologicky připraveni. Ale popravdě řečeno, nejdřív musíme úspěšně tu novou videoplatformu spustit a pak můžeme uvažovat o dalších rozšiřujících variantách, mezi něž například patří i tato,“ odpověděl Jan Maxa na dotaz radní Hany Lipovské.
Kromě videoplatformy nasadí Česká televize rovněž předělanou podobu stránek pro televizní poplatníky, aby byly uživatelsky příjemnější. Novinky dále čekají e-shop, kde současné řešení střídá osvědčený systém od externího dodavatele, který Kavčí hory dostaly k dispozici na tři roky zdarma. Zpravodajské weby ČT24 a ČT sport čeká výměna redakčního systému.