Jak se blíží burzovní premiéra Google, horečka pomalu stoupá. Všichni očekávají úspěch; kdyby byl opravdu velký, mohl by obnovit důvěru investorů v internetové firmy. Do čela protivníků Google se však postavil mocný hráč: Česká televize.
Včera jsem si ke snídani pustil televizní zprávy. Hned v úvodním přehledu byla zmínka o tom, že se začal šířit nový virus, který se šíří přes vyhledávače. Na pozadí běžely ilustrační záběry Google. Podrobnější zpráva pak vysvětlila, že jde o novou variantu viru MyDoom, jež si na Googlu vyhledává emailové adresy svých dalších obětí, čímž zahlcuje i samotný Google, který pak nestíhá odpovídat na normální dotazy svých uživatelů. Redaktor neopomněl vysvětlit, že se tato zpráva objevila právě v den, kdy Google oznámil důležité podrobnosti k prodeji svých akcií.
Nemohu vyloučit, že jsem byl po ránu ještě tak trochu pomalejší, ale z úvodu zprávy jsem měl jednoznačný dojem, že se MyDoom začal šířit přímo z Google. V kontextu obsedantních představ posledních týdnů jsem už přemýšlel o tom, jaká nová dvojchyba se zas někde objevila a co to všechno může způsobit. Teprve když jsem se soustředěně zaposlouchal do podrobnějšího vysvětlení, došlo mi, že vlastně o nic tak zásadního nejde.
V archívu na webu České televize bohužel nejsou krátké zprávy z ranního bloku, abych vám mohl poskytnout link k vlastnímu posouzení. Našel jsem pro vás jen zprávu ČTK, ze které televizní redaktoři pravděpodobně vycházeli. Také tady sice najdete větu o tom, že se virus šíří přes vyhledávače, celkové vyznění je však výrazně neutrálnější: na rozdíl od televizní verze ve vás nezůstane pocit, že byste mohli virus chytit přímo na Googlu. Zmiňuje navíc i další světové vyhledávače, jmenovitě Yahoo, které musí čelit stejnému problému.
Závěr je tedy jednoznačný a poněkud šokující. Česká televize se do té míry řídí podle BBC, britského vzoru televize veřejné služby, že se rozhodla následovat i její nedávné oznámení a spustit vlastní vyhledávač. Domácím hegemonem je sice Seznam, ale televizní stratégové už myslí dál – a v cestě k ovládnutí světového Internetu jim stojí právě Google. Stačí však jedna dobře mířená zpráva, jedna lehká manipulace, maskovaná jako nešikovnost, a celý mocný konkurent se sesype jako domeček z karet. Nic už nebude bránit uvedení nového vyhledávače. Jediné, co ještě – podle dobře informovaných zdrojů – není jisté, je otázka jeho názvu: zájmové skupiny uvnitř televize se nemohou shodnout na tom, zda to bude NaStopě.com nebo TajemstvíProutěnéhoKošíku.com.
Tak dobře, o České televizi asi na Wall Street ještě neslyšeli a navíc má dost svých starostí s koncesionářskými poplatky, takže s tím vyhledávačem to asi nebude tak horké. Stejně by ale nebylo od věci, kdyby si dávala na svoje vysílání větší pozor. Aspoň po ránu.