Minulý rok se mé drobné poznámky k nominacím zpravodajských serverů na České zavináče chytlo BBC a Ondřej Neff pak byl ve vysílání vystaven nepříjemným otázkám, zda o něm říkají, že je zombie a jestli opravdu Neviditelný pes upadá. Snad se letos Neffovi splní přání, setkáme se a poradím mu, jak titulní stránku pozměnit, aby se v ní čtenář lépe orientoval.
Zatímco Neviditelný Pes po roce vypadá stále stejně, Český zavináč doznal spousty změn. Především jsou to kategorie, v nichž se letos ceny udílejí. Zrušeny byly: nejlepší portál, služba, obchod, WAP. Škatulky web firmy a webdesigner byly přejmenovány na firemní web a webový design a krom toho přibylo dalších devět zcela nových.
Zatímco v prvním a druhém ročníku kategorie víceméně odrážely neuspořádanost českého webu, letos se organizátorům (myslím, že úspěšně) podařilo reflektovat jeho skutečnou podstatu, když ceny rozdělí mezi projekty dle obsahového zaměření. Kategorie Českých zavináčů nyní přibližně odpovídají první úrovni katalogů webu. Jsou-li organizátoři přesvědčeni, že opravdu oceňují nejlepší internetové projekty, pak mě jen poněkud zaráží fakt, že téměř všechny škatulky hodnotí web a ignorují ostatní služby. Pokud už Akademie českého Internetu uznala, že je nesmysl dělit Internet na web a WAP, pak mi omezení většiny kategorií na web přijde nerozumné.
S dobrým pocitem sleduji odklon od oceňování osob k oceňování projektů, které se projevilo přejmenováním webdesignerské kategorie. Příště by mohli organizátoři stejným směrem vykročit rovněž u podnikatele roku – stejně jako webdesign, také podnikání je obvykle svým charakterem týmová práce. Za naprostý průlom v krátké historii Českých zavináčů považuji ustanovení ceny pro nejlepší osobní stránku a cenu za web neziskové organizace. Dosud byl Český zavináč orientován čistě profesionálně a komerčně, avšak soukromé projekty typu weblogů získávají stále větší vliv a nekomerční sféra přináší nezastupitelné služby uživatelům.
Když jsem se ptal některých z členů Akademie, jakým procesním vývojem České zavináče od loňska prošly, zjistil jsem, že v tomhle směru organizátoři ještě neposkytují tak kvalitní servis, jaký nabízí například akademie hudební. Nominace tak budou opět odrážet pouze znalosti a preference akademiků. Akademie filmové a hudební obvykle dostávají v rámci podkladů také přehled projektů realizovaných v uplynulém roce. Chápu, že zmapovat český web je náročné a výsledek by byl buď manipulující, neúplný, nebo natolik rozsáhlý, že vlastně nepoužitelný. Avšak stále by to bylo důstojnější a lepší než vystavovat akademiky palbě emailů, v nichž jednotliví provozovatelé online projektů žádají o hlas.
Za dva týdny se dozvíme, jaký okruh nominovaných má letos šanci stanout v záři reflektorů na jevišti divadla Disk a budeme moci začít sázet na favority. Volba laureátů Českého zavináče je dvoukolová. Ve středu 26. února poznáme jména tří nominovaných, kteří v každé kategorii získali nejvíce hlasů, a pak budou z těchto jmen akademici vybírat vítěze. Letos už Akademie čítá přes šedesát jmen, takže se nemusíme obávat jednostranného výběru. Naopak tu ovšem hrozí, že nejvíce hlasů získají osobnosti v průniku – což jsou obvykle stálice jako portály, iDnes, Lupa, Škoda Auto, Antoš, Peterka, Suchá, Čermák a Neff.
Nebudu uvádět své favority, ale dovolím si apelovat na akademiky, aby nominovali především nové objevy a projekty, které se loni a předloni mezi nominované nedostaly. V opačném případě je nasnadě, že by se splnila moje loňská věštba a Český zavináč by se stal „zkostnatělým oceněním přirovnatelným k Českému slavíkovi nebo Řádu práce“.
Mimochodem: Internetová veřejnost může do ocenění zasáhnout svou volbou osobnosti českého Internetu. Hlasovat lze až do 13. března. Vyhlášení oceněných proběhne 20. března 2003 v 20.03 v pražském divadle Disk.