Na českém Internetu se pohybuje měsíčně přes 7 milionů aktivních uživatelů celkem. A 2,8 milionů měsíčních aktivních uvádí i Facebook – právě ten je jednou z nejvýznamnějších změn na českém Internetu. Z pár set tisíc českých uživatelů, které měl ještě v roce 2009, se dokázal dostat na číslo překračující polovinu internetové populace. Růst českého Internetu se zpomaluje, přesto meziročně stále roste někde mezi 5–10 %.
Pokud se podíváte na Google Trends for Websites, vidíte velmi jasně, jak výrazně se Facebook.com projevil na českém Internetu. Někdy v březnu/dubnu 2009 překonal české sociální sítě. A o pár měsíců později se stal dvojkou českého Internetu – překonal jak Centrum.cz, tak iDnes.cz. Do grafu (o něco níže) už ani nemá smysl uvádět Libimseti.cz – z českých sociálních sítí na Facebook.com doplatila tato služba nejvíce. A podle Google Trends na Facebook.com tráví čeští uživatelé v průměru skoro 22 minut (na Seznam.cz je to 14 minut, iDnes.cz 10 minut).
3. Facebook.com (modrá), iDnes.cz (červená), Lide.cz (žlutá), Spoluzaci.cz (zelená), Centrum.cz (tmavě modrá) (Zdroj: Google Trends)
Velcí hráči jsou stále velcí, nic převratného se nestalo
Od minulého ročního přehledu se toho moc nezměnilo. Českému Internetu stále vládne Seznam.cz (přes 5 milionů RU) a jeho další služby obsazují většinu pozic v první desítce (Novinky.cz, Firmy.cz, Mapy.cz, Super.cz, Stream.cz). Konkurence v podobě iDnes.cz a Centrum.cz je stále vzdálená o skoro 2 miliony uživatelů. Stejně tak čeští uživatelé stále do vyhledávacího políčka Seznamu píší adresy webů, kam chtějí jít.
Ani loňský příslib toho, že by NetMonitor/SPIR mohl zveřejnit alespoň jednou ročně údaje o tom, jak vlastně opravdu vypadá český Internet, nic neovlivnil a nestalo se tak. O počtu lidí používajících Google se můžeme stále jenom dohadovat. Jediná zaznamenatelná změna pochází už z června loňského roku – Centrum.cz pohltilo Atlas.cz, a tím zanikl další z „větších“ českých portálů. Zůstal zachován pouze v podobě domovské stránky a mapové služby. Bez vlivu a se stále menší návštěvností.
Provozovatelé – trochu netradiční pohled
U Centrum.cz je za uplynulý rok zajímavá ještě jiná věc – po několikaměsíčních nejistotách a výměně vedení došlo k odlivu lidí do jiných českých internetových serverů. Největší prospěch z toho má pravděpodobně, jak můžete vidět, Mladá Fronta. Výrazný růst návštěvnosti je vyvolaný řadou akvizicí a v rámci „provozovatelů“ se tak Mladá Fronta dostala do první desítky (s 202% meziročním růstem a označením „skokan roku“). Jak výrazný skok se podařilo Mladé Frontě udělat, můžete vidět na následujícím grafu.
Nic nového ani v českých televizích
Bedlivě sledovaných vstup TV NOVA na český Internet už vcelku jasně ukazuje, jaké možnosti vlastně má největší česká televize ve vztahu k Internetu – od roku 2009 je stav vcelku stabilní (návštěvnost okolo 1,5 milionu měsíčních uživatelů) a jediné výrazné změny nabízejí pouze výrazné televizní aktivity (typické pro SuperStar a tomu podobné aktivity). TV NOVA se nakonec nijak nepodařilo využít koupeného Blog.cz (a ani o pohlceném Jyxo.cz se nedá říct, že by našli nějaké skutečné využití odpovídající výši vynaložených prostředků). Nakonec je pomyslným vítězem Stream.cz – restart na počátku tohoto roku se mu podařil. Byť bez vydatné pomoci Seznam.cz by nejspíš Stream už dávno neexistoval.
A klasická nezodpovězená otázka? Tedy – kde je YouTube.com? Paradoxně na to Google Trends pár posledních měsíců dává odpověď – YouTube.com se překvapivě v grafech ukazuje (Google.com se ukazovat odmítá). A vidět to můžete na následujícím grafu – YouTube.com (zelená), Stream.cz (modrá), Nova.cz (červená) a CeskaTelevize.cz (žlutá).
8. České „televize“ včetně YouTube (Zdroj: Google Trends)