Český rozhlas chce do roku 2017 pokrýt digitálním signálem velké aglomerace

28. 1. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ještě v letošním roce chce Český rozhlas spustit řádné digitální vysílání na finálním kmitočtu 12C z vysílače Žižkov. Veřejnoprávní multiplex by pokryl 10 až 15 % populace.

Český rozhlas by chtěl v letech 2015 až 2017 zahájit digitální vysílání v hlavních městských aglomeracích České republiky, tedy lokalitách Praha, Brno, Ostrava a Plzeň. Na dnešním veřejném zasedání Rady Českého rozhlasu to uvedl náměstek generálního ředitele veřejnoprávního média pro správu a provoz Michal Koliandr. V roce 2017 by pak Český rozhlas pokračoval v rozšiřování řádného digitálního vysílání. Nejzazší termín pro přechod na digitální vysílání je pro nás rok 2025, kdy komerčním vysílatelům končí analogové licence, konstatoval Koliandr. Náklady na celorepublikové pokrytí touto technologií vyčíslil na částku okolo 140 milionů korun ročně.

Technický ředitel Českého rozhlasu Karel Zýka informoval, že ještě v letošním roce chce spustit médium pilotní provoz veřejnoprávního multiplexu v Praze, které bude probíhat na kanálu 12C. Toto vysílání bude mít všechny známky ostrého provozu, ale bude označeno za experimentální proto, jelikož tento druh distribuce zatím není zakotven v legislativě a není stanovena strategie rozvoje digitálního vysílání. Peter Duhan, generální ředitel Českého rozhlasu zopakoval již známé stanovisko veřejnoprávního média. Český rozhlas je na digitalizaci plně připraven. Jsme připraveni a už digitálně vysíláme.

Sestavili jsme takzvaný digitální tým, kde jsou zástupci programu, ekonomové, právníci, pracovníci marketingu tak, abychom sestavili základní koncepci rozvoje digitálního rozhlasu. Jde o otevřenou koncepci a její první verzi, uvedl náměstek Koliandr a doplnil: Je ještě spousta nezodpovězených otázek, na které neumíme odpovědět. Koncepce má celkem deset kapitol a pokrývá veškeré informace a rozvojové plány. Součástí je mimo jiné smysl a charakteristiku digitálního rozhlasového vysílání nebo rekapitulace současného stavu v České republice. Zástupci vedení zdůraznili, že v současné době brzdí digitalizaci rozhlasu absence strategie pro veřejnoprávní i komerční rozhlasové stanice.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Náměstek Koliandr nevyloučil, že by za účelem zavádění digitálního rozhlasového vysílání mohlo dojít dočasně k navýšení koncesionářského poplatku. Jako teoretickou uvedl Koliandr možnou dotaci na rozvoj Českého rozhlasu od státu. Český rozhlas je připraven zahájit digitální vysílání a má dostatek obsahu. Připravujeme i nové projekty, jako je například sportovní kanál a další programy, které by mohly doplnit stávající nabídku, konstatoval náměstek generálního ředitele Petra Duhana Michal Koliandr. Radní se dotknuli i náplně multiplexu společnosti RTI cz (Praha, Karlovarsko, Plzeň a České Budějovice). Z důvodu omezené datové kapacity se s rozšířením multiplexu nepočítá.

Technický ředitele Českého rozhlasu Karel Zýka dále uvedl: Je třeba vyhradit vlastní multiplex pro Český rozhlas a vyřešit regionální vysílání veřejné služby. Je potřeba se zabývat způsobem, jak budou komerčním subjektům přidělovat multiplexy. Byli bychom rádi, kdyby to bylo bezplatně. Je třeba odstranit limity počtu celoplošných stanic. Jde o omezující faktor, který brání rozvoji digitálního vysílání. Český rozhlas chce zaujmout vůdčí roli v celém procesu. Je třeba stanovit národní strategii a termín switch-off pro analogové VKV vysílání. Uvítali bychom také koordinační orgán, který by měl celý proces na starosti.

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).