Český Internet na Vánoce zklamal

14. 12. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Až bude někdo do encyklopedie popisovat význam pojmu "Vánoce", bude u takového hesla stát: "Význam pojmu se ztrácí v legendách dávnověku. Jako nejpravděpodobnější se jeví teorie, podle které mediální masáž obchodníků na přelomu jednadvacáteho století, toužících po centrálním období odbytu zboží, dala fenoménu Vánoc vzniknout."

Praha se tomuto výkladu zcela podřizuje – Můstek voní svařeným vínem a pečenými kaštany, pokud to tedy ucítíte přes těžký odér přepáleného tuku klobás servírovaných ve stáncích opodál. Stánky, obchody i hypermarkety přetékají nejenom zbožím, ale i potřebnou vánoční symbolikou s neodmyslitelnými „santa“ a stromečky.

Kolik toho najdeme z „vánoční pohody“ (rozuměj obchodních nabídek) na českém Internetu? Dalo by se očekávat, že desítky shopů budou upoutávat na vánoční slevy stejně jako jejich kamenní sourozenci, servery se budou ověšovat cingrlátky a prohýbat se pod tíhou photo-sněhu.

Jak to na českém Internetu vypadá letos?

Počet serverů, na které padla vánoční atmosféra natolik, že by vytvořili nějakou speciální sekci věnovanou Vánocím, lze spočíst na prstech jedné ruky.

Vanocni.centrum.cz je především speciálně vybraným zbožím, které by se dalo brát jako tip na dárky. Samo sebe deklaruje jako speciální vánoční vstup do obchodních domků. Počet větviček i balíčků je shledán uspokojivě kýčovitým.

Vanoce.atlas.cz je vánočním remake původních služeb Atlasu do podoby, v jaké by se vám na Vánoce mohly tyto služby hodit a přidáním několika speciálních vánočních rozhraní. Můžete napsat Ježíškovi, nechat si poradit tipy na dárky (dárkový poradce je super aplikace, na příští rok prosím ještě rozšířit databázi), výborná je databáze vánočních tradic ve světě a význam vánoční symboliky. Zkuste také recepty a vánoční aukce. Graficky vkusné a vánoční.

Vanoce.mobil.cz – těžko hodnotit, dělal jsem to z části já. Jde o vánoční přílohu Mobil.cz zaměřenou na poradenství, jak (a kde) někomu koupit mobilní telefon pod stromeček, podle čeho vybírat. Server nevypadá příliš vánočně, šéfredaktor zakázal použití červené a zelené barvy, jakož i dalších vánočních propriet, a povolil jen krajinku.

Vanoce.bonusweb.cz -tipy na vánoční hry, lze si je stáhnout legálně zdarma atd. Rozkošné logo serveru s čepičkou.

iDnes – vánoční příloha s recepty, odkazy na EuroTel Go dárky, ukázky pohádky Štědrovečerní balada. V zásadě nejméně informativní, ale jinak příjemná sekce.

Tak, to je zhruba všechno, co jsem na českém Internetu našel. Seznam si sice zasněžil logo, ale to bylo všechno, co pro Vánoce udělal, ostatní takyportály Vánoce vůbec neregistrovaly. To není moc dobrá vizitka.

Abychom se dostali ke komerci: také eshopy mi přišly k Vánocím hodně laxní. Shop.cz Vánoce vůbec nereflektoval, alespoň na titulní stránce. Obchodni-dum.cz na home page alespoň upozorňoval na to, že objednávky po 13/12 vyřídí až v roce 2001, ale jinak ho Vánoce také míjely.

Situaci zachraňuje snad jedině Vltava, která přímo na titulce vnucuje vánoční dárky a dělá to už téměř po americku.

Poměrně pozorně jsem si všímal reklamních bannerů na všech serverech, ale po nějakých vánočních nabídkách se země slehla. Jen operátoři tlačili svoje předplacené karty pod stromeček, ale že by se nějaký online obchod viditelně zmínil o tom, že jsou Vánoce a klikem na tento banner jest možno nakupovat dárky, to na český Internet ještě nedorazilo. Doba, která jest žní pro normální obchody, se Internetu takřka zcela vyhnula. Žádné halasné lákání, žádné podbízení se předvánočními slevami a dárky, nic takového.

Co to znamená? Že je česká e-komerce nedospělá?

PS: Ty e-shopy, které nabízejí dodání zboží ve lhůtě 10–14 dní, prosím zavřete. Za tuhle dobu mi přijde balík z Ameriky, tak proč byste nebyli schopni dostat ho přes půlku Prahy?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).