„Bez reklamy od 09.10.2001 14:53:22.00 CEST. ©2001 Villusion a.s.“ je sdělení, které můžete počínaje tímto týdnem nalézt namísto nejrůznějších forem reklamy na internetových stránkách EBIZ. Jeho vydavatelé se totiž rozhodli v rámci projektu Vypněte si reklamu nabídnout svým čtenářům možnost přístupu k magazínu bez reklamních proužků. Jedinou podmínkou je ochota zaplatit denně 300 Q (tj. tři koruny) prostřednictvím „elektronické peněženky“ mikroplatebního systému I Like Q. Jedná se o marketingovou záležitost, neb vydavatel EBIZ a provozovatel I Like Q jsou jedna a tatáž firma, nicméně o možnosti nabídky placeného obsahu bez reklamy zcela vážně uvažuje iDNES (viz pondělní anketa) a řada dalších serverů. Je proto třeba položit si otázku, zda podobné věci mohou ve větší míře fungovat?
Řada lidí si v poslední době stěžuje, že objem internetové reklamy na webových stránkách překročil meze únosnosti: Miloš Čermák, redaktor časopisu Reflex, napsal: „Reklamní bannery se nejen zvětšují, ale začaly se už pohybovat po obrazovce – a obtěžovat i tam, kde od nich byl dříve pokoj.“ Tisková zpráva společnosti Villusion se k situaci staví poněkud decentněji: „Projekt ‚Vypněte si reklamu‘ se snaží reagovat na současné požadavky uživatelů Internetu, kteří požadují rychlost, dostupnost a možnost volby služeb.“ Na první pohled vypadá celá záležitost jako lék na všechny neduhy – uživatelé, kteří se nepřejí být obtěžováni reklamami, již nebudou nuceni instalovat software typu WebWasher a AdSubstract, ale jednoduše si za obsah svého oblíbeného serveru zaplatí.
V internetové konferenci reklama@nawebu.cz
včera několikrát padla otázka, zda má implementace systému Vypněte si reklamu smysl, tj. zda uživatelé budou ochotni za obsah internetového média platit. Domnívám se, že nikoli, a mám pro to několik důvodů. Jediné dvě věci, které mohou uživatele motivovat k dobrovolnému zaplacení za článek na serveru, je osobní ekonomický přínos nebo osobní pohodlí. Rozhodně je k tomu nevede „solidárnost“ s daným serverem. Možná jste si sami všimli, že jakmile se na řadě českých webů objevila možnost dobrovolných příspěvků autorům materiálů formou mikroplateb, po nadějné počáteční euforii čtenáři „vystřízlivěli“. Těžko usuzovat na všeobecný pokles kvality – lidé zjistili, že za investované peníze nezískají žádnou hmatatelnou protihodnotu.
Ekonomickou protihodnotou projektu Vypněte si reklamu by mohla být reálná úspora nákladů za (ne)stahování bannerů. Stahujete sice „prázdný“ reklamní proužek, jeho velikost však činí pouhých 0,8 KB. Martin Kopta v článku Reklama tvoří 28 % webu dokázal, že: „(…) z každé hodiny v nočním tarifu odevzdá uživatel modemu skoro 5 Kč jen za reklamu.“ To by znamenalo, že chcete-li nazpět svých 300 Q, musí vám EBIZ nabídnout zábavu na necelou jednu hodinu (ve špičce je samozřejmě tento poměr výhodnější) – každá další minuta na jeho stránkách bez reklamy by znamenala „výdělek“. 300 Q je ovšem zanedbatelná částka oproti té, kterou by za ušlé zisky z reklamy požadovaly komerčně úspěšné servery, kde se shlédnutí stránky rovná výdělku několika korun. A budou je uživatelé ochotni platit? Hádám, že nikoli.
„Pohodlnostní“ protihodnotou projektu Vypněte si reklamu by mohla být právě možnost vypnutí si reklamy jako takové, proti které řada uživatelů halasně brojí. Stejné dilema zde však v minulosti již jednou bylo – při premiéře rozhlasu v USA se řešil problém s financováním jeho obsahu. Nejprve se provozovatelé pokoušeli původně zdarma nabízené programy zpoplatnit, což se setkalo s odporem (povšimněte si podobnosti s Internetem). Nakonec byla krize zažehnána pomocí reklamy, proti které sice posluchači reptali, ale obecně jim nevadila natolik, aby sáhli do peněženky a zaplatili příslušný obnos. Aktivita Vypněte si reklamu je mi osobně velmi sympatická, ale domnívám se, že ze strany serverů by se jednalo pouze o vstřícný krok vůči VELMI malé skupině čtenářů.