S měsíčním odstupem od zveřejnění předběžných hospodářských výsledků publikoval Český Telecom (dále jen ČTc) v pondělí již své auditované hospodářské výsledky a s nimi také své provozní údaje [XLS, 157 kB] za loňský rok. Z těchto údajů lze již vysledovat, jak se měnily objemy jednotlivých druhů provozu a jak klesal či rostl ten který provoz v meziročním či dokonce kvartálním pohledu.
Vývoj dial-upu
Pro čtenáře Lupy bude asi nejzajímavější vývoj vytáčeného připojení alias dial-upu. O něm jsem zde psal již před čtvrt rokem, na základě výsledků za první tři loňské kvartály, v článku Jak klesá český dial-up? Už z jeho názvu bylo patrné, že v kvartálním srovnání došlo za první tři čtvrtletí k významnému poklesu. Nyní, když jsou k dispozici výsledky již za celý loňský rok lze dopočítat i výsledky za čtvrtý loňský kvartál – a ten skutečně přinesl určitý nárůst objemu dial-upového provozu. Vše ukazuje následující obrázek:
Za čtvrtý kvartál roku 2003 se tedy na dial-upu „protočilo“ cca 1,55 miliardy minut, což je skutečně více než ve druhém a třetím kvartále loňského roku. Na druhou stranu je to stále méně než za stejný kvartál roku 2002 (kdy se provolalo cca 1,58 miliardy minut). Celkově ale výsledek loňského posledního kvartálu, v součtu s předchozími čtvrtletími, stačí na to, aby loňský rok překonal rok 2002, pokud jde o celoroční objemy. Na druhou stranu, jak ukazuje následující obrázek (s celoročními objemy dial-upu i za předchozí roky), prudký nárůst dial-upu je pryč.
Pro zpřesnění je vhodné dodat, že jde o výsledky do konce loňského roku, do kterých se ještě nemohl promítnout efekt současných intervalových paušálů na dial-upu. Stejně tak se do těchto výsledků nepromítly změny v regulaci dial-upového Internetu, když regulátor ještě v loňském roce uvolnil do té doby fixované koncové ceny a umožnil také operátorům dohodnout se na jiných propojovacích poplatcích na dial-upu (dosud však není známo, že by došlo k nějaké nové dohodě). Rovněž zde tedy je ještě potenciál ke změnám, které by mohly přinést změny v objemu dial-upu (nemluvě již o zavedení modelu FRIACO, který by s trhem dial-upu mohl pohnout skutečně výrazně).
Vývoj hlasu
Jak jsem psal již ve článku Jak klesá český dial-up, procentuální podíl dial-upu na celkovém minutovém provozu v pevné síti ČTc dlouhodobě rostl, ale v minulém roce ustálil na hodnotě kolem 53 až 54 procent, když na konci loňského roku dosáhl 53,7 procenta:
- 1999: dial-up představoval 7,9 procenta celkového objemu minut
- 2000: 25 procent
- 2001: 40 procent
- 2002: 48 procent
- 1Q2003: 53 procent
- 2Q2003: 53 procent
- 3Q2003: 53 procent
- 4Q2003: 54 procent
Do těchto procentuálních údajů se ale promítá nejen měnící se objem dial-upu, ale i měnící se objem hlasového provozu v pevné síti. A ten meziročně klesá. Po kvartálech to ukazuje následující obrázek, ze kterého je patrný stejný efekt posledního čtvrtletí jako u dial-upu – v závěru roku lidé provolají více než za jiná čtvrtletí:
Předchozí obrázek přitom ukazuje všechny druhy hlasového provozu dohromady. Provozní údaje, zveřejněné ČTc, však obsahují i rozdělení tohoto provozu na jednotlivé složky, což ukazuje následující obrázek:
Výsledky zákonitě odpovídají situaci na trhu: relativně největší úbytek je u meziměstských hovorů, kde asi nejvíce nastoupila konkurence v podobě volby operátora. Naproti tomu u místních hovorů je úbytek (v relativním pohledu) malý.
Zajímavé jsou také objemy provozu z pevné sítě ČTc do sítě mobilní. Ročních 473 milionů minut, rozpočítáno na cca 3,5 milionu pevných stanic, vychází na cca 135 minut ročně na jednu stanici. Tedy něco málo přes jedenáct minut na stanici a měsíc. Takže z pevných linek se na mobily přece jen volá…