Podle mě carsharing je utopický projekt. I dotovaný je docela drahý.
Parkování zdarma v zónách, kde není dost místa pro rezidenty je docela problém. Další věcí je, jak pomůže ekologii, když nákup pro prarodiče dovezu sdíleným autem místo půjčeného nebo vlastního.
Nízké stáří vozu pomáhá snižovat emise ve městě, ale celkově je málokdy ekologické vozy střídat jak ponožky. Naopak nechat je fungovat dokud mohou je lepší a nespotřebovává to tolik zdrojů.
Jak je to s tankováním? Vozidla, která mají málo paliva někdo bere na benzínku a pak převáží jinam? Nechává je umýt? Jak je tohle ekologické?
Jinak problém vidím v tom, že je asymetrická poptávka. Do práce ráno klidně pojedu MHD, ale na cestu domu bych si vzal auto, abych vzal nákup. Ale pokud to bude dělat víc lidí, odpoledne u kanceláří bude nedostatek vozů. A dokud nebudou řídit samy a vracet se tam, kde jsou potřeba je to problém.
Pokud by to propagovali jako alternativu k vlastnictví auta, tak prosím. Pro jedince, kteří auto potřebují jen občas to může být vhodné.
Ale ty kecy okolo ekologie a výhodnosti sdílení prostředků mě už vytáčí.
Pokud udělám kalkulaci pro sebe, tak buď budu platit 6,-/km za sdílený prostředek a nemusím se starat vůbec o nic ... jen teda musím vždycky před jízdou řešit rezervaci a pak k nějakému autu dojít. Anebo budu jezdit vlastním a když u něj budu počítat 6,-/km tak si každých 5 let můžu koupit nové.
souhlasím, že keci typu "ekologie" jsou opravdu otravné. Obecně "sdílení" je nesmysl a moderní kra**v**na. Co přijde dál - sdílené bydlení já v noci, ty přes den, nebo sdílená manželka? Ale ekologie a bio jsou moderní, i proto si lidé myslí, že elektro auta jsou ekologická :) A hlavně, lidi jsou ovce, pokud jim řeknete něco "moderního", uslyší na to.
Průměrné auto v ČR má roční nájezd 10 tis. km. , tedy 98 % času stojí na parkovišti. Carsharingová auta jsou řádově jinde co se týče nájezdu i využívanosti. Rezidenční parkování je u nás legračně levné, tedy mnohým se vyplatí vlastnit auto a vyjet párkrát za rok. To jsou ta auta, co vám blokují parkovací místa. Čím víc se bude carsharing využívat (uživateli, kteří ho mají místo vlastnictví auta), tím víc parkovacích míst ve městech bude.
S carsharingem zase nemusíte dělat kružnice https://cs.wikipedia.org/wiki/Kru%C5%BEnice_(graf)
Teda nepředpokládám, že někam jedete autem, a pak ho necháte na random místě, což vás u carsharingu vůbec netrápí.
"Radeji hodinu v kolone ve vlastnim, nez pul hodiny v MHD"
Tuhle pohadku vydal Auto*Mat v nejakem sborniku, nebo to mate z vlastni hlavy? Fakt bych chtel videt cloveka, ktery bude zbytecne travit zivot v kolonach. Ja jezdival do prace pres zasekanou magistralu, vetsinu cesty kopirujici metro C. I kdyz jsem si treba 20 minut postal v kolonach, porad to v 90 % pripadu vychazelo casove lepe, nez MHD. Jo, metro je rychlejsi. Ale kdyz se clovek na to metro musi nejdriv dostat tramvaji a z metra zase autobusem, tak uz se to nascita.
Kdybych tuhle funkci nepotreboval a spokojil se s nahodnym vyuzitim auta tak auto davno nemam. Omyl mam 4 ruzne kraksny pro ruzny ucel, povetsinou aspon dve z nich stoji ve dvore. A bral bych i patou, na bziikani do mesta, nejradeji neco o velikosti smart, citigo a klidne i elektricke (ale nesmi to stat ctyrnasobek benzinove verze).
Takže aktivisté chteji v centrech měst zakázat automobil jako takový . Je jedno jestli na páru , nebo elektriku , jeno jestli ho vlastní jednotlivec , nebo spoluvlastní hipízácká komunikta. Diskutované míto a zdražování parkovného je zpusob jak postupně vytlačit automobili mimo město. O zlepšení stáří vozového parku opravdu nejde.
Tedy něco co se týká půjčoven i operativnich leasingů. Většina vozů rozhodně typem a vybavenim, není pro fandy automobilizmu. Ani extra nové technologicky a tedy komfortem.
Otázka není tak jestli to může fungovat. Ale spíš jak moc růst to může, kdy to topnou.
Chápu snahu podobných lidí, ale proč se třeba nepodívají do Německa, kde zavedli eko zóny aby snížili množství prachu. Po několika letech přiznali, že to v podstatě nemělo žádný vliv, takže to vlastně byla "buzerace" pro lidi. Zakázat auta do měst je holý nesmysl, opět by to odnesli jen normální lidi, pár "kamiony" se "zásobováním" by tam mohli. Nehledě na to, že ani není vyřešena MHD, jsou místa, kam se v PHA člověk dostane jen pěšky apod. A co třeba nákupy? To je budeme tahat v rukách?
Ano, je pravda, že sdílené auta jsou levné šunky bez výbavy. Osobně mám úplně jiný druh auta, který ve sdíleném nenajdu. Nehledě na to, že když vidím, co lidi dělají s MHD, tak nechci domyslet, jak budou "sdílená" auta vypadat časem. A proč by mi měl "prdět" někdo do sedačky... :-)
A co třeba nákupy? To je budeme tahat v rukách?
Kdepak, všechno si koupíte online a necháte dovézt až do domu. "Přijedeme zítra ve 14:10" "Ale to jsem zrovna v práci" "Tak pozítří v 11:30"...
Ano, je pravda, že sdílené auta jsou levné šunky bez výbavy.
Jakou budou mít asi životnost, jestli budou pořád jezdit?
nechci domyslet, jak budou "sdílená" auta vypadat časem. A proč by mi měl "prdět" někdo do sedačky... :-)
Ono stačí sdílení aut v práci, jaký svinčík tam někdy kolegové zanechají. A to si představte, že někdo před Vámi tím autem poveze zablešeného mokrého psa, který měl průjem a takto se posadí na sedadlo.
Podíval bych se do Ruska, tam carsharing funguje velmi dobře. Tu je proč:
– obvykle 2–3 carsharingové firmy na město/oblast (ačkoliv globálně je jich v Rusku vícero)
– carsharingová firma má odpovídající počet vozidel poblíž, takže normálně je vozidlo max. 5, příp. 10 minut od Vás (v Rusku není parkování takové problémové jako v Česku, města jsou prostorná)
– nemusíte chodit na žádnou přiblblou pobočku, aby jste si založili účet
– platíte kartou/Google Pay/ap., nemusíte nic nabíjet jako v pravěku
– můžete obvykle vrátit auto kdekoliv ve stejném městě (čili, jako byste mohli auto vrátit kdekoliv v okrese na české poměry), občas, např. UraMobil, můžete auto vrátit i v jiném městě (tj. jedete z Čeljabinsku do Jekatěrinburgu, není problém)
– půjčujete si auto buď na chvíli, nebo i na den
– auto můžete rezervovat
– auto odemykáte obvykle přes smartphone (a v autě je nabíječka) – jako u nás koloběžky
– slušné rádio v autě
– asi toho bude víc...
Maršrutky jsou super, ale to by tady nemohlo fungovat s křižovatkou/prahem/něčím každých 5 m. V býv. SSSR to funguje, protože tam je méně cest (tedy méně křížení, jednodušší zelená vlna...), ale zato jsou širší (vesměs jsou ty města postaveny po 2. sv. válce znova od základů, proto to tak je)
A hlavně spousta věcí jako, že dveře se otvírají/zavírají okamžitě, ne půl minuty jako v českém MHD (asi aby to někoho neskříplo?) a hlavně se to děje už před zastavení / až při rozjetí :-) A tak by šlo pokračovat.
Taky je tam Yandex.taxi místo toho přiblblého Uberu nebo Liftaga, takže tam taxi celkem frčí, protože to stojí rozumně díky jejich dražebnímu systému kmceny...
Jsem členem několika carsharingů, využil za ty roky asi třikrát i tak si myslím, že má smysl.
- Je to naše druhé auto. Když bychom oba potřebovali jet autem.
- Je to naše náhradní auto, když by se naše pokazilo, našli ho zprořezanými pneumatikami (už jsme ho jednou našli s jednou, vyřešila rezerva, měli jsme čas na výměnu kola), když jsme dali auto do servisu a nutně museli neplánovaně jet autem (1 ze 3 použití)
- Je to naše větší auto, když potřebujeme něco převézt, půjčíme si dodávku (2 ze tří použití).
- Je to naše zkoušení různých typů aut. Jak teď, tak především, když by naše současné auto odešlo, nějakou dobu budu zkoušet různá auta, než nové koupím. A je tu i varianta, že zůstanu na carhsaringu. Nejsem nucen ze dne na den vybrat nové auto. Mohu ho koupit třeba za rok, třeba počkat na nějakou slevovou akci.
- A možná to bude i naše další auto, po dosloužení. Zvláště když Autonapul má i auta s autosedačkama v kufru.
tak on je to hlavně nejlepší byznys, když je vysoká mobilita :-) nic nevlastnit a jen půjčovat, automotive bude podporovaný vždy v čr v jakýchkoliv podobách, nemám nic proti tomu - např. jeden s autem pryč druhý potřebuje urgent někam, nebo každý je nesvůj když má auto v servisu a je 5 dní bez něho, nelíbí se mi však ten trend, že čím míň toho budeme vlastnit (ale půjčovat si) tím budeme štastnější, bohatší a víc eko ... u vlastního totiž vnímáte hodnotu u cizího ne