Affiliate marketing patří mezi formy online reklamy. Webmasteři, kteří se rozhodnou využít nějaký affiliate program, vloží na své stránky bannery nebo textové odkazy na web obchodníka. Pokud přejde návštěvník z jejich stránek přes tyto reklamní prvky na odkazovaný web a provede tam specifikovanou akci (nákup produktu, vyplnění formuláře), dostanou smluvenou provizi. Nákup přitom obvykle nemusí uskutečnit ihned, provize se přiznává zpětně po dobu několika dní.
Programy jsou často nabízené přes takzvané affiliate sítě, což jsou společnosti, které sdružují více nabídek různých obchodníků a za své služby dostávají část vyplácené provize. Mezi jejich největší výhody se řadí větší výběr programů, snížení rizika chyb a podvodů a spojení plateb do jedné. V České republice je situace poněkud specifická, je zde mnoho malých soukromých affiliate programů a snad ještě více těch neveřejných. Český trh s affiliate marketingem jsem popsala v srpnu 2008 v článku Proč se zajímat o affiliate marketing: situace na českém trhu. Co se tedy od té doby změnilo?
Stagnující Potenza a noví hráči na obzoru
Jediná česká affiliate síť Potenza přidala během tohoto roku několik nových kampaní. Patří mezi ně například affiliate program letecké společnosti ČSA nebo e-shopu s parfémy Parfums.cz. V listopadu byl naopak ukončen affiliate program Click4Sky, který byl díky dobrým konverzím považovaný za jeden z nejlepších v oblasti cestování. Kromě affiliate kampaní začala Potenza více nabízet krátkodobé kampaně placené za klik, které se v její nabídce předtím příliš často neobjevovaly.
Celkově však zůstává výběr programů na Potenze stále slabý, v prosinci 2009 nabízela pouze 18 aktivních kampaní. Po několika letech existence tohoto systému je to jednoznačně pro provozovatele, reklamní agenturu Mather Advertures, ostuda. Například na německé affiliate síti Zanox, která se na český trh primárně vůbec nezaměřuje, si mohou affiliate partneři zvolit ze 13 různých českých programů, jež propagují například zásilkovou firmu OTTO, aerolinku Smart Wings nebo e-shopy Tchibo a Schäfer-Boutique.
Potenza stále nedokázala naplnit očekávání, které vzbudila v době svého vzniku, a rozvoji affiliate marketingu v České republice příliš nepomáhá. Situace by se však mohla v brzké době výrazně změnit, protože se spekuluje o tom, že jedna z významných zahraničních affiliate sítí vstoupí na český trh. Kromě toho do Česka právě přichází další důležitý hráč v odvětví – švédská firma TradeDoubler se svými privátními programy.
Privátní programy TradeDoubleru
TradeDoubler se zaměřuje na online marketing a působí na 19 trzích po celém světě, ve kterých provozuje svoji veřejnou affiliate síť. Na českém a slovenském trhu ho zastupuje společnost VIV NETworks s.r.o.
V České republice zatím nabízí pouze “white label” řešení, určené k integraci do stránek obchodníka, které si může každá firma přizpůsobit a prezentovat tak affiliate systém pod vlastní značkou. Webmaster, který se do programu přihlašuje, díky tomu ani nemusí vědět, že využívá technologii jiné firmy. Rozhraní je přeložené do češtiny.
První, kdo začal řešení TradeDoubleru na českém trhu využívat, je online prodejce letenek Letuška.cz, který už dříve affiliate program v určité podobě nabízel. Spojení s TradeDoublerem má rozšířit možnosti propagace programu webmastery, umožnit získání provizí za prodej dalších produktů jako je například ubytování nebo pojištění a přinést lepší tracking. Program vyplácí svým partnerům odměnu 200 – 800 Kč dle typu produktu.
Další subjekty mají svoje affiliate programy založené na technologii TradeDoubleru spustit v příštím roce. Webmasteři využívající affiliate marketing tak budou moci na svých stránkách začít propagovat významné české značky z různých oborů.
Affiliate marketing v cestování
Oblastí, kde se affiliate marketing na české trhu zatím nejvíce uchytil, je cestování. Jeden z největších affiliate programů v České republice nabízí online prodejce zájezdů Invia.cz. Affiliate partneři získávají 1 % z ceny každého prodaného zájezdu a 0,80 Kč nebo 1,20 Kč za klik (počítá se maximálně 500 kliků na jeden prodaný zájezd).
I přestože affiliate program Invie považují čeští webmasteři za výhodný, v porovnání s podmínkami podobných zahraničních affiliate programů působí spíše chudě. Například německá Expedia.de platí svým partnerům 3 % – 5,5 % z ceny prodaného zájezdu, britský Thomas Cook 2 % – 5 % a italské TUI.it 7 % – 9 % s platbou za klik až 0,06 euro. Vyšší provize podobné těm v cizině by si mohly dovolit vyplácet přímo cestovní kanceláře. Zatím to však vypadá, že společnosti jako je Čedok, Fischer nebo EximTours zaspaly dobu a online marketing nepatří k jejich silným stránkám.
Affiliate marketing využívají také čeští prodejci letenek. Kromě už zmíněného programu Letuška.cz mají program zaměřený na letenky také weby Pelikan.cz a Kralovna.cz. Pelikan.cz vyplácí 161,50 Kč až 323 Kč za každou prodanou letenku a nijak neomezuje platnost cookie.
Rezervační systém Královna sice nabízí nejvyšší provizi ve výši 310 – 490 Kč za prodanou letenku, nejedná se však o běžný affiliate program. Webmaster musí na své stránky vložit rezervační formulář, přes který je možné rezervaci provést. V programu není možné využít například reklamní bannery, jež by přesměrovaly návštěvníky přímo na portál Královna.cz. Prodejce tedy musí přesvědčit návštěvníka svých stránek, aby si letenku koupil ihned a na jeho stránkách, v opačném případě dělá Královně reklamu zadarmo. Rezervační systém Královny se navíc potýká s uživatelsky nepřivětivým rozhraním a nízkou stabilitou systému, což dle mého názoru také výrazně snižuje počet prodejů.
E-shopy a jejich programy
Affiliate marketing začaly více využívat i české e-shopy. Provizní programy je už možné najít pro většinu produktů prodávaných na Internetu. Webmasteři mohou například získávat provize za propagaci spodního prádla společnosti Astratex (provize 10 %), fotoaparátů a jejich příslušenství obchodu Megapixel (provize až 5 %) nebo sportovního vybavení e-shopu Sportobchod.cz (provize 5 %).
V naprosté většině případů si však obchody vytvářejí soukromé programy a pokud je chtějí webmasteři začít používat, mají relativně malý výběr produktů, které mohou propagovat. Ve většině případů také dlouho trvá, než vydělají dostatek peněz a překročí minimální částku nutnou k vyplacení.
Více obchodů sdružuje například Provizni-system.cz společnosti Vivantis se šesti e-shopy, který patří ke stálicím mezi českými affiliate programy. Partneři získávají u většiny produktů 10 % z celkové ceny objednávky, u některých druhů zboží se provize snižuje až na 1 % z ceny nákupu.
Affiliate program spustil také největší český e-shop Alza.cz. Partneři však mohou používat pouze připravené boxy, což použitelnost celého systému hodně snižuje. Provize se pohybuje od 1 % do 2 %.
Nové programy zaměřené na finance
V tomto roce začínají nově vznikat affiliate programy na finanční produkty. Za zmínku stojí například systém eSpolupráce.cz společnosti Elephant Orchestra, v němž jsou v současné době kampaně na povinné ručení a hypotéky. Webmasteři dostávají za lead – vyplnění žádosti o produkt – 45 Kč až 65 Kč. Přestože byl systém spuštěný teprve v květnu 2009, vyplácí údajně svým partnerům 100 000 Kč měsíčně (pro srovnání Invia.cz vyplácí přibližně 280 000 Kč za měsíc). V horizontu několika týdnů by měly přibýt nové kampaně na nebankovní půjčky, stavební spoření, životní pojištění a penzijní připojištění.
Affiliate program na půjčky připravil také Provident Financial. Webmasteři v něm dostanou 160 Kč za vyplněnou žádost o půjčku. Program je technicky zajišťován společností Partner Platform, který nabízí i další finanční affiliate programy.
Provizní systémy v oblasti financí se budou v budoucnu pravděpodobně rychle rozvíjet. Před finanční krizí se například ve Velké Británii jednalo o jeden z nejvýnosnějších segmentů na trhu. Mnoho v zahraničí běžných finančních produktů se do České republiky teprve pomalu dostává a například refinancování hypoték může být v dnešní době skvěle konvertující téma.
Co se změnilo?
Affiliate marketing si za poslední rok vybudoval na českém trhu silnější pozici. Webmasteři si mohou vybrat z pestřejší palety provizních programů a vyzkoušet, jaký program jim přináší lepší výdělky.
Některé české společnosti, hlavně pokud využívají affiliate sítě, však budí dojem, že si po spuštění programu odškrtly kolonku affiliate marketing jako hotovou a svůj program nepropagují ani dále nerozvíjejí. Na webech takových společností (například Českých aerolinií) nenajdete ani zmínku o tom, že je možné stát se jejich provizním partnerem.
Firmy také často podceňují komunikaci s webmastery, nevyhledávají vhodné partnery a nepomáhají aktivně těm stávajícím. S příchodem nových subjektů by se však situace mohla zlepšit a čeští webmasteři získají další možnost výdělku na svých webových stránkách.