Česko se stává velmocí v sociální analytice, své startupy zakládají i agentury

18. 4. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ví, co je pálí a rozhodly se s tím něco dělat. Tuzemské agentury už vyvíjejí vlastní nástroje s globálními ambicemi. A nejde jen o firmy jako Socialbakers či Brand Embassy.

První čtvrtletí letošního roku přineslo nové trendy, a to především růst investic do sociální reklamy. Oproti začátku loňského roku do inzerce na Facebooku a dalších sociálních sítích proudí skoro o necelých 40 procent víc peněz, které ale meziročně vydělávají zadavatelům až dvojnásobek. Alespoň to tvrdí čísla agentury Kenshoo.

“Sociální reklama roste rychle, ale nejvíc peněz stále teče do vyhledávačů. Už dnes se dá ale říci, že oba kanály dokáží zadavatelům poskytnout uspokojivou návratnost,” tvrdí Aaron Goldman, šéf marketingu agentury. 

Ke správnému nastavení kampaně je třeba mít dobré informace – a tady přichází ke slovu tuzemské analytické hvězdy - Socialbakers nebo Brand Embassy dokazují, že umí surfovat na aktuálních trendech. A neustále posilují. Socialbakers včera oznámili nákup tuzemského projektu Social Insider, za kterým stojí pětice expertů v čele s Josefem Šlerkou z Ataxa. A podle šéfa Socialbakers Jana Řežába by měly další akvizice následovat, protože našlápnuto mají a cílem jsou hlavně USA a Čína.

Své první úspěšné globální kroky už má za sebou i ZoomSphere Jakuba Macha. Ten začínal v agentuře MicroMedia, aby se postupně zaměřil na analytiku sociálních sítí. Původní tak Fejsbůček dostal světovější jméno a momentálně službu globálně využívá Coca Cola nebo Cadbury. 

Sociální marketing v Česku

Nejúspěšnější post měsíce března má na českém Facebooku nákupní klub Proděti.cz. Ten dokázal, že malé děti jsou sázka na jistotu. Podle aktuálního měření Socialbakers posbíral příspěvek skoro pět tisíc lajků a 17 tisíc sdílení. Skokanem měsíce se stal pivovar Bernard, kterému se povedlo zvýšit úspěšnost svých postů o víc než 400 procent. V množství fanoušků se ale pořadí značek neměnilo. Vede pořád Slevomat, následovaný Xparfémy, Coca-Colou, Red Bullem a Samsungem.


Socialbakers.com

Agentury sobě

Specialisté na sociální sítě ve firmách ale využívají i nástroje, které si místo tradičních startupů vyvíjejí agentury třeba samy pro sebe. Často je to nutné i k urychlení komunikace. “Velké firmy většinou přenechávají starost o své sociální sítě externím agenturám. Pak ale musejí trávit dlouhý čas schvalováním toho, co jim agentura navrhne,” tvrdí Lukáš Kořínek z agentury Bubble. I jeho lidé dali dohromady svou pomůcku, kterou během března vypustili do světa i pro běžné, nefiremní klienty.

Jejich PostHeads už využívá přes sedm set uživatelů. “Klient i agentura mají přístup ke společné webové platformě, kde vidí a schvalují jednotlivé verze obsahu. Notifikace podobné těm na Facebooku navíc zajistí, aby obě strany udělaly včas to, co mají,” vysvětluje Kořínek. 

Do vod sociálních sítí se během dubna pustil i Michal Hudeček se svým česko-americkým týmem. Nástroj RiteTag pomáhá správcům na Twitteru vyhodnocovat účinnost používaných hashtagů. Momentálně má v databázi kolem dvou milionů hashtagů. 

“Od začátku měsíce máme kolem dvou tisíc nových uživatelů. Tento týden spouštíme veřejnou API, která bude umožňovat dalším aplikacím využívat našich statistik a radit uživatelům jaké hashtagy jsou aktuálně nejvhodnější,” vysvětluje Hudeček, který stojí i za projekty jako třeba IdeasWatch nebo Rozečti.se.

Marketing automation

Agentura ale může dalším agenturám pomáhat i mimo oblast sociálních sítí. Jako třeba v případě Costlockeru, který loni rozjeli pražští 2Fresh

“Costlocker sleduje ekonomiku projektů a umí ukázat přesně to místo, kde vzniká neefektivita. Díky tomu konečně víte, proč nejste ziskovější nebo jestli třeba tendry, do kterých se hlásíte, vás stojí víc, než vám přinesou,” popisuje možnosti svého nástroje Kamil Skramuský z 2Fresh a dodává, že už funguje v přibližně pětistovce firem z celého světa, včetně českých agentur Symblaze, Fragile Media a dokonce i O2, kteří sledují svou efektivitu na interních projektech. 

Pomoci kolegům kreativcům zkouší i tým Open Brand. Ti se rozhodli zjednodušit komunikaci mezi grafikem, agenturou a klientem. „Z původní myšlenky se nám to nějak rozrostlo a teď tvoříme celý ekosystém pro spolupráci mezi kreativci,“ tvrdí zakladatel Mirek Burkon a dodává, že momentálně chystají propojit svůj systém s Photoshopem a Illustratorem. „Umožníme grafikům okamžitě používat všechno, co mají jejich klienti v OpenBrandu, přímo v prostředí, ve kterém pracují. Tím pádem nebude muset hledat loga, barvy nebo fotky na disku nebo webu,“ dodává Burkon.

Pozadu nezůstávají ani Slováci. Kromě tamního hegemona WebSupport Michala Trubana, který loni spustil personalistickou pomůcku InHiro, se objevil třeba nástroj pro správu AdWords Blue Winston od Tarantuly nebo newsletterová pomůcka Pigeon, která umí skládat automatizované zprávy z různých zdrojů. 

Za Pigeonem službou stojí agenura InMedia a používá ji třeba slovenská J&T Banka. „Projekt je zatím ve vývoji a ostré spuštění chystáme během letošního roku,“ tvrdí Peter Bolebruch, šéf inMedia s tím, že příští rok se chtějí specializovat právě na Marketing automation a pomáhat českým a slovenským firmám ve využíváním cloudových řešení. „Každá firma, která nějak funguje na internetu, už tyto nástroje používá, jenom často netuší, že se dají mezi sebou propojit a automatizovat,“ dodává Belobruch. 

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).