Ačkoli se včera nejmenovaný technologický server spadající pod portál iDnes dušoval, že ví tuto informaci zaručeně jako první, nebyla to pravda. Ostatně, stačí porovnat načasování tematické zprávičky zde na Lupě s časováním inkriminovaného článku. Přípravy Googlu na spuštění nejdůležitějšího launche roku zkrátka nešly přehlédnout. Od okamžiku, kdy do ulic českým měst v květnu prvně vyrazily nepřehlédnutelné osobní automobily Street View car s legrační střešní instalací bylo jasné, že Google své sliby nevnímá jen jako plané marketingové řeči.
Klíčovou otázkou tedy nebylo jestli, ale v jaké podobě a kdy. Původně se se Street View počítalo jako „s dárkem“ k Vánocům, nicméně nakonec se podařilo slib splnit v poměrně slušném předstihu.
Street View v Evropě.
Soutěž o nejlepší obrázek ze StreetView
Našli jste nějaký zajímavý obrázek ze StreetView? Něco vtipného, nějakou situaci takříkajíc se života? Pošlete nám adresu a nejlépe rovnou i obrázek emailem na redakce @lupa.cz nebo rovnou linkem do diskuse. Když se nám sejde více obrázků, uděláme z nich výstavku a nejlepší odměníme nějakou zajímavou cenou.
Chcete inspiraci? Takhle zachytila kamera naši policii na procházce Senovážnou ulicí v Praze (našel @adbar):
Našli jste vy něco originálního? Pochlubte se…
Vzhledem k tomu, že je v současné chvíli na světě pouze třináct států (včetně České republiky), které mají svoji zemi zmapovanou systémem navzájem průchozích panoramatických (360° horizontálně a 290° vertikálně) fotografií, a s ohledem na zanedbatelnou velikost místního trhu z pohledu vyhledávacího hegemona byla počáteční očekávání pouze skromná.
5. 5. 2009 – auta Google vyrazila poprvé mapovat Prahu
23. 6. 2009 – Zahájení projektu České Street View tipy
26. 6. 2009 – 3D Praha
20. 7. 2009 – Vyhlášení Top 3 projektu České Street View tipy
6. 8. 2009 – Street View tříkolka v Praze
7. 10. 2009 – první verze českých Street View jde do ostrého provozu
Původní dohady „pouze část Prahy a možná něco z Brna“ zpochybnila již aktivita Street View Car v dalších koutech republiky, dokud však nebyl spuštěn finální produkt, visel nad podobou českých Street View stále otazník.
Přibližná mapa současného pokrytí.
Současná verze českých Street View stále není definitivním produktem a asi nejlépe by se dala označit jako RC (release candidate). K dnešnímu dni umožňuje zobrazit větší část Prahy (cca 80 % plošného pokrytí), Mělník, Beroun, Příbram, Benešov, Říčany, Brandýs nad Labem, Poděbrady a samostatně byla nasnímána také celá trasa dálnice D1. Ne snad proto, že by si tím technický tým vozů Street View krátil čekání v kamionové zácpě po cestě do Brna, nicméně i zde je důvod zcela praktický. V zahraničí jedna z nejznámějších českých „dálnic“ má totiž poněkud nepěknou pověst a její zmapování má napovědět, jak přesně vypadá odbočka, kterou vám navigace předvolila jako alternativní trasu.
Příjezd na Kobyliské náměstí.
V budoucnu by se mělo v projektu objevit také Brno, které bylo snímané těsně po Praze, Plzeň, Olomouc, Český Krumlov a některá vybraná místa v Českém Švýcarsku.
Okolí Dobříše.
Bohužel nejen nic, ale dokonce ani samotné české Street View, nejsou úplně bez chybičky. To, že na panoramatické mapě Prahy nenaleznete části řady periferií, je poměrně pochopitelné, i když je již méně pochopitelné, proč tam jiné (ekvivalentní) jsou. Oželet by se daly také některé geologické a archeologické unikáty (Horoměřice), kterými je zejména západní okraj Prahy doslova prošpikován. Přesto je trochu škoda jedné věci.
Když už se podařilo nasadit na mapování Prahy také unikátní kola „tříkolky“ na mapování prostor se zakázaným vjezdem motorových vozidel, zůstalo u jejich využití pouze na velmi omezeném prostoru, jmenovitě na Kampě, Pražském Hradu, Karlově mostě a v pražské Zoo. Nedošlo například na panoramatické zmapování pražských pasáží a jedinečných průchodů, které v hlavním městě zůstaly jako memento na dobu před asanací.
Trocha zákulisního politikaření
Vedle atypické pozice české pobočky vyhledávacího hegemona (škádlení Seznamu, loňské obchodní výsledky – řada služeb + vyhledávání přímo na homepage Centra a další) vedla k prosazení přednostního vydání českých Street View před většími evropskými zeměmi (včetně našich západních sousedů) ještě jedna věc.
Často slýchávám hlasy z vedoucích míst technologických společností, které si nemohou vynachválit Českou republiku coby výbornou testovací laboratoř pro nové technologie. Jedním z důvodů je pochopitelně nízká cena takovéhoto testlabu oproti jiným zemím, ale souvisí s tím ještě jeden důvod, o kterém jsem chtěl mluvit především. Češi přes svůj spotřební konzervatismus milují a na světové poměry relativně rychle adaptují nové technologie (viz zde).
Ochrana soukromí v praxi, Praha Senovážná ulice.
To se projevilo i v případě Street View. Přestože Google zprvu po zkušenostech z jiných zemí postupoval při mapování zbytečně konspiračně. Nikdy například neměla veřejnost ani média dopředu vědět, kdy a kde se budou mapovací vozy pohybovat. Hysterie, která se kolem podkladů pro Street view rozpoutala v zahraničí, vedla zejména v anglosaském světě (ale nevyhnula se ani Asii – viz Japonsko) k zajímavému domino efektu, začaly se kupit žaloby za odhalování „citlivých“ objektů, u nichž si majitelé nepřejí žádný druh medializace, a blokování průjezdu mapovacích vozů se leckde stal příležitostí k vítanému happeningu.
V Česku došlo k situaci poněkud odlišné. Nejen že kolemjdoucí na automobily Googlu spíše mávali a zdravili, ale česká pobočka obdržela řadu žádostí od „kolemjdoucích“, aby na nasbíraném materiálu nebyli rozmazáváni. Limity v oblasti ochrany soukromí mají Češi zkrátka nastavené trochu jinak, nebo jsme možná národ exhibicionistů. Více nás zřejmě láká světová publicita než přehnaná ochrana soukromí.
Již od začátku, kdy Street View auta začala sbírat snímky Prahy, jsme se potkávali s velkým nadšením a zájmem českých uživatelů. Proto jsme jim umožnili vybrat další krásné lokality Čech i Moravy a do České republiky přivezli i technologickou novinku letošního roku, Street View tříkolku, která se dostane i tam, kam auta nemohou,
říká Jaroslav Bengl, produktový manažer z Google Curych.
Pavel Bém, primátor hlavního města, má za to, že se Street View Praha dělá další krok mezi světové metropole formátu New York, Paříž či Londýn. Jelikož má Praha stovky historických památek a především fantastickou atmosféru, je to jedinečná možnost, jak se nabídnout světu a podpořit cestovní ruch. Oceňuji, že Google zahrnul do svých plánů i Prahu a těším se na první virtuální procházku městem. Jsem přesvědčen, že pro tisíce lidí z celého světa bude po té virtuální následovat opravdová návštěva Prahy,
tvrdí Bém.
Opačnou zkušenost mají například v Japonsku, kde se řadě obyvatel nelíbilo už to, že (na asijské poměry) vysoko umístěná kamera zaznamenala exteriéry oplocených japonských rezidencí.
Jak přesně funguje proces ochrany osobních údajů?
Základní mechanismus je poměrně jednoduchý. Obličeje kolemjdoucích a poznávací značky vozů jsou automaticky rozmazávány, čímž je splněna podmínka zachování anonymity privátních osob. Ostatní objekty (automobily, architektura) na fotografiích mohou být rozmazány nebo vyretušovány na základě podané žádosti, zdůvodnění a prokázání vlastnického vztahu k danému objektu.
Ochrana osobních údajů ve Street View v podání japonské pobočky Google (Upravená verze videa).
Uvádění důvodu výmazu může na někoho působit trochu nefér. A opravdu je ve světě poměrně běžná argumentace typu: „Vždyť jsem se o nafocení také nijak neprosil, tak proč musím speciálně zdůvodňovat výmaz?“, podobně argumentují také vydavatelé a autoři v případě Google Books (Knihy Google). Pravda je taková, že u podobně megalomanských projektů jiným způsobem dost dobře postupovat nelze. V opačném případě by totiž byl celý proces neukormidlovatelný.
Google tento mechanismus využívá také jako prevenci proti spamu (automaticky generovaným žádostem) a zbytečnému navyšování nákladů. Pravda je, že několik měsíců práce by při enormním množství požadavků mohlo přijít zcela vniveč.
Dalším důvodem je ochrana samotných uživatelů, zjednodušení procesu mazání by podle Googlu vedlo vedle zahlcení interních kapacit Googlu a k obchodním válkám, kdy by se konkurenční podniky navzájem vymazávaly z panoramatických map a podobně.
Jako v případě jiných dat, která někdy někde Google nasbíral (s výjimkou uživatelských IP adres) ovšem i v případě Street View platí, že originální neretušované podklady stále zůstávají v archivech Google a není vyloučeno, že budou použity někdy v budoucnosti
Když se vrátím ke zhodnocení služby, nemohu říci, že jsem cokoli jiného než nadšen, tedy zatím. Pevně doufám, že nejde o polotovar a la „dodělej si sám“ (doplň jednoúčelovým konkurenčním produktem), ale jen jakousi ochutnávku. Pokud ano, máme se do konce roku rozhodně ještě na co těšit.