U těch tržních podílů podle příchozích na weby, tedy nikoliv podle obratů, je tu stále problém s uživateli, kteří kvůli svému studiu, odbornostem, koníčkům a znalosti cizích jazyků nehledají jen v malém českém rybníčku, ale i ve světě. David Antoš ve svém článku, na který autorka odkazuje (zcela poslední odkaz - http://www.lupa.cz/clanky/vyhledavani-zcela-dominuje-seznam/), uvádí:
"Je třeba si uvědomit, že uvedená čísla nereprezentují chování sledované na uživatelích, ale na stránkách měřených službou Navrcholu.cz. Tím například odpadá hledání na zahraničním Internetu - je klidně možné (byť v masovém měřítku nepravděpodobné), že někteří uživatelé hledají české stránky na Seznamu a cizí pomocí Googlu. To by znamenalo, že si Google z českého koláče ukusuje o něco více.".
Když vezmu sebe, rodinu, kamarády - všichni hledáme Googlem více než Seznamem, a to v desetinásobcích. Např. můj poměr hledání jak profesního, tak volnočasového pro Seznam:Google je tak 1:50. Upřímně ale Google ze mě nemá za vyhledávání více peněz, než Seznam. Oproti tomu na Seznamu rád využívám placené služby clanky.cz za které rád utrácím stovky korun, na Google mě reklama AdWords u vyhledávání zaujme a přinutí ke kliknutí málokdy. Ale zase díky AdSense si Google přijde na své, jelikož si ukousne provizi z obsahové kontextové reklamy, kterou mi dohodí.
BFU, chodící na své weby zadáním adresy do vyhledávače místo do prohlížeče, bude započten jako uživatel českého vyhledávače a opravdu u něj lze předpokládat, že se asi moc Googlem ve světě nenahledá, na druhou stranu znám lidi, kteří nepoužívají Seznam vůbec. Za mnohem intenzivnější hledače a uživatele ve svém okolí považuji lidi, kteří se spíše neomezují na hledání ve světě. Kteří když píší nějakou práci, hledají si zdroje i v zahraničí, místo aby Seznamem našli web bezvadneskolnipracekokopirovani.cz a to jim stačilo.
Zkrátka bych rád viděl nějaký seriózní průzkum uživatelského chování a nikoliv jen plácání z prstu vycucanými čísly. Je skvělé, že se Navrcholu spojilo pro svá zjištění s agenturou pro výzkum trhu, takže se cucání mírně zprofesionalizovalo, ale ke zjištění skutečného stavu to má stále daleko.
Mimochodem, tento článek již několik hodin po zveřejnění má Google zaindexovaný, Seznam pouze ve službě clanky.cz, ale v hlavním indexu nikoliv. Snad noví tři zaměstnanci, které teď Seznam do fulltextového týmu přijal, trošku pomohou Seznamu zvednout kvalitu vyhledávacích služeb.
Já bych jen podotkl, že aby čísla naměřená Navrcholu byla zkreslená, muselo by být běžné chování: "České stránky hledám na Seznamu, cizí Googlem." Já to tak třeba občas dělám, protože používám anglické rozhraní Googlu a když chci hledat v omezené množině českých stránek, musel bych si jej přenastavit či přidávat site:cz. Takhle jen překliknu nastavení v políčku Firefoxu. Že by to ale bylo masivě rozšířené chování pochybuji. Kdo by hledal Googlem anglické stránky, asi by začal i české. Seznam navíc vyhledávání ve světě s technologií Googlu má, takže zde není přímý tlak chodit jinam.
popularni CZ portaly jsou po vsech strankach zaostale oproti USA, Cine a Rusku + vetsine dalsich zemi a to predevsim po technologicke a informativni strance. Ukazte mi jediny CZ portal pro IT odborniky (ne pro laiky) ktery obsahuje neco jineho, nez prelozene americke / nemecke ci jine cizi clanky
Autorka se snažila, bohužel 1. dostupných a 2. srovnatelných čísel je minimum (ač se firmy snaží tvrdit něco jiného). Chtělo by je to popohnat k odevzdání zpráv na rejstřík ...
Z měření Navrcholu ale přece vůbec nezjistíte, v jakých objemech vyhledávají uživatelé zejména cizojazyčné informace v zahraničí pomocí zahraničních vyhledávačů. Pokud máte hypotézu, že kdo hledá zahraniční stránky Googlem, bude tak činit i pro české (a tedy zřejmě nebude používat Seznam), tak by stálo za to ji ověřit. Takový člověk pak do statistiky Navrcholu přispěje jen za česká hledání. Pokud bude hledat každý den 5x doma a 20x v zahraničí (resp. skončí 5x na .cz které započte Navrcholu a 20x někde jinde), a takových lidí znám kolem sebe spousty, přichází takový vyhledávač o procenta tržního podílu.
Jde tu zejména o poměr hledání doma a hledání ve světě. Do Navrcholu máte započteny jen weby české, kam nezamíří jiná hledání.
Pokud tedy bereme trh vyhledávačů jako podíl na všech položených dotazech uživatelů do jednotlivých vyhledávačů, jsou závěry z Navrcholu opravdu na nic.
Můj osobní názor je, že pro Seznam by bylo nepříjemné zjistit, že má ještě menší podíl, než mu vychází dle metodiky Navrcholu. Ale jako veliká firma si možná nějaké výzkumy na nějakém reprezentativním vzorku populace platí.
Netuším teď, jak je technicky udělaná Lištička, zda náhdou Seznam díky ní neví o chování uživatelů i to, na které další vyhledávače v jaké míře chodí. Naopak Google ve svém toolbaru při zapnutém zjišťování PR ví, kolik jeho uživatelů chodí na Seznam a jinam.
A hledání Googlem na Seznamu v zahraničí - je to směšné, žádné pokročilé funkce. Ani návod jak položit dotaz tam pro to hledání není, žádný pokročilý formulář!
Osobně často hledám všemi vyhledávači, protože mi jde při rešerších často o úplnost. Mnohdy třeba Exaleadem najdu stránky, které nemá ani Seznam, Jyxo, Morfeo ale ani Google. Ale samozřejmě masy lidí se chovají jinak.
To snad neni takovy problem si to najit ne?
Seznam rika: "trzby kolem 1mld" a "zisk 480mil" - cisla blize nespecifikuje
Atlas: provozní zisk EBITDA (před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) dosáhl v roce 2006 hodnoty 17,5 milionu korun a výnosy se vyšplhaly na částku 204 milionů korun.
Centrum: Společnost NetCentrum zaznamenala v loňském roce výnosy ve výši 367,589 milionu korun .. Provozní zisk bez započtení odpisů (EBITDA) činil loni 33,042 milionu Kč.
Takze kdyz uz, tak jediny co muzes porovnavat je Atlas a Centrum - jenom tam je jasny o jaky cisla jde.
To nebylo na autorku ale na toho anonyma vyse. Kdyz uz chce srovnavat tak at aspon neni linej cist - spravne totiz to jeho srovnani vychazi:
Seznam - nejde rict
Atlas - 8,5%
Centrum - 8,99%
Zkuste se ze Seznamu dostat na ARES - jakési podmínky provozu a parazitní weby, kdežto Google - první odkaz správný. A je toho více.
Takže Seznam užívám jen na Firmy a Zboží
Aby to nakonec nebylo tak, že Aktuálně.cz je jeden z nejziskovějších projektů jen proto, že ty ziskovější pomalu umřely. Kupovat si firemní zápisy dnes už může jen šílenec a hledání jde také dolů.
Počátkem roku 2007 odešla z Centra ředitelka a nastoupil Pavel Mucha. Je zajímavé dát si to do souvislostí s ekonomickými výsledky za rok 2006 a jejich rozložením v čase.
root.cz neobsahuje nic jineho, nez pretlumoceni zprav / manualu a postupu jak co nakonfigurovat. To vse je urceno laikum, predevsim tem kteri:
a) nerozumi technickym clankum
b) neumi anglicky
c) neznaji puvodni zahranicni zdroje
Temer ve vsech pripadech to jsou lide s *buntu, kteri vetsinu casu travi pro ne zcela typickym zpusobem (hranim her / uzivanim office / browsovanim / poslechem mp3) ve Windows.
Zatimco zahranicni portaly nabizi mnohem vice nez si dokazete predstavit, napr. magazin Phrack http://www.phrack.org/
Typický příklad toho, jak je Seznam fulltext nefunční.
Parazitní weby, blogísky a jiný odpad, ale ani na superpřesný dotaz "ares Administrativní registr ekonomických subjektů" to správnou vstupní stránku nenajde.
Můj poslední pokus se Seznamem byl dotaz "portál mapy". Vyblije kupu hnusu, ale k hledanému cíli ( http://geoportal.cenia.cz/mapmaker/cenia/portal/ ) nepřiblíží ani o píď. Google to má samozřejmě na prvním místě.