České portály v černých číslech

30. 8. 2007
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 29
Ještě před dvěma lety hospodařilo NetCentrum s šestimilionovou ztrátou. To se ale změnilo. I díky vlastnímu zpravodajskému serveru Aktuálně byla firma už loni v zisku 15,8 milionů korun. O dvě třetiny se během roku zvýšily také tržby společnosti - na 368 milionů korun. Nárůst však zažívá i konkurence a v návštěvnosti již Centrum ostře soupeří o příčku s portálem iDnes.

Největší české portály Seznam, Centrum a Atlas loni přilákaly v průměru zhruba dva a čtvrt milionu lidí denně (zdrojem uváděných čísel je měření NetMonitor). Trhu dominoval Seznam.cz s denní návštěvností 1,54 milionu uživatelů za den. Seznam bodoval i u uživatelů e-mailu. V loni jeho bezplatný e-mail používalo 1,1 milionu lidí, což je ve srovnání s předchozím rokem nárůst téměř o tři čtvrtiny.

Stránky portálu Centrum.cz loni navštívilo 446 tisíc uživatelů denně. Na vyšších tržbách se podle vedení společnosti nejvíce podílí právě zvýšený počet uživatelů domovského webu, ale zejména zpravodajský server Aktuálně.cz.

Nutno dodat, že co se týče finančních výsledků, je jejich analýza notně komplikována nízkou disciplínou firem, které správně nedokladují své výsledky v obchodním rejstříku (jedná se až o dvě třetiny společností). Poslední dostupné údaje o společnosti Netcentrum jsou na rejstříku výroční zprávy z roku 2005, Seznam.cz zveřejnil poslední účetní uzávěrku a výroční zprávu za rok 2004 a Atlas.cz dokonce za rok 2002.

Reklama a Aktuálně bodují

Aktuálně je dokonce jedna za tří nejvíce vydělávajících služeb, potvrdil Pavel Mucha, výkonný ředitel portálu Centrum.cz. Dalšími jsou na Centru vyhledávání a katalogy, třetí pak celá část komunikací.

Velké plány má Centrum i pro letošní rok. Předběžné čtvrtletní výsledky a návštěvnost našich vlajkových lodí, jako je například Aktuálně.cz i nově spuštěných služeb, jako je například vyhledávání MP3 na Centrum.cz, nás opravňují k optimismu i v roce 2007, doplňuje Pavel Mucha. K růstu mají dopomoci nové služby včetně www.Fotoalba.cz a hlavně se chce soustředit na Internet v mobilních telefonech.

Hlavní příjmy portálů plynou z prodeje placených odkazů ve vyhledávačích, z placené reklamy a obsahových služeb.Centrum.cz, spustilo svůj reklamní systém AdFox už na podzim roku 2005. Inzertní systém AdFox pro reklamu typu PPC dosahuje agresivního nárůstu. Tyto příjmy se na celkovém obratu podílejí již téměř pěti procenty, potvrzuje Pavel Mucha. Firma už dříve uvedla, že se loňské tržby z AdFox vyšplhaly téměř k dvaceti milionům korun. Také podle posledních zveřejněných výročních zpráv v Obchodním rejstříku byly už koncem roku 2005 v reklamní síti AdFox zapojeny stovky partnerských webů a více než 1300 inzerentů.

Centrum.cz, jehož stoprocentním vlastníkem je holandská firma Centrum.cz Holdings, BV, svými výsledky za loňský rok potvrdilo pozici dvojky českého Internetu před dotírajícím konkurenčním Atlasem. Ještě blíže k Centru však má zpravodajský portál iDnes.cz, kterému podle červencových čísel NetMonitoru k pozici Centra schází pouhých 4643 měsíčních uživatelů. V souvislosti s ohlášeným přechodem služby jízdních řádů z Atlasu právě na iDnes lze navíc očekávat výrazný skok v návštěvnosti tohoto portálu, směřující až ke druhé příčce za vedoucí Seznam.

Atlas o šedesát tři procent lepší

Atlas však loni také rostl. Zvýšil tržby o šedesát tři procenta na 204 milionů korun a rok 2006 završil s hrubým ziskem 17,5 milionů korun. Nejen rostoucí návštěvnost, ale i zásadní obrat ve financích dokazuje, že Atlas zvolil správnou cestu a že se v loňském roce opět vrátil do hry, uvedl generální ředitel Atlasu David Duroň. Ten přesto z portálu odchází a od září ho nahradí dosavadní finanční a provozní ředitel Pavel Doležal. Ten by měl dotáhnout do cíle projekt Atlas+, jehož součástí je také vlastními silami produkované zpravodajství.

Majoritním akcionářem současné trojky je společnost Epic Holding. Ta jednala o prodeji Atlasu s několika zájemci, mimo jiné s vydavatelstvím Mafra, které provozuje portál iDnes.cz. Jednání ale ztroskotala na ceně. Z původních zhruba 400 milionů za třetí portál českého Internetu se částka vyšplhala až na dvojnásobek. To především díky tomu, že Atlas za loňský rok skončil poprvé po deseti letech v černých číslech.

Seznam s šedesátiprocentní marží

Lídr trhu, Seznam.cz, vykázal tržby kolem jedné miliardy korun a hrubý zisk 480 milionů korun. Desetinu zisku firma rozdělila mezi programátory, techniky a další zaměstnance. Chci, aby i moji zaměstnanci zažili ten americký sen, kdy se materiálně podílejí na úspěchu firmy, vysvětluje majitel firmy Ivo Lukačovič. Dodává přitom, že Seznam poroste i nadále: Myslím, že příští rok budeme mít tržby a zisky ještě větší. Každý rok jsme schopni navýšit tržby, sice už ne o stovky, ale stále o desítky procent. Každý rok roste zisk nejen v absolutní částce, ale roste i zisková marže. Zatímco ještě v roce 2005 jsme měli ziskovou marži 30 až 40 procent, loni to bylo šedesát.

Miliardový Seznam přitom loni měnil spolumajitele. Majoritním vlastníkem je stále Ivo Lukačovič, ale novým majitelem třiceti procentního podílu v největším českém internetovém portálu se staly společnosti Tiger Holding Four a Miura International. V přepočtu za 1,8 miliardy korun koupily podíl od firmy Lycos Europe.

Spolupráce Seznam, Atlas

Letos na českém Internetu došlo k neobvyklé spolupráci. Posledním „kouskem“ odcházejícího ředitele Atlasu Davida Duroně byla sázka na vyhledávání od Seznamu. Atlas tak teď nově vyhledává stejně jako největší český vyhledávač Seznam. Zatímco někteří mluví o tom, že se tím Atlas zaprodal zcela do rukou Seznamu, protože firmy nebudou mít důvod inzerovat na stránkách Atlasu, když stejné odkazy najdou i na Seznamu, David Duroň vysvětluje, že prostě koupil vyhledávání od jiné firmy než doposud. A že se spojil s tím nejlepším, co v Česku na trhu je. Podle čerstvě zveřejněných výsledků po nasazení vyhledávače Seznamu vzrostl počet uživatelů hledání na Atlasu o 30 procent.

Oba portály se tak zároveň do určité míry brání vlivu amerického Google. Ten sice finanční výsledky pro český trh neuvádí, ale pro nejsilnější trojici českého Internetu představuje dost velkou hrozbu. Poté, co si v loni v srpnu přidal koncovku .cz, už podle statistik ukrojil více než dvacetiprocentní podíl z trhu internetového vyhledávání.

Ubrání se tři největší české vyhledávače americkému, resp. cizímu vlivu?

Autor článku

Autorka je redaktorkou rubriky Domácí ekonomika v deníku Hospodářské noviny. Zaměřuje se především na témata maloobchodu, marketingu a komunikace a telekomunikací.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).