Ve stresu se spatne hleda i v knize. V knize navic nemuze udelat CTRL+F.
Myslim, ze vyuziti bude napr. pred jizdou si nastudovat rozvrh jizdy, profil trati apod. Mit stosy manualu v kabine je opravdu na bzum, nez vubec najde prislusny svazek, uz to ma v ctecte prectene. Takze naopak si myslim, ze v mnoha situacich je hledani ve ctecce rychlejsi (vlastni zkusenost).
Plany a schemata, ktere jsou velke, jsou asi opravdu lepsi na papire. Nikdo ale nerika, ze takoveto veci, kterych je asi malo, nemuzou byt stale i na papire.
Navic, moc si neumim predstavit stresovou situaci, ve ktere strojvudce hleda neco na planu lokomotivy :) Kdyz za jizdy zjisti, ze mu nejdou brzdy, tak s tim stejne asi nic neudela, a kdyz pred jizdou zjisti, ze mu nejde motor, tak nemusi stresovat, vymeni masinu.
A poznamky muze psat i do ctecky (aspon teda do Xindlu ano, u jinych nevim), ty se navic daji synchronizovat, takze poznamku napsanou jednim muzou mit velmi rychle vsichni.
Takze spis se bojim toho tendru samotnyho..
Lidé se vždy bojí nových věcí. Ale kdyby se nezaváděly, tak chodíme pěšky, nebo maximálně jezdíme na koních.
Začátkem minulého století pivní diskutéři považovali existenci počítače za naprostý nesmysl. O pár desítek let později zase v hospodě diskutovali o tom, jak se se sálovým počítačem někde setkali a považovali za naprostý nesmysl aby měl "normální" člověk počítač doma.
A dneska se hospodská diskuze přesunula na Internet. Všichni využívají výdobytku technického pokroku, píší z počítačů, tabletů a mobilů. Píší z práce z domova, z obýváku, ze záchodu.
Ale nosné téma zůstává - všechno nové je špatné a nemá šanci, aby se to ujalo.
A tak to bude vždy :-)
Já dělal (už je tomu teda asi 17 let) na drahách brigádně průvodčího a neumím si to představit. Je hezké, že čtečka má hledání, ale když už máte v ruce jízdní řád nebo nějakou brožuru, hledáte v ní mnohem rychleji. Další věc je napájení a poruchy, kniha se jen tak lehce nezničí, rozhodne se nestane, že si třeba rozbijete displej :)
Další věc je aktualizace dat, předat nějaký papír umí každý a je to otázka 5 vteřin - natáhnu ruku s papírek do okna a strojvedoucí si to vezme. Ale aktualizace dat ve čtečce, no nevím nevím...
řekl bych, že nepůjde až tak o nějaká technická schémata lokomotiv ale spíše o předpisy ohledně dopravního provozu, tedy návěstidla, pomalé jízdy a tak. Viz http://provoz.szdc.cz/portal/ViewArticle.aspx?oid=136
Zavedenie tých čítačiek nebude znamenať koniec papierov. V súčasnosti musí mať rušňovodič so sebou 10 kíl knižiek a brožúr, ktoré mu nariaďujú predpisy, a ktoré použije tak raz za rok (ale o to väčší prúser spravidla nastáva, ak ich zrovna vtedy nemá, takže ich holt musí nosiť furt). Toto celé zastúpi jedna malá čítačka. Na bežné použitie si už dneska rušňovodiči pripravujú rôzne výcucy a ťaháky, prípadne im ich pripravujú v depe. A tie určite ostanú. No a na aktuálne informácie o obmedzeniach sú úplne iné postupy, tie rušňovodičom proti podpisu dávajú výpravcovia pripravené presne pre daný vlak.
A k forme... na 90% bude mať ten rušňovodič vytiahutú zo všetkej tej elektronickej literatúry stránku s cestovným poriadkom pre jeho vlak, a tú tam bude mať prakticky celú dobu jazdy. Takže z tohoto pohľadu je čítačka ideálna vec.
Zajímavé je, že jiní dopravci už tu elektroniku používají, někteří strojvedoucí ČD takhle používají vlastní techniku, ale někteří diskutující na Lupě mají jasno, že to fungovat nebude. A ještě k tomu přidávají báchorky o tom, jak si strojvedoucí nejprve musí přečíst manuál, když má zastavit. Co takhle kdybyste zkusil důvěřovat strojvedoucím, že umí lokomotivu ovládat (když na to mají zkoušky), a že umí sami posoudit, zda jim elektronická čtečka pomůže?
Ale kapacita čtečky vám umožňuje s sebou nosit takovou knihovnu, kterou byste na zádech ani náhodou neodnesl, navíc právě aktualizace se dá zařídit celkem elegantně centrálně...
Nemám nic proti tomu aby si nejkritičtější info lidé stále brali v "papírové" podobě, ale cokoliv pod tuto mission critical úroveň je opravdu už dneska daleko elegantnější nosit v čtečce než nenosit vůbec (člověk má dost tvrdé fyzické limity co vše si s sebou je schopen tahat "v papíru", nemluvě už vůbec o tom udržovat to aktuální...
Takže jako vždy, nemusí jít nutně o úplnou náhradu ale o rozumné doplnění/rozšíření jedné technologie druhou.
Neblázněte člověče, podle toho co píšete si fíra kolem sebe v lokomotivě rozloží (asi všude možně po pultu i po zemi?) stoh dokumentů, mezi kterými pak dynamicky přeskakuje při řešení kritického problému... teda až jsem se při té představě osypal.
Čtečku si na loko umístí do držáku, tak jak by si umístil papíry. Při jízdě rozhodně není pravděpodobné že by ji poškodil, nebo se běžně stává že dojdou "úhony" dispeje na pultu? Napájení na loko není problém vyřešit, těch 5V (případně libovolné jiné napětí plus adaptér) se jistě sežene.
Každopádně ovšem paltí co jsem psal už v jiném komentáři, papír stále nikdo nezakazuje, jde o to mít "v papírové podobě" jen to co opravdu nutně potřebujete a vše ostatní mít v záloze na čtečce, a může tam toho být mnohem víc než byste odnesl i v největším ruksaku...
Ja bych teda chtel videt firu, kterej zkouma brzdnou drahu pri -20 ... protoze presne tohle musej delat piloti ... ale v letadlech, a presne proto, ze papir byl problem, je to dneska vsechno elektronicky.
A i ten pilot v tom letadle kdyz se mu to vsecno podela ... to proste musi umet odhadnout. To je totiz jedinej duvod, proc tam jeste je.
Dovolim si pak tvrdit, ze vtomhle pripade stejne jako ridic auta si necte manual a nevypocitava brzdnou drahu ... tak to nedela ani on. A ta ctecka bude z 90% slouzit spis k tomu, aby si moh pred jizdou precist trebas atkualni info o omezenich na trati, misto 1/2roku neaktualniho papiru v lokomotive.
Nepausalizuj, inovace je treba ale rozumne, tam kde je treba. Pokud budou i nadale mit na masinach papirovy verze, at si k tomu klidne pouzivaj tablety, ctecky, smartphony. Ono v masine v lete bejva docela hic, jezdi se bez kosili a tricek, v zime na to musi matlat zmrzlejma prstama. Elektronika po roce prehrivani a ochlazovani uz tak spolehliva nebude a to je problem, kdyz mate za sebou stovky lidi ve vagonech.
Koukám do podmínek a tam píšou, že chtějí čtečky 9,7" a barevně a cena za čtečku ne vyšší než 3500Kč. To se do ceny snad ani nejde vejít s černobílou, ne? http://e-svet.e15.cz/technika/strojvedouci-cd-se-zbavi-papiru-dostanou-elektronicke-ctecky-1054083
Jako dovedu si to představit, na nějaký jeden dokument a pár stran. Ale čtečky jsou strašně neintuitivní na vyhledání informací. Já bych to bral jako vyhozené peníze.
Tak v letadle jsou piloti spíš pro ozdobu :-)
Fakt si myslíte, že stačí nastoupit do lokomotivy a hurá na trať a tam s nohama na pultu má kouřovou se spoustou času? :-D
Ale třeba to bude fungovat, vlakem nejezdím, tak je mi to jedno, ještě aby to přestalo být dotovaný státem a ten koníček si platili cestující sami a jsem spokojenej.
Je to o rozhraní, ale v zásadě jste schopen na čtečce najít vše výrazně rychleji.
Displej jen tak nerozbijete a když, tak ta pravděpodobnost je nejspíš menší, než že vám vypadne list ze sešitu či ho někdo polije kafem
Aktualize může probíhat bezdrátově, aniž někdo bude natahovat ruce.
Napájení bude nejspíš řešeno také v tom tendru, nejspíš budou své čtečky odevzdávat po službě a ráno dostanou nabité a aktualizované.
A než se na tu lokomotivu zase dostanete jiný strojvedoucí Vám záložky předělá, poznámky přepíše, dopíše vlastní... a jste zas na začátku :-)
Dneska už se na každý loko střídá několik lidí a lidi střídají několik loko, a všichni víme jak to vypadá, když se o jednu věc dělí několik lidí a ne každej bere ohled na ty druhý...
Dovoluji si tvrdit, že to je opravdu dost dobrá krávovina a realizaci něčeho takového snad nelze myslet vážně.
Ergonomie hledání a čtení předpisů ve čtečce je oproti klasickým knihám hrozná a ve stresu (kdy jindy se potřebuji podívat do návodu) je to nepoužitelné. Úplně vidím, jak na malém displeji, prohledává schéma lokomotivy, aby si dal do obrazu souvislosti - věc co na klasickém papíře mám hned s libovolně dopsanýma poznámkama, bych ve čtečce hledal nepomněrně dlouho.
Při řízení čehokoliv - ať je to vlak, firma, obchody, hlavně potřebujete MULTITASKING :-)
Takže zároveň se třeba potřebujete dívat do schéma lokomotivy, bezpečnostních předspisů, plánu tratě a jízdního řádu.
Nakonec tohle ví i studenti, když píší nějakou práci - taky potřebují mít otevřených najednou třeba i 10 různých dokumentů a proto dávají spousty peněz za tisk materiálů z PDF do tištěné podoby, i když by samozřejmě mohli to nechat elektronicky - než by ale něco napsali, tak by jim to trvalo 10x delší dobu.
V případě lokomotivy jsou zde pak další aspekty jako je bezpečnost a náchylnost na poškození. Čtečku je velice jednoduché zničit, zvlášť v prostředí lokomotivy, kde je všechno z kovu, jsou tam výstupky, hrany, kovové dveře. Úplně stačí, aby někomu čtečka šikovně spadla nebo aby narazil displayem na nějaký výstupek ze stěny, madlo, kliku dveří nebo cokoliv, když vlak zadrncá a čtečka a všechno v ní udělá "pápá" (respektive data v ní ne, ale nemáte si je jak přečíst :-D).
Navíc se může stát nejčastější lidská chyba - tj. čtečku někdo zapomene nabít a nazdárek. Ano, je to chyba, ale předpisy musí být takové, že musí počítat s tím, že někdo udělá chybu a nesmí se v jejím důsledku hned stát to nejhorší.
Oproti tomu papírovou knihu nebo dokument není tak jednoduché zničit do stavu totální nečitelnosti. I pokud spadne, i pokud se natrhne, probodne, zmuchlá, polije atd., tak stále jde číst a poškození sdělované informaci většinou nijak nevadí nebo jen minimálně. A pokud by přeci jen došlo k naprosté ztrátě dokumentu, tak se to týká jenom JEDNOHO KONKRETNÍHO a né naprosto všech dokumentů na palubě.
Z těchto důvodů používají papírové dokumenty i v NASA.
Něco jiného je používat tablety, iPody atd. pro kontrolu cestujících. Tam jsou vhodné, protože potřebují pracovat s databázemi, potřebují se hodně často aktualizovat (přece jenom schéma lokomotivy, která už jede po kolejích se moc neaktualizuje :-D, pokud ta lokomotiva nenapálí do betonové zdi :-D), navíc v případě kontroly cestujících nejde o nic zásadního. Když by se i všechny tablety pokazily, tak nanejvýš pár lidí pojede zdarma nebo dostane jiný druh kávy než chtěli.
Jenže pokud se fíra nemůže kouknout do dokumentů lokomotivy a nemůže zjistit, že brzdná dráha vlaku tohoto typu se při teplotě nižší než -20°C zvyšuje o 400 metrů a venku je -23°C, tak je to poměrně problém :-D
OK, tak mi teda ve čtečce pomocí ctrl+F najdete místo, kde jsem si něco podtrhl nebo založil roh :-D a to nemluvím o tom, najít něco v rozvrhu jízdy, který si mohu přilepit na okno a nemuset pořád listovat ve čtečce.
A než napíšete poznámku ve čtečce, tak mám v knížce záložku a příslušné místo označený třikrát.
Navíc při hledání v knize, alespoň já osobně používám i prostorovou pamět, bylo to ke konci..., bylo to po kapitole o..., vedle byl obrázek slona..., takže než vyberu správné klíčové slovo a pak z desítek možností kde se to slovo nachází a zjistí že mu nejdou brzdy, tak vy s tím nic nenaděláte a já vím, že v tom okamžiku stačí vypustit vzduch z brzdné soustavy a ono to zastaví samo ;-)
Ale chápu vás, také jsem tím prošel - nadšením pro elektroniku, jen proto, že to je elektronika a není to ten zastaralý způsob.