O platební systémy se trochu zajímám, jednak nakupuji přes internet zboží či služby, také je i prodávám.
Slovo mobito jsem v souvislosti s platebním systémem asi někdy registroval, nevzbudilo asi ale můj zájem, tak jsem to vynahradil dnes. vlezl jsem na stránky mobita a snažil se poučit. Napřed jsem prohlédl mapu kde mohu systémem platit. Mezi nějakou stovkou, možná tisicovkou firem jsem nenašel jedinou, kdy bych mohl systém použít. Některé firmy působily i pitoreskně, pomyšlení, že bych v trafice platil mobilem, nebo třeba někomu za údržbu lesa je úsměvné. Tak jsem mapu opustil a jal se bádat jak bych mohl používat mobito pro firmu. Místo jasných obchodních podmínek a přehledného ceníku jsem byl nucen vlézt do menu Časté otázky a proklikávat se odpověďmi na otázky na 20 stránkách. A i když jsem se konečně proklikal ke kýženým ceníkům, tak ty pro mne byly stejně nepřehledné a zavádějící. A také dočasné, protože jsem zjistil, že od dubna 2014 bude zaveden poplatek z převodu na účet.
Takže mobito pápá, u mne bude těžko někdy nabito! A mám obavy že i u naprosté většiny ostatních i když bych si i uměl představit, že by mohlo i fungovat, takto ale asi těžko.
Jsem nadšenec do nových technologií, Mobitu jsem dal šanci ukázat se. Sám jsem jej chtěl několikrát aktivně použít:
1) Při jízdě přes Jízdomat.cz a vybrat od spolucestujících příspěvek.
Z cca 20 lidí jej měli dva (to považuji za úspěch), jeden na něm neměl peníze a druhý sice měl aplikaci, dokonce funkční, ale chtěl platit hotově, protože je to prostě rychlější (190 Kč).
2) V kamenném obchodě.
3x jsem zkoušel zaplatit v kamenném obchodě, 3x se mi to nepodařilo. Chápu, že to bylo hlavně obsluhou, ale vysvětlete to zákazníkovi, který chce Mobito používat a ono "nefunguje". A to neberu v potaz nutnost Mobito předem nabít na potřebnou částku pro platbu. Když to udělám kartou, stojí to poplatek. A místo převodu z bankovního účtu na Mobito mohu zrovna použít debetní kartu (kterou ty obchody také akceptují)
3) Ukázat aplikaci dalším.
Opět asi třikrát jsem chtěl aplikaci ukázat různým lidem, se kterými se průběžně setkávám. Vytáhnu mobil, spustím Mobito a ejhle - vyšla její nová verze a vyžaduje po mně opět celý autorizační proces pro spojení s portálem Mobitoplatito.cz. Takže Mobito "nefunguje". Je potřeba se přihlásit přes web, aplikaci odpojit, pak opět zapojit a v aplikaci projít novým přihlašovacím a spárovacím procesem, znovu ověřit telefonní číslo, znovu poslat SMS na číslo 999007 (to je dobrý výdrb v případě, kdy máte firemní mobil a omezené zasílání SMS). Naposledy se mi to stalo v Inmite, kdy vytahuji mobil v nadšení, jak budu demonstrovat mobilní placení. Ooops, appka zařve, ať se přihlásím do Mobito portálu. Když se vám to párkrát stane, je to nejlepší způsob pro zmáčknutí tlačítka "odinstalovat", protože protistrana reálně vidí, že jí chcete ukázat skvělou aplikaci pro mobilní placení, ale "zrovna nefunguje" (a je jedno, proč). Chápu, je to velmi bezpečné, ale uživatelsky nepřívětivé. Tohle mě nebaví.
4) Chybějící odkazy na webu.
Když jsem se dnes chtěl podívat, jak se rozrostla akceptační síť, při kliknutí na další stránku obchodníků se dozvím "404 - jejda, to co hledáte zde není.
Zpět na hlavní stránku www.mobitoplatito.cz". (https://www.mobitoplatito.cz/mista-pro-nakup/2) Zase špatně.
5) Chybí jízdenky.
Alternativně mám v mobilu i aplikaci Sejf. Funguje podobně, byť na jiném principu, používám ji několikrát týdně. Důvod? Mohu si přes ní kupovat jízdenky na MHD, to Mobito stále neumí. Z mobilu nemohu posílat Premium SMS, ale mohu používat data.
Mobito není špatná služba, když jsem jí poprvé viděl, byl jsem nadšený. Ale zabíjí ji přílišná bezpečnost, mizerná mktg podpora a obtížná použitelnost. Dokud se toto nezlepší, kromě několika technoidů ji lidé moc používat nebudou.
S pány s Mobita jsem se setkal v začátcích a zpětně mě opravdu baví jejich sebejistota a arogance. Prvně si podřízli větev, když chtěli od první chvíle poplatky i od koncových uživatelů a místo toho, aby systém nechali rozšířit zdarma a všechny obchodníky (včetně velkých) nechali čelit tlaku "veřejnosti", která je na Mobito zvyklá, nenažraně začali vybírat poplatky. Druhá zásadní chyba byla, že se nedokázali dohodnout s velkýmk eshopy, které jsou vždycky bránou k mase uživatelů a menší by se rychle připojili - začínat odspoda je nesmysl.
ČS své služby nabízí, ale pokud je mi známo, nenutí Vás, abyste je využíval. Čili pokud máte s výběrem poplatků nějaký osobní problém, založte si účet u jiné banky (třeba FIO, Equa nebo Air Bank, atd.), převeďte na něj peníze ze stávající banky a máte klid.
Nevyhovuje-li Vám žádný bankovní ústav v ČR, založte si účet v zahraniční bance.
Éru, kdy někdo diktoval soukromé firmě, jak má nakládat se svým majetkem, jsme tu už měli. Stačilo, díky.
To snad né, platit na farmářských trzích?!? Tady se už někdo úplně zbláznil. Vy se jednou z těch technologií pomátnete!
Mobito nesouvisí s žádnou propagací, ale s tím, že chce stupidně nabíjet nějakých účet. Proč boha jeho nejde spárovat s každou bankou tak, jak to dělá třeba Paypal, kde když s ním platím a nemám tam dost peněz, tak mi to automaticky strhne ze spojené bankovní karty?
Já u Mobita především od začátku postrádal jakoukoli přidanou hodnotu, nebo podnět proč službu použít.
Proč si zadávat do aplikace kartu / provazova účet, když s tím pak budu platit strašně složitě a možná i s transakčními poplatky, když bez jakékoli složitosti a práce navíc zaplatím klasickou kartou, nebo kartou v mobilu?
Na eshopech taktéž všude zaplatím kartou.
Jediń co zbylo je posílání penež mezi koncovými uživateli. Ale v dnešni době bankovních aplikací v mobilech i tohle pozbylo smyslu.
O Mobito jsem se nikdy nijak zvlast nazajimal a znam jej jen natolik, kolik mi bylo sdeleno z reklam. A z nich jsem sice pochopil, jak mam platit, ale nepochopil jsem pozadi techto transakci - tedy odkud jsou penize vybirany a jak si je adresat vyzvedne a za jake poplatky. A kdyz neco nechapu, tak jsem k dane veci negativni a nehledam si o ni zadne dalsi informace. Pritom by stacilo ukazat obrazek s diagramem pro nas blbecky, kudy putuji nase penize.
Apropo nezminoval bych tu nejaky paypal. Ten kdyby zacinal dnes, tak se nemuze uchytit. Pro obchodniky to je velmi nevyhodny zpusob prijimani penez - ano muzeme na ne zatlacit - ale oni na oplatku zvednou ceny o 3%.
díky za příspěvek, není nad praktické zkušenosti skutečného uživatele. zejména ten bod 3 je neskutečný oser.
btw. sejf jsem používal do nedávna, ale pak vydali novou verzi a aplikace najednou chtěla i oprávnění na posílání SMS, což jsem musel odmítnout právě z důvodu omezeného používání sms na firemním mobilu. no asi bych to odmítl i na soukromém mobilu, nechat appku aby mi natočila útratu protože nějakej blb udělal chybu v kódu, to nemám v úmyslu. navíc jsem se nikde nedočetl, k čemu by ty sms měly sloužit.
takže jsem zcela staromódně zůstal u kreditky.