Stav, na který jsem narazil, je však tristní. Z 89 velvyslanectví ze seznamu na MZV ČR jich má pouze 13 (14,6 %) vlastní internetovou stránku. Možná by šlo namítnout, že se jedná o záměr a že Internet je aktuální jen pro některé země. Stejně by se dalo říci, že kvantita by neměla být na úkor kvality. Problém je ale v tom, že internetové stránky zřejmě vznikaly bez jasné koncepce MZV ČR – pouze z vlastní iniciativy pracovníků zastupitelských úřadů. Jen tím si dokážu zdůvodnit, že stránky nejsou např. ve Francii, ale jsou v Alžíru. Jednotná obsahová a grafická koncepce chybí rovněž. Všech 13 funkčních webů má zcela jiná menu a grafiku. Také domény jsou zavádějící jak pro návštěvníky stránek ze zahraničí, tak z České republiky. Jako příklad uvádím Kanadu – www.czechembassy.org
, Švédsko –czech-embassy.aran.cz/embassy.htm
a Jihoafrickou republiku – www.mzv.cz/pretoria
.
Nad čím se na ministerstvu nezamysleli
Každý v oblasti Internetu vám poradí, že než spustíte internetové stránky, musíte se zamyslet nad účelem, cílovou skupinou návštěvníků, strukturou a obsahem. U institucí tohoto typu může být Internet významným pomocníkem a výrazně šetřit náklady na komunikaci se zájemci o informace a služby. Ani na jednom z 13 webů jsem však nenašel něco jako formulář pro komunikaci s návštěvníky stránek.
Ostatní české vládní organizace v zahraničí
Zde je stav o poznání lepší. Co ale chybí, je internetová koordinace a jakákoliv provázanost na ostatní. V zahraničí aktivně ve větším rozsahu působí čtyři organizace.
CzechInvest, která láká zahraniční investory prostřednictvím svých sedmi zahraničních kanceláří – stránky mají v angličtině, němčině a částečně i v japonštině.
Nejaktivnější na Internetu se jeví Česká agentura na podporu obchodu/CzechTrade, která má za úkol podporovat český export. Její zahraniční síť je nerozsáhlejší, a proto integrovala do jedné adresywww.czechtradeoffices.com
základní informace o své činnosti ve 14ti jazycích. Jako snad jediná na svých zahraničních webech nabízí přímo služby v zahraničí, a to jak pro české exportéry, tak pro zahraniční dovozce.
Další organizací je Správa českých center v zahraničí, která jako příspěvková organizace MZV ČR spravuje v zahraničí Česká centra a propaguje Českou republiku prostřednictvím kulturních a dalších akcí. Jejich situace na Internetu je výrazně lepší než samotného ministerstva, ale také zde chybí jednotící linie.
Česká centrála cestovního ruchu je z výše uvedených absolutně „internetově“ nejhorší. Jejím posláním je propagovat Českou republiku jako turistický cíl. Internet je pro to nástroj jako dělaný a konkurence (např. Rakousko) jej efektivně využívá. Minulý rok v létě tato organizace vypsala tendr na vývoj a provozování informačního systému včetně online rezervací kulturních akcí a ubytování v ČR. Jak tento tendr dopadl nevím, ale stránky se od té doby příliš nezměnily a nemají ani anglickou verzi.
Státní informační politika?
Všichni víme, že tato vláda jako první deklarovala otevřeně podporu Internetu. Existuje státní informační politika, akční plán, máme dokonce i ministra. Realizace, až na výjimky, však pokulhává. Minimálně směrem do zahraničí. Tam se dnes Česká republika na Internetu moc reprezentativně netváří.