Vlákno názorů k článku Čermák má možná pravdu od Nikola Rafaj - 2 poznámky:Do jaké míry je web závislý na...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 7. 2001 23:02

    Nikola Rafaj (neregistrovaný)
    2 poznámky:

    Do jaké míry je web závislý na reklamě? Z uvedeného rozdělení je patrné, že jen poslední tři typy serverů jsou závislé na výnosech z reklamy.

    Uvedené rozdělení serverů dle příjmů se mi líbí, ne již závěry. Že jsou na reklamě závislé jen 3 poslední skupiny, nevypovídá o ničem - pokud nevím, kolik serverů do této skupiny patří a kolik peněz si mezi sebe rozdělují. Pokud sem patří většina (kteří mají zaměstnat většinu lidí, kteří se na Internetu živí), nebylo by to příjemné zjištění.

    Daleko závažněji se však jeví skutečnost, že právě provozovatelé posledních tří skupin serverů nevidí nebezpečnost ve spojování magazínů, zábavy a vyhledavačů do portálů. Jejich zájmem by mělo být především omezit riziko podnikání. Spojením tří služeb, jež jsou závislé na tomtéž zdroji příjmů, je naopak riziko posilováno.

    K tomu jen klasicky: ano i ne. Často může být 1+1>>2. Jedná se o již klasický spor ve spojování médií, který probíhal po celá 90-tá léta mezi rádii a televizemi. V jejich případě se přou mnohé skupiny, zda je lepší působit v rámci 1 média (např. budovat si různé kanály placené televize) nebo budovat mediální koncerny jako RTL (desítky rádií a televizí dohormady). Selským rozumem řečeno: každý se snaží urvat z omezeného reklamního koláče (vyčleněného na TV a rádia) co největší díl, musí však přitom myslet, na kolik ho takový boj přijde.

  • 18. 7. 2001 4:26

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    ---> K té Vaší první poznámce:

    Myslím, že se na věc díváme z odlišných pozic, a tak se nám ty tvary ne a ne shodnout. Co by se stalo, kdyby tu nebyla polovina z katalogů a vyhledavačů? Co by se stalo, kdyby zmizela podstatná část chatovacích serverů? Kdyby se zmenšilo množství magazínů o počítačích? Troufnu si říci, že skoro nic. Tohle jsou služby typové, tedy zaměnitelné. To není jako s koloniálem v naší ulici. Ten kdyby zrušili, tak musím pro rohliky chodit o tři ulice dál a přejít rušnou křižovatku. Na webu je to trochu jiné. Asi jako kdyby z Karlova mostu zmizel jeden cetkař.

    Ovšem ve chvíli, kdy se ze sítě ztratí třeba server www.bbarak.cz, tak je to ohromná ztráta pro celou jednu komunitu. Podobný případ je server Tvoje. Kdyby zmizelo Tvoje, tak náhrada za něj není (nebo ji neznám). Tedy, pokud skončí pár podniků, které by měly být živy z reklamních výnosů, tak co? To je riziko podnikání.

    Navíc katalog typu Seznamu může být nahrazen komunitním katalogem typu Mozilla Open Directory Project. A podobně to může být i s magazíny. Jen v případě zábavních serverů by patrně nevznikla komunitní alternativa (i když u chatu, kdoví?). Místo Bonuswebu by tu byl třeba JRCweb.

    Důležité je uvědomit si, že reklamní pozice má velkou cenu. Ono se to nezdá, když se kouknete do ceníku, ale je to tak. Když mrháte prostorem na výměnný system, neposkytujete tím uživateli to, co od reklamy očekává. To je obchodní informaci. Výměnné reklamní systemy jsou rakovinou komerčních webserverů. Měly by zůstat jen na poli osobních stránek, a i tam by byl asi efektivnější webring.

    Nemám nic proti komerčním poskytovatelům obsahu, kdyby ano, snažil bych se publikovat na Undergroundu. Jde jen o to, že stejně jako v každém jiném podnikání, má obchodník na webu konkurenci nejen v ostatních obchodnících, ale především v těch, kdo na výsledcích obchodu jsou nezávislí. Obchodník by téhle skutečnosti měl využít ke zlepšení služeb, protože jeho nekomerční konkurence není ničím do zlepšování tlačena (Viz třeba Kudykam, který se už několik let nezměnil ani trochu). Ale tenhle tlak asi na webu podnikatelé necítí, protože mají pocit, že zákazníky si mohou kdykoli vygenerovat.

    ---> A k druhé připomínce:

    IMHO má smysl vlastnit televizi, radio a deník v jedné lokalitě. IMHO má smysl vlastnit síť radií pokrývajících rozsáhlé území (třeba celou ČR). Ale zásadní rozdíl mezi těmito dvěma případy a spojováním projektů na webu do portálů je v tom, že zatímco posluchač radia nemůže zároveň bydlet všude a poslouchat všechna radia, tak na webu je možné, aby jeden uživatel kteréhokoli projektu portálu navštěvoval zároveň i jeho vstupní dveře (tedy portál o sobě).

    Zatímco zadáním reklamy do celorepublikové sítě radií oslovíte určité procento populace na celém území, při zadání reklamy na všechny projekty v portálu oslovíte jednu skupinu uživatelů zbytečně několikrát (já třeba portály nenavštěvuji). Reálná hodnota reklamy se spojením projektů v portál snižuje. Logičtější by bylo spojit internetový projekt (iDnes) s televizí (TVD) nebo novinami (MF Dnes). Tím posilujete a prohlubujete dopad reklamy.

    Portál, to je něco jako jedno vydání celostátního deníku. Když si objednáte reklamu v každém jeho sešitu (Zpravodajství, Zaměstnání, Lokální příloha, Peníze a Sport), je to vcelku zbytečné (zvláště, když to bude dělat opakovaně každý). Je to zbytečné, protože čtenář Lokální přílohy už vaši reklamu zhlédl ve Zpravodajství a možná i v Zaměstnání a až ji uvidí v Penězích, ve Sportu si ji ani nevšimne -- vybuduje si vůči reklamě ochrannou barieru, protože ho otravuje.

    ---> I když to vypadá, že s Vámi nesouhlasím, pane Rafaji, jsem moc rád, že jste mému článku věnoval pozornost, a děkuji také za Vaše postřehy, které se mi staly cenným podnětem k uvažování. Stále mám velkou radost z každého čtenáře, kterému stojí za to vyjádřit svůj názor na můj článek. Chvála webu, že to umožnil tak bezprostředně a lehce.
  • 18. 7. 2001 10:11

    Nikola Rafaj (neregistrovaný)
    Myslím, že se na věc díváme z odlišných pozic, a tak se nám ty tvary ne a ne shodnout. Co by se stalo, kdyby tu nebyla polovina z katalogů a vyhledavačů? Co by se stalo, kdyby zmizela podstatná část chatovacích serverů? Kdyby se zmenšilo množství magazínů o počítačích? Troufnu si říci, že skoro nic.

    Vyjádřil jste to přesně - přesto se domnívám, že je zde více "potřebných" projektů, než je reklamy, která je uživí (a všichni doufáme, že je to jen "prozatím").

    IMHO má smysl vlastnit televizi, radio a deník v jedné lokalitě.

    Myslím, že to vidíte příliš vyhraněně - neřekl bych, že je na to jasná odpověď.

    Jednou variantou je přehazovat si 1 cílovou skupinu mezi více médii (např. fotbal v rádiích, TV, Internetu, tj. spojovat reklamní balíky, jak to dělají i agentury na Internetu), 2. oslovit více různých skupin v rámci 1 média.

    Z toho, jak to funguje v jiných médiích, jsou v různých případech vhodné různé přístupy. A Internet by neměl být výjimkou.

  • 18. 7. 2001 19:52

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Už jenom k tomu poslednímu...

    Při přehazování reklamy mezi televizí, radiem a tiskem tomu rozumím. Nechápu to jen v případě přehazování mezi jednotlivými projekty téhož portálu (media) na Internetu. Je to jako přehazovat si reklamu mezi pořady Černá bílá a Regiony. Oba jdou totiž na stejném kanále hned po sobě.

    Ale je to asi jen moje malá zkušenost, takže berte můj přípodotek jen jako vysvětlení postoje, ne jako výhradu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).