Ondřej Švihálek, ředitel pro komunitní služby ve společnosti Centrum Holdings, se přiklání spíš k první variantě. Je to naše odpověď na probíhající diskuze o tom, zda portály ano či ne a v jaké podobě,
říká Švihálek. Důraz má být kladen více na komunity, agregaci a personalizaci služeb. Tím hlavním důvodem pro změnu byl fakt, že dnes existuje velké procento uživatelů, kteří nejsou věrní značkám a jednoduše si z Internetu vyzobávají to, co chtějí a co považují za nejlepší. Po několik měsíců trvajícím průzkumu jsme došli k závěru, že v Česku chybí služba, která by nabízela něco podobného na úrovni portálu,
dodává.
Pohled na celou Home page Centrum.cz
Co nového na homepage Centrum.cz
V zásadě došlo ke dvojí proměně, tou první je změna vzhledu, která prošla větším provzdušněním obsahu, a tou druhou, funkční, pak podstatně větší důraz na možnosti personalizace. Ta nyní v podstatně větší míře podporuje agregaci obsahu třetích stran.
Pokud patříte mezi uživatele, které příliš nepotěšila „provzdušňovací“ proměna faceliftu Aktuálně.cz, pravděpodobně vás nenadchne ani ta současná na Centrum.cz. Tedy alespoň pokud nemáte potíže se slábnoucím zrakem. Nadpisy, písmo v textech i samotné logo portálu jsou totiž větší a čitelnější. Větší je ale také prázdný prostor mezi jednotlivými widgety (personalizovatelnými boxy) s obsahem, což na jedné straně usnadňuje těkání a kurzorické vyhledávání na zobrazené části stránky, na druhé však přináší podstatně menší kondenzaci obsahu a častější rolování obrazovek. Nezanedbatelnou část prostoru zabírá také uživatelské rozhraní jednotlivých widgetových oken. Obsah je možné kondenzovat v rámci jednotlivých boxů, můžete si zde nastavit, v rámci určitých technických možností, prakticky cokoli chcete. Co se týče uživatelského rozhraní, samotné boxy je možné také minimalizovat a šetřit prostor na stránce tímto způsobem,
komentuje Švihálek.
Někde ve střední části homepage
Komunikace
Jednou ze silných stránek nového Centra má být komunikace. Vedle webového rozhraní ICQ je to především widget s aplikací Multimail. Nejde v pravém slova smyslu o e-mailovou službu, jako spíš webovou klientskou aplikaci s podporou více e-mailových účtů se zachováním jednotlivých identit. Správa e-mailu je při tom možná přímo z widgetového okna a podporuje například rychlé odesílání zpráv. S komunikací částečně souvisí také mobilní verze portálu. Přestože zatím nejsou přes mobilní Internet přístupné všechny služby, větší část portálu k dnešnímu dni přístupná je,
říká Švihálek.
Widget služby multimail s otevřeným rozhraním funkce rychlá odpověď.
Personalizovaná stránka ve stylu iGoogle
Koncepčně nová proměna připomíná personalizované vyhledávání od Google. Chceme nabídnout ty nejlepší služby na jednom portálu,
prohlašuje k tomu Švihálek. „Zároveň si ale uvědomujeme, že to nejsme my, kdo by měl říkat, jaký by měl kdo konzumovat obsah, ale samotní uživatelé, a to jak co se týče našich služeb, tak i u těch, řekněme, konkurenčních. Přesto i nadále chceme plnit svoji primární úlohu, tedy stále zůstat portálem, vaším základním rozcestníkem, nebo chcete-li první stránkou, která vám otevírá dveře do Internetu. Kromě vlastních služeb jsme se proto nebáli nasadit například nejkvalitnější zahraniční služby tam, kde to či ono zvládají výrazně lépe,“
dodává.
S iGoogle má nový koncept Centra společného více. Tou asi nejviditelnější změnou je (teď bude následovat malá významná pauza) vyhledávání od Googlu, které se po úspěšném vyzkoušení na Atlase nově objevuje také zde na Centru. Tou druhou, na první pohled neviditelnou, ale možná o to významnější, je cílení na novou skupinu uživatelů. Proč tak náhlý obrat, to nám Ondřej Švihálek neprozradil, zato se ovšem pokusil alespoň odpovědět na otázku, jak nová cílová skupina vypadá. Jde o pokročilé uživatele, kteří ale zároveň ještě nespadají do kolonky Cyberians (geeků a velmi pokročilých uživatelů). My jsme si je pojmenovali
„praktický uživatel
. Jde o tu část uživatelů, kteří se nebojí někam klikat z obavy, aby jim, obrazně řečeno, nevybuchl počítač, a dokážou ocenit zajímavé technologické inovace. Zároveň jde ovšem o skupinu, která ještě inovace nevyhledává aktivně a dává přednost prošlapaným cestám. Jedná se o skupinu kolem 20 až 40 roků věku, jsou to tedy spíš lidé někde od vysoké školy dále a s rozšiřující se internetovou gramotností může jít o statisíce lidí.“
Ovšem pozor, otevřením této filosofie v rámci portálu chceme uživatele spíše získat, nejde nám o ztrátu těch stávajících,
tvrdí Švihálek.
Atlas se zatím nějak nevešel
A jak do koncepce změn zapadá Atlas? Dojde k jeho definitivnímu rozpuštění mezi službami Centra, k lepší integraci zatím pozapomenutých služeb, nebo dokonce k posílení značky? Atlas do koncepce změn zatím zapadá tak, že stejným způsobem, jakým jsme se poslední půl rok zamýšleli nad Centrem, budeme se nyní stejnou perspektivou snažit nahlédnout také jej. Portál Atlas je pro nás důležitý, budeme s ním v nejbližší době opravdu hodně pracovat. Cílem je opět změnit jeho koncepci ze současné podoby tak, aby přinášel co největší hodnotu pro uživatele. Tak jak bude nakonec skutečně vypadat, to vám v současné chvíli prozradit nemohu, ani kdybych chtěl sebevíc,
říká na závěr Ondřej Švihálek.