Hlavní navigace

Centrum.cz útočí na broadband

7. 12. 2004
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Před třemi lety portál Centrum.cz jako první "obsahový" poskytovatel přišel s nabídkou připojení k Internetu zdarma, a nyní opět jako první vstupuje také na pole vysokorychlostního připojení, i když ne zdarma. O připojení se starají České radiokomunikace, a nabízí dvě různě dimenzované služby. Podaří se Centrum.cz přesvědčit zákazníky svým obsahem?
Firma NetCentrum, provozovatel portálu Centrum.cz, je sice na českém „portálovém“ trhu dvojkou, ale v oblasti propojování obsahu s připojením k Internetu je jednoznačně jedničkou. V březnu 2001 jakožto první poskytovatel obsahu přišla na trh se službou přístupu k Internetu zdarma pod hlavičkou Centrum.cz; až do té doby si naopak telekomunikační operátoři pořizovali obsahové servery, bohužel zpravidla s nevelkým úspěchem (RedBox, Quick, …). Služba byla outsourcovaná u Aliatelu a výdělek pro Centrum.cz pocházel z rozdělení zisku za provolané minuty uživatelů.

Nyní, s poklesem dial-upu a nástupem (především) ADSL, se situace do jisté míry opakuje – Centrum.cz vstupuje do oblasti vysokorychlostního připojení (broadband.cen­trum.cz), které samozřejmě není zdarma, ale doufá, že zaujme kombinací připojení a obsahu, a samozřejmě také zúročí svůj marketingový potenciál. Inspirace je jasná: jiní poskytovatelé obsahu v zahraničí – například Yahoo spolupracuje v USA s poskytovatelem SBC, ve Velké Británii zase s BT. Nelze než konstatovat, že právě široká nabídka obsahu je vhodným impulsem k využití rychlého připojení pro běžné smrtelníky, které nechávají služby P2P spíše chladné (na tomto stavěla odjakživa služba AOL, která však nástup broadbandu ošklivě zaspala). Protože problém obsahu na Internetu neleží v oblasti „nechceme platit“, ale „není moc za co platit“. Jedinou světlou výjimkou v české kotlině je portál Starzone.cz, provozovaný Českým Telecomem, ovšem kvůli chabému obsahu je to spíš důkaz, „že to jde“, než nějaký marketingový nástroj, jak služby ADSL lépe prodat.

Ani Centrum.cz nepřichází na trh s nějakou radikální nabídkou obsahu; zatím k připojení balí své existující služby, ovšem v plánu jsou další novinky, o kterých však zatím nejsou přesnější informace – nabídka by se však měla zaměřit na oblast zábavy a elektronické kanceláře.

NetCentrum a České radiokomunikace

Nabídka vysokorychlostních služeb Centrum.cz vznikla ve spolupráci s Českými radiokomunikacemi (ČRa) a Centrum.cz prezentuje spolupráci jako alianci, do které každý přináší svou část. Nemělo by se jednat pouze o přeprodávání připojení, ale i obsahové služby Centra by měly najít využití v nabídce ČRa. Do jaké míry se tato spolupráce opravdu povede obousměrně, asi ukáže až čas. Po stránce technické v podstatě vše zajišťují ČRa – instalaci, provoz, billing, na technické podpoře budou spolupracovat obě společnosti, každá za svou část služby.

Pro domácnosti a pro firmy jsou připraveny dvě služby – Ekonom a Maximum. Zajímavé je, že tyto dvě nabídky v sobě kombinují v podstatě tři různé služby – Ekonom je realizován jako přeprodej ADSL od Českého Telecomu, zatímco Maximum lze realizovat buď přes ADSL na LLU (zpřístupnění místní telefonní smyčky), nebo bezdrátovou službu Angel, oboje přes sítě ČRa.

Velmi viditelnou snahou Centra bylo zjednodušení nabídky – neboť běžný zákazník nechce příliš řešit technické detaily (agregaci, LLU, Angel atp.), ale chce, aby mu služba fungovala. Pro pokročilejší zákazníky je to trošku problém, neboť ne všechny informace, které by ho zajímaly, jsou jasné na první pohled – ovšem v tom případě si lze vyžádat podrobnosti.

Ekonom je klasické ADSL na rychlosti 256/64 kbit/s omezením přenosu dat na 2 GB, další přenesená data se zpoplatňují cenou 40 Kč/1 GB – jedná se tedy o klasické ADSL Internet Basic s agregací 1:50. Cena je 600 korun bez DPH, k tomu je nutné připočítat pronájem modemu 110 Kč/měsíc (pravděpodobně ho bude možné koupit). Také lze používat volání přes ČRa pomocí před/volby operátora a ušetřit i za hlasové služby – je však nadále nutné platit paušál Českému Telecomu. Instalace stojí 1500 korun.

Jako svou obsahovou část Centrum.cz přidává větší emailovou schránku s kapacitou 200 MB a možností zasílání příloh až do 7 MB (1200 Kč/rok) a také bonus pro uživatele služby Xchat – modrá hvězdička (umožňuje lepší funkce na Xchatu, delší výpisy na stránkách, další skiny a podobně – 200 Kč/rok). Zde jasně Centrum.cz útočí na dětské „decision makery“ v domácnostech – podobné služby rodiče obvykle nakupují na doporučení dětí, které mají zpravidla problematiku v malíčku :).

Službu lze zprovoznit všude, kde je dostupné ADSL od Českého Telecomu.

Služba Maximum je naproti tomu zaměřena plně na segment SOHO, tedy náročné domácnosti a malé firmy. Technologicky lze službu zpřístupnit jak přes LLU (tam, kde mají již ČRa instalované vlastní DSLAMy), tak i přes bezdrátové připojení Angel, rovněž provozované ČRa. V prvním případě je nutností existence telefonní linky (a dostupnost ADSL od ČRa, což lze ověřit u operátorů nebo na mapách na webu Bluetone), pokud není zákazník v dosahu DSLAMu, je možné ještě použít zmíněný bezdrátový systém Angel. Podmínky služby se nijak neliší, je také možné přenést původní telefonní číslo. Pokud měl zákazník původně telefonní linku od Českého Telecomu, po převedení na službu Maximum již platí jen svému poskytovateli.

Základem je připojení o rychlosti 512/128 kbit s agregací 1:20 bez omezení přenosu dat, k tomu je v ceně telefonní linka s poměrně výhodnými cenami za volání (totožné s DSL SuperTarif od ČRa). V ceně 1495 korun za měsíc (bez DPH) je také pronájem koncového zařízení. K tomu Centrum.cz přidává mailovou schránku o kapacitě 500 MB se zasíláním příloh do velikosti 10 MB a opět hvězdičku na Xchatu.

Zatímco způsob, jak „tlačit“ službu Ekonom klasickým domácím zákazníkům, je jasný (přímo přes služby na Centrum.cz), pro tuto SOHO službu hodlá Centrum využít především své sítě prodejců databázových služeb – na osobní jednání prodejců s klienty tedy velmi výrazně sází, a pokud budou prodejci dostatečně kvalitně proškoleni, má tato nabídka (i díky úsporám za volání) šanci na úspěch, zvláště u firem, které mají připojení na horší technické úrovni.

WT100

Jisté je, že z hlediska Centra se jedná pouze o první pokusný balónek, jak zákazníci zareagují na nabídky. Do budoucna se počítá jak s již zmíněnými dalšími službami, které by měly zatraktivnit využívání broadbandu, tak s dalšími nabídkami připojení. V současné podobě se nedá očekávat, že by služba přilákala nějaké zásadní davy zákazníků, předpoklad jsou stovky až tisíce nových zákazníků. Centrum.cz však může velmi snadno využít již existující komunikační kanály – i když zatím nepřichází se službami, které by představovaly opravdovou konkurenční výhodu.

První krok Centrum.cz udělalo, uvidíme, jaké budou ty další. A také uvidíme, jak zareagují další poskytovatelé – jak telekomunikací, tak obsahu.

Pořídíte si službu Ekonom nebo Maximum?

Autor článku

Autor se již dlouhá léta šťourá v Macích, mobilních technologiích a Internetu a provozuje svůj osobní technický blog www.maler.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).