Tento článek navazuje na článek jiný, publikovaný na Lupě před rokem.
Pokud nemáte chuť číst celý článek, prozradím pointu hned: z menší části ano, z větší části ne. Naděje naplněny nebyly, ale pokrok oproti předcházejícím letům byl znatelný – a navíc, není všem dnům a rokům konec.
Stoprocentně a bezezbytku se naplnil „třetí oříšek“ – snížení terminačních poplatků do mobilních sítí. To ovšem nebyla prognóza, ale deregulační opatření ČTÚ. Dle předpovědi ovšem se svými cenami nijak nepohnuli mobilní operátoři, a VoIP operátorům se tak výrazně zvedla marže. Ti pak ze získané marže alespoň část obětovali a snížili ceny koncovým zákazníkům; někteří ale (kupodivu) nezareagovali vůbec. Jak je známé – bylo to zde několikrát publikováno – ČTÚ snižuje poplatky po krůčcích, a poslední z této řady bude realizován právě na začátku roku 2010.
Alespoň dle našich zkušeností mělo toto snížení efekt. Ten ale narůstal zvolna – ze začátku roku zákazníci téměř nereagovali, postupem roku se ale tempo jejich přibývání u tarifů s výrazně výhodnějším voláním do mobilních sítí zvyšovalo.
Jsem toho názoru, že toto regulační opatření plní svůj cíl. Nerovnost mezi mobilními operátory a zbytkem světa byla (a bohužel stále je) do očí bijící. Zatímco VoIP operátor nakupuje pevné linky za pár haléřů za minutu, za mobilní minutu platil několik korun. (Mobilní operátor přitom nakupuje jak pevné, tak VoIP linky právě za těch pár haléřů). Ceny obojího jsou regulované – stanovené. Toto snad mělo nějaké zdůvodnění v prvních letech mobilní telefonie, kdy mobilní operátoři opravdu investovali gigantické peníze do vybudování sítě (pokrytí). Dnes je to ovšem passé a EU moc dobře ví, proč usiluje o zrovnoprávnění různých druhů volání. Bez něj totiž mohou mobilní operátoři nabízet volání do svých sítí (tj. navzájem, nikoli jen každý do své sítě) za několikanásobně nižší cenu, než jaká je určená regulátorem pro pro jejich velkoobchod, neboť si ji mezi sebou započtou – vynulují. Operátor s jinou technologií, ať už je pevnolinkový nebo VoIP, si vynulovat nemá co, protože terminace do své sítě prodává za (regulované) haléře.
Druhá prognóza se zatím naplnila jen z pár procent. Jedná se o rozšíření a využívání „duálních“ GSM/SIP (SIP = protokol používaný pro internetovou telefonii) mobilů. Přesto, že se tyto modely množí, nejsou pro volání přes Internet příliš využívány, protože to je lehce nepraktické a neintuitivní – po výběru čísla je potřeba vždy přes menu vyklikat volbu volání, a protože všichni z nás včetně mne už mají přírodní reflex na zelené tlačítko, používá tuto volbu jen velmi málo zákazníků. (Dle našich průzkumů ve Faynu jsou to desítky až nízké stovky klientů). Právě tak i Internet „všude ve vzduchu“ (tj. alespoň v zástavbě větších měst) není zrovna realitou. Nevěšíme ale hlavu – myslím, že obojí přijde, jen náběh je pomalý a dosti pravděpodobně jej i ekonomická krize přibrzdila.
První prognózou byl význam tzv. nahého ADSL. Dle oficiálních údajů přešlo na nahé ADSL (tj. takové, kde zákazník nemá k připojení k Internetu ještě povinně přibalený a placený hlasový tarif) 30 000 uživatelů. To není malé číslo, ale je to pod pět procent všech ADSL přípojek. Přiznám se, že neumíme efekt nahého ADSL na nárůst VoIP uživatelů přesně vyhodnotit – jistě se najdou stovky zákazníků, kteří kombinaci nahého ADSL a levného volání přes Internet využívají, ale není to zásadní věc. Pevnolinkové volání je na pomalém sestupu a v budoucnu půjde o to, zda dokáží VoIP operátoři soupeřit s mobilními.
Minulý rok přinesl jednu zásadní událost na českém VoIP trhu: zřejmě největší retailový operátor Mattes AD (známější jako 802, služba 802.VOX) byl pohlcen společností Rio Media, která usiluje o konsolidaci „zbytků“ kabelového trhu. Nový majitel promptně provedl změny ve VoIP tarifech, kterými nabídka VOXu ztratila na velkém kusu své atraktivnosti (podstatné úpravy: zavedení tzv. povinné konzumace, což není nic jiného než paušál, a zrušil velmi atraktivní dotované balíčky). 802.VOX i po úpravě patří stále mezi levnější operátory, ale bezkonkurenčně nejlevnější, jako byl několik let předtím, už zdaleka není. Zejména povinná konzumace způsobila odliv části zákazníků 802, je ale otázkou, nakolik bonitní to zákazníci byli.
Kromě této velké události panoval mezi českými operátory klid až podezřelý. O dalším z významých operátorů, firmě Unient (služba je známější jako viphone), není dva roky téměř slyšet, přitom tato firma byla v prvních letech marketingově zřejmě nejaktivnější. (Cosi napovídá i poslední „aktualita a novinka“ na webu, která je datována rokem 2007). Dle dostupných informací je firma ve ztrátě. Další malí operátoři vesměs přestávají investovat do PPC kampaní – ještě před rokem se jich při zadání obvyklých klíčových slov přes Google zobrazil pěkný sloupeček, nyní zeje prázdnotou. Vůbec se zdá, že u řady z nich nastala rezignace na konkurenční boj – pokud firmy, které se na trhu o něco snaží (mezi ně si dovolím započíst i „můj“ Fayn, ale dále například Microtech nebo IPVOX) nabízejí volání do pevných sítí za dva tři desetníky a mobilních pod tři koruny, je otázka, proč by měl zákazník volit operátory, kteří stále nabízejí pevnou minutu za korunu a mobilní za pět (kupř. Softphone, ale i řada dalších). Můžete mně právem obvinit ze zaujatého pohledu, kde je „přání otcem myšlenky“, ale zdá se mně, že na trhu je aktivních cca pět operátorů a zbytek je v podstatě mrtvý – těží z pomalu ubývající zákaznické báze, neinvestuje a čeká, jestli jej někdo koupí.
Je vhodné ještě zmínit významnou změnu zaměření operátora U:fon. Firma sice nepatří mezi VoIP operátory, ale samozřejmě kdokoli nabízí volání, patří do stejného konkurenčního rybníčku. U:fon se, jak se zdá, odvrací od hlasu a chce se soustředit na mobilní data, což je zcela jiný a nekonfliktní trh. U:fon prodělal za poslední dva roky 1,1 miliardy korun a má 115 tisíc zákazníků při tržbách 278 mil. Kč. Firma tak v loňském roce na každou utrženou korunu utratila tři a každý její zákazník ji stál deset tisíc korun. To je, myslím, světový rekord mezi telekomunikačními operátory.
Nevidím do čísel a financí ostatních VoIP operátorů, ale pokud mám soudit podle Faynu, znamenal oživení – a zajímavé je, že toto akceleruje od třetí čtvrtiny roku. V odchozích minutách je několikaprocentní nárůst, v příchozích je nárůst asi o 15 %. Zejména v posledních měsících se zrychlil přírůstek nových uživatelů, a díky snížení terminačních poplatků do mobilních sítí zaznamenává společnost rekordní marži (i celkovou profitabilitu) za celou svou existenci. Neumím říci, zda toto platí pro celý trh, nebo jen pro ty „aktivnější“ operátory, kteří přebírají klienty těm „polomrtvým“, ale nejspíše se zde sčítají všechny vlivy, tedy jak atraktivnější nabídky (výrazně levnější volání do mobilních sítí, SIP mobily, nahé ADSL atd.) spolu s polevením konkurenčního tlaku.
Mezi událostmi je samozřejmě nutné zmínit také věc hackerských útoků na špatně zabezpečené VoIP ústředny; to bylo bohužel jediné „mediální“ téma okolo internetové telefonie v uplynulém roce. O tom se ale zde i jinde psalo více než dostatečně.
Na závěr několik prognóz pro rok 2010 – pokud se Lupa nebude bránit, opět je za rok zase zrekapituluji:
- Letošní rok bude rokem konsolidace. Menší a maličcí operátoři si řeknou „lepší něco málo než nic“ a budou svolní své zbytky klientely prodat. Odhaduji, že se počet operátorů VoIP letos sníží o 20–30 %, ale samozřejmě může někdo nový přijít.
- Pomalu (ale zřejmě hodně pomalu) budou postupovat technologie, které jsou pro VoIP příznivé – další zkvalitňování a tržní šíření mobilů se SIP klienty, další nárůst klientů nahého ADSL, další šíření bezdrátových sítí.
- Očekával bych, že VoIP operátoři (tj. „aktivní skupinka“) během roku 2010 přijde s drobnými cenovými úpravami a výhodnějšími nabídkami, zejména co se týká volání do mobilních sítí. Nebude to ale nijak zásadní – myslím, že do brutálních cenových válek se nikomu příliš chtít nebude.
- Zdá se mně, že internetové telefonování pomalu – ale opět dosti pomaloučku – získává (zaslouženou) pověst standardní, spolehlivé a dobře funkční telekomunikační alternativy. Již to není „hackeřina“, ale zejména proto, že stále více firem používá VoIP pro firemní volání, toto proniká do myslí koncových uživatelů, majitelů malých firem a živnostníků.
Nebál bych se tedy do roku 2010 hledět s mírně optimistickým výhledem – alespoň co se internetového volání týká.