V ní jsou od roku 2004 promítány filmy velkých tvůrců světové kinematografie a také úspěšné snímky uplynulých dekád. Film byl digitálně restaurován v rámci projektu podpořeného grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska a spolufinancovaného Ministerstvem kultury ČR.
Ve sbírkách NFA jsou vedle originálního negativu a duplikačního pozitivu uloženy tři distribuční kopie z doby prvního uvedení. Zdrojem pro digitalizaci obrazu byl originální kamerový negativ, zvuk byl digitalizován z negativu zvuku. Jako reference pro nastavení tonálního podání byla vybrána dobová kopie na materiálu Agfa, na němž se film kdysi distribuoval. Jde o širokoúhlý film, i proto byl film skenován a digitálně restaurován v rozlišení 4K,
říká Tereza Frodlová, restaurátorka NFA.
ČTĚTE TAKÉ: NFA: Jak se vyznat v digitálně převáděných filmech
Obchod na korze dostal před 50 lety Oscara
Gérald Duchaussoy, koordinátor sekce na MFF Cannes, k zařazení Ikarie XB 1 říká: Uchvátila nás síla této neobvyklé cesty do vesmíru – výpravy, na niž se vydala naše mysl i naše smysly. Úžasná hudba i zvukový design v kombinaci s rafinovaným využitím úhlů pohledu kamery jsou hlubokou reflexí lidské duše. Kromě toho i kvalita restaurátorské práce je vysoká a vyznačuje se respektem k historicky významným stopám filmového média.
Film natočil v roce 1963 režisér Jindřich Polák, spolu s Pavlem Juráčkem zároveň spoluautor scénáře, a to volně podle výborného románu Stanisława Lema K mrakům Magellanovým. Za kamerou stál Jan Kališ, hlavní role ztvárnili Zdeněk Štěpánek, Radovan Lukavský, Dana Medřická, Miroslav Macháček, František Smolík a další. Osu příběhu, odehrávajícího se v roce 2163, tvoří putování kosmické lodi Ikarie XB 1 k naší nejbližší hvězdě, systému Alfa Centauri (ve skutečnosti jde o trojhvězdu) s úkolem prozkoumat mimozemské formy života. Zajímavé je, že později bylo zjištěno, že se zde nachází i Zemi nejbližší objevená planeta.
Ikarie XB 1 byla ve své době příkladem žánrového filmu, jakých v československé kinematografii mnoho nevznikalo. Tvůrci se také obešli bez ideologických a politických stereotypů. Film se už v šedesátých letech dostal do distribuce v zahraničí, včetně USA, a pamětníci dosvědčují, že v New Yorku jej zhlédl i Stanley Kubrick, když se připravoval na film 2001: Vesmírná Odyssea. Podle tiskové zprávy dokonce i Umberto Eco v roce 1963 napsal do Corriere della Sera: V Ikarii přihlížíme velmi pravděpodobnému atomovému twistu budoucnosti, který tančí kosmonauti v salónu vesmírné lodi.
Britské Financial Times tehdy film označily za nejhodnotnější science-fiction film, jaký vznikl od konce války.
Hynek Bočan, pomocný režisér Ikarie XB 1, k digitalizaci filmu říká: Jsem moc rád, že se film digitalizoval – restaurovanou verzi jsem viděl a jsem s ní velmi spokojen. Jediná škoda je, že se toho nedožil Jindřich Polák ani Jan Kališ.
Podle mluvčí Národního filmového archivu (NFA) Veroniky Kurzové jsou přímo ve 4K k dispozici i snímky Markéta Lazarová, Všichni dobří rodáci, Ostře sledované vlaky, Případ pro začínajícího kata a Postava k podpírání.
MFF Cannes (Festival de Cannes) letos proběhne od 11. do 22 května. Míří na něj i český krátkometrážní animovaný snímek Happy End režiséra Jana Sasky.