České školství je především strašná bída. Pokud student nevykonává při studiu ještě nějaké zaměstnání ve firmě (kde ho něco naučí), tak jenom s tím, co se naučil na škole, je zcela nepoužitelný.
Studenti mají jenom hromadu encyklopedických informací, s kterými ovšem nejsou schopni nijak pracovat a spojovat je do nějakých složitých celků, které by pak mohli konkrétně aplikovat.
Navíc naši studenti ani nemají zájem dělat skutečnou PRÁCI - většinou chtějí dělat jenom nějakou docházkovou činnost na vyplnění 40h týdně, kterou jim někdo natelí a jestli to k něčemu bude nebo ne, je jim totálně šumák.
Nechápu jak se našemu školství daří vytvářet takové tvory, kteří jsou profesně vyhořelí už při opouštění školy :-D. Je jim většinou úplně jedno, co budou dělat, jaký smysl to bude mít, je jim jedno i kolik dostanou peněz - stačí jim nějaký normální příjem po zbytek života a nic neřeší. Nemají ambice, že by mohli brát statisíce a ani se toho nesnaží dosáhnout, nepřemýšlí nad tím a nic pro to nedělají...
Prostě normální syndrom vyhoření hned první den práce :-D To je české unikum!
Na co vydělávat statisíce, když neuvidím vyrůstat své děti? Abych si kupoval a udržoval krámy, který nepotřebuju, auťáky s CR a DPF, neúčinnou zdravotní péči, abych si napravil zdraví?
Školství prochází inflací a debilizací, to je politcký proces. Když chceme mít 50% VŠ vzdělanost, tak jak jinak to může dopadnout?
Pravda je, že třeba já ve svojí práci používám ze všech škol maximálně tak SŠ matiku a pravopis, angličtinu jsem se většinou naučil stejně sám.
Spíš mají problém ti co nemají VŠ, protože s ní neztráceli čas a měli lepší věci na práci. Díky té inflaci se VŠ bere jako samozřejmost.
Pravda! Ale není se čemu divit, stačí se podívat, co tam učí za teoretiky, kteří netuší, jaká je reálná praxe (čest výjimkám). Stále platí pravidlo, že kdo neumí, tak učí (a kdo neumí učit, tak učí tělocvik).
O tom syndromu vyhoření už psalo i hodně odborníků a školství devastuje děcka už od ZŠ. Stačí se podívat, jak se děti těší do 1. třídy, jak začínají s nadšením. No a rok za rokem je ti neschopní učitelé znechucují tím nalíváním nesmyslných pitomostí do mozku. Místo toho, aby podněcovali nadšení a zájem o obor a snahu se něco zajímavého dozvědět a naučit.
Začíná to na ZŠ, pokračuje na SŠ a na VŠ dochází k doražení. Nedivím se, že plno mladých volí nějakou VŠ flákárnu.
Absolvoval jsem učňák a průmku. Maturitu jsem potřeboval jen kvůli pracovní pozici, jinak mi vědomosti z učňáku bohatě stačily, jednak proto, že jsem průmku následně absolvoval levou zadní a pak proto, že jsem jako bonus z učňáku získal manuální zručnost, znalost technologických postupů a práce s nářadím, což jsou věci, které se lze naučit pouze a jedině výkonem manuální práce! Díky tomu jsem plnil levou zadní i pracovní zadání, takže práce pro mne byla zábavná a osvěžující, navíc po nástupu k zahraniční firmě i velmi dobře placená. A škola je taková, jací jsou kantoři. Pokud jsou to prefabrikované výpotky různých Klausových institutů, tak ty chudáky děti nic smysluplného a solidního nenaučí, protože sami nic takového neumějí.
Máte pravdu, počty mi nikdy nikdy nešly tak dobře jako vyšší matematika. 2 + 3 = 6, můj typický výpočet. Ale s procenty, na rozdíl od Vás, problémy fakt nemám. Takže na vysvětlenou: ta procenta neznamenají podíl z nezaměstnaných (kdyby to tak bylo, tak by jejich součet musel dávat 100%), ale podíl z celkového počtu lidí s daným stupněm vzdělání.
S těmi znalostmi to je bohužel pravda. Já jsem si při nástupu na magisterské studium (4. ročník) našel práci v oboru a teď na konci semestru jsem na tom tak, že mě ta škola v podstatě obtěžuje, protože se učím spoustu věcí, které prostě nikdy nepoužiju. Obor je postavený tak široce, že to vlastně ani nejde. Navíc je ve škole hodně málo odborníků, kteří by mě vůbec měli co naučit. Nejlepší učitelé jsou nakonec ti, kteří ve škole působí jen na částečný uvázek a jako hlavní činnost mají práci nějaké firmě v oboru.
Snadno by se řeklo, že jsem měl jít někam, kde budu studovat svůj obor, který jsem si vybral, ale žádný takový vlastně neexistuje a jsem asi na tom nejvhodnějším, který v ČR je. Školu tak dělám už jen kvůli titulu a každý den se musím přesvědčovat, že ten Ing. za to stojí. Taková situace je však u mnoha dalších vysokých škol.
Bohužel se pak stává, že v práci narazím na lidi, kteří jsou mladší než já, VŠ studovat nešli a už mají mnohem větší znalosti oboru a o hodně větší zkušenosti.
Takže skládám zkoušky jen tak, abych prošel, a ve všem zbývajícím čase chodím do práce a když nejsem tam, tak se učím doma to podstatné, co budu potřebovat.
Na druhou stranu mám poměrně dobré vyhlídky, na rozdíl od některých mých spolužáků, kteří se budou asi hodně divit, až dodělají studium bez praxe.
Ne, blb je ten, kdo se ani nenamáhá zjišťovat skutečnost:
Obecná míra nezaměstnanosti podle definice ILO (ve věkové skupině 15-64letých) dosáhla v 1. čtvrtletí 2013 hodnoty 7,5 %, což je o 0,4 procentního bodu více než před rokem. V třídění podle stupně dosaženého vzdělání mají nízkou míru nezaměstnanosti trvale vysokoškoláci (2,5 %) a osoby s úplným středním vzděláním s maturitou (5,2 %). Vysoká míra nezaměstnanosti přetrvává ve skupině osob se základním vzděláním (29,5 %), nadprůměrná je i v početné skupině osob se středním vzděláním bez maturity vč. vyučených (9,3 %).
Hlavně záleží na lidech. Jsou lidi, kteří mají vysokou a kašlou potom na uplatnění, protože si myslí že to mají jasný...potom jsou lidi, kteří mají vysokou a dále se snaží uplatnit, protože je jim jasný že na ně hned nikdo nečeká s 30ti tisíci měsíčně. Já sem se při VŠ učil další jazyky, baví mě a to a potom jsem si našel lehce práci (mimochem, na http://itresources.cz/ - kdyby třeba chtěl taky někdo nějakou si najít) no a potom už s praxí je to v celku jednuduchý, hlavně neusnout na vavřínech a pořád se něco učit :-)
To je dano vzory lidi, kteri se v CR ostatnim predkladaji jako meritko "uspechu".
Cilem vsak nemusi byt jen "ambice, že by mohli brát statisíce", ale muze to byt prave i ten normalni prijem, ovsem ne v rezimu zbytecna dochazka 40 hodin tydne do zbytecne kancelare, vyplnena zbytecnou cinnosti :-)
Jedina moznost jak se tomu vyvarovat je ve zdejsich specifickych podminkach asi zalozeni vlastni firmy. To co trefne popisujete jako "syndrom vyhoření hned první den práce" je opet dano vetsinou strasnym prostredim soucasnych firem, kde se mnohdy nic jineho nez ta zbytecna dochazkova cinnost vlastne delat neda.
Není to učňák, aby Vás tam naučili přesně to, čím se pak budete živit. Cílem VŠ vzdělání je rozvoj kritického myšlení a vybudování široké základní báze znalostí (teorie a principy) - což Vám v budoucnu umožní dostudovat si cokoli, co budete potřebovat.
Bratr říkal, že když bere vysokoškoláka, je mu skoro jedno, co vystudoval - absolvování VŠ mu dává záruku, že ten člověk je schopen v krátkém čase nastudovat obsáhlé téma.