Bývalý šéf Novy Sport připravuje nový sportovní kanál

29. 1. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Marek Kindernay odešel z Novy loni v dubnu, po 12 letech působení v placené Nově Sport, kterou kdysi zakládal společně s bratrem Martinem pod názvem Galaxie Sport

Se silnou korporací za zády

Pouhý půlrok vydržel Marku Kindernayovi, bývalému řediteli placeného sportovního kanálu Nova Sport, odpočinek od médií, který si „naordinoval“ loni v dubnu. Tehdy odešel po dlouhých 12 letech ze skupiny Nova, pro niž pracoval v různých pozicích právě v Nově Sport, již před lety zakládal společně s bratrem Martinem jako Galaxii sport se sídlem v Hradci Králové. V plánu měl spíše nemediální aktivity, hlavně provozování vlastní horské chaty U Kokrháče v Krkonoších. Na přelomu roku ale Kindernay kývl na nabídku jednoho z největších poskytovatelů placených televizních služeb v Česku a začal pro něj stavět nový sportovní kanál, který by měl být exkluzivně dostupný právě jen u tohoto operátora.

Marek Kindernay tak může využít letité zkušenosti a především kontakty z doby svého působení na Nově Sport, za kterou vyjednával o vysílacích právech k velmi atraktivním sportovním událostem. Pravda, v posledních letech spíše přihlížel tomu, jak Novu přeplácí konkurence a jak Nova Sport postupně přichází o všechny své programové benefity s výjimkou Wimbledonu a několika dalších tenisových turnajů. To byl také jeden z důvodů, proč Kindernay Novu opustil: její sportovní kanál, kterého se stejně jako všech dalších oddělení citelně dotklo škrtání provozních nákladů nařízené generálním ředitelem Christophem Maiunuschem, postupně začal ztrácet na atraktivitě a tím pádem stále složitěji obhajoval před operátory placených služeb cenu, kterou si účtoval za zařazení do jejich nabídek.


Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Skupinu Nova vyměnil Marek Kindernay za dalšího silného hráče na českém mediálním trhu

O2 čeká na bankovní garance

Poslední ranou pro Kindernaye bylo loňské vyřazení Novy Sport z nabídky největší tuzemské kabelové společnosti UPC (a neméně citelný byl i prodej exkluzivních práv pro olympijský hokej ze Soči, které Nova získala ještě za minulého generálního ředitele Jana Andruška, České televizi). A právě proti UPC nyní bývalý šéf Novy Sport staví novou sportovní stanici. Nastoupil totiž k její přímé a největší konkurenci, O2 Czech Republic, na pozici Business Development Manager – IPTV pro službu O2TV. Ta by měla v budoucnu nabízet chystaný sportovní kanál. Už loni se jí přitom podařilo získat časově omezená exkluzivní práva na šíření placených programů Digi Sport 1 a 2 v kabelových sítích po České republice, čímž si sama pro sebe zajistila exkluzivitu pro přenosy anglické fotbalové Premier League.

O tom, že O2 chystá nový sportovní kanál, se již neformálně hovoří mezi lidmi ze sportovních redakcí velkých televizí i tematických sportovních kanálů v Česku. A serveru DigiZone.cz to ostatně potvrdil i sám Marek Kindernay. „Na něčem pracujeme, ale zatím nemůžeme dávat žádné další info. Pro veškeré informace se prosím obracejte na tiskové oddělení,“ požádal. Z oficiálních míst přichází podobné odpovědi. Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení české O2 potvrzuje, že projekt je prakticky připravený, další informace chce ale sdělit až po dojednání důležitých partnerství, která mají programu zajistit obsah i finance. „Čekáme na schválení bankovních garancí,“ vysvětluje. O2 má ale již připravenu oficiální tiskovou zprávu pro média, takže jde opravdu jen o otázku času, kdy svůj nejnovější projekt odtajní.


Foto: Karel Choc, DigiZone.cz

O2TV lační po exkluzivním obsahu, který by mohla nabízet i do mobilů

Pokus s hokejovým kanálem nevyšel

Nebude to poprvé, co se O2TV pustí do vytváření vlastního lineárního, navíc sportovního televizního programu. Už před lety takto nabízela všechny zápasy české hokejové extraligy, ale příliš se jí nedařilo. „U těchto obsahových práv je obecný problém, že musíte jako výhradní distributor zajistit, aby první dva nebo tři zápasy z každého kola byly vysílány s pokrytím alespoň 90 procent obyvatel, což my sami v životě nezajistíme. Takže O2TV sice vlastnilo hokejovou extraligu jako takovou, ale ty nejdůležitější zápasy stejně nemohla mít exkluzivně, protože jsme tenkrát nebyli schopni technicky zajistit požadovanou distribuci,“ vysvětlil loni v říjnu v rozhovoru pro DigiZone.cz David Duroň, ředitel marketingu O2 pro segment domácností, pod něhož spadá i O2TV.

Podle Duroně byl hlavní problém v tom, že O2 nevlastnila práva kompletně, tedy i možnost exkluzivního odvysílání prvních zápasů. „Takže když jsme přemýšleli nad tím, co exkluzivně vlastnit, byla jasná podmínka, že to musíme vlastnit od začátku do konce. Nemůžou u toho být žádné další podmínky, že se něco může vysílat jenom někde a někdy,“ dodal s tím, že to byla i podmínka pro vyjednávání se Slovak Telekomem o zařazení jeho Digi Sportů do nabídky O2TV. Kromě této placené televizní služby je v Česku nabízí už jen satelitní operátoři, na kabelu se k nim dostanou pouze zákazníci O2. A od podzimu loňského roku je naladí i přes mobil nebo tablet prostřednictvím mobilní služby O2TV Go. „Součástí naší strategie je exkluzivní obsah,“ zdůraznil Duroň. Na něm chce O2TV stavět především.


Foto: Karel Choc, DigiZone.cz

David Duroň pro O2 zařídil už exkluzivní vysílání Digi Sportu s fotbalovou Premier League, s čím přijde tentokrát?

Koupí O2 už nějakou zavedenou televizi?

Stavět ale nový sportovní kanál na „zelené louce“ je v tuzemsku složité. Na českém a slovenském trhu působí téměř desítka sportovních televizí, ať už místních, nebo lokalizovaných verzí nadnárodních stanic. Prakticky všechna vysílací práva pro atraktivní sporty a soutěže jsou rozebrána. Jednou z možností, co může O2 udělat, je tedy akvizice již existujícího kanálu nebo kanálů, případně sublicencování konkrétních vysílacích práv od televizí, které se dostaly do finančních potíží. Placený kanál potřebuje unikátní a atraktivní obsah, jinak nemá smysl spouštět cokoli nového. O tom se ostatně přesvědčil Slovak Telekom, který v minulosti postupně spustil tři kanály Slovak Sportu a k nim získal ještě dva Digi Sporty. A ačkoli nakupoval práva k řadě zajímavých soutěží, nedokázal všech pět programů smysluplně naplnit obsahem.

Hodně zajímavých sportů vykoupily programy Sport 1 a Sport 2, silným protivníkem jsou i volně šířené kanály ČT Sport a Prima Cool (ta vysílá pouze Ligu mistrů, ale i ta jí zajišťuje zajímavou sledovanost). Jít do nižších soutěží, které nejsou tak zajímavé, by pro O2 nebyla ta správná cesta. Další možností je spolupráce s nějakým nadnárodním sportovním kanálem, který dosud nemá českou lokalizovanou verzi a O2 by ji zajišťovala. Ale i v takovém případě by tento společný podnik narážel na problém teritoriálních práv, protože co má nějaká televize nakoupeno například pro britský trh, nemusí mít pro český. Jedno je jisté: aby nový sportovní kanál pod hlavičkou O2 uspěl, musí mít opravdu exkluzivní obsah. Bez něj by se operátor do takové hry vůbec nepouštěl.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).