Viděli jsme to u iPhonu – jednoduchá ikonka s názvem Apple AppStore v telefonu, která se mávnutím kouzelné hůlky (konkrétně v zadání své platební karty) promění v neomezené stahování aplikací zdarma a placených aplikací. Neuvěřitelný fenomén celosvětového charakteru. Vidíme to dokonce i nyní u Google Android telefonů – aneb dnes v Česku zatím pouze T-Mobile G1, ale ve spuštění budou i další včetně “Vodafone G2″ a mnoha dalších telefonů. Obě výše zmíněné služby podporují totéž – nákup mobilních aplikací a mobilních her přímo přes telefon – bez jakéhokoliv zásahu operátora mimo dodání připojení k Internetu (pokud nejste připojeni přes WiFi, pak by to bylo úplně bez zásahu).
Co je v tom tak speciálního, nakupovat přes “Appstory“? iPhone přinesl skvělý koncept, nákup takových aplikací je sjednocený, jednoduchý, člověk si to může vyzkoušet, jak se říká “osahat” – a pokud se mu něco zalíbí, tak si to ihned zakoupit. Bohužel se nedá říci, že by totéž nabízeli i mobilní operátoři – co každý operátor na světě, to jinak přizpůsobená nabídka, jiné funkce a jiná politika při nasazování, stahování a nabízení mobilního obsahu. Tohle je něco, co operátory neuvěřitelně tahá dolů a jakákoliv centralizovaná politika od mobilních operátorů globálně zatím selhala nebo permanentně nefunguje.
V Barceloně tenhle rok na Mobile World Congressu vlastní „Appstore” spustila celá řada dalších výrobců, v čele s Nokií, Microsoftem, Palmem a dalšími. Budou spouštět a nabízet vlastní služby přímo koncovým zákazníkům. Zákazník oslavuje, ale operátor v tuhle chvíli pláče. Už samotný AppStore všem českým operátorům v případě iPhonu ublížil z hlediska objemů peněz z mobilního obsahu. Dá se s přesností říci, že iPhone vydělal mobilním operátorům z mobilního obsahu v Česku 0 Kč.
Pokud tento trend půjde i do budoucna, spustí si vlastní nabídky i jiní výrobci – jako že tomu se tak děje právě teď – co zbude operátorům? Jaký trh? Operátoři v Česku by se měli probudit – tohle je buď a nebo. Dobře, jsou zatím ještě bránou do mobilního Internetu – na mobilních telefonech jsou předinstalované jejich odkazy – teď. Ale co když výrobci mobilních telefonů tohle chtít nebudou, postaví se jim mobilní operátoři, a budou v tom úspěšní? To je spíš otázka na ně.
Nejdůležitější ale je, jestli mobilní operátoři začnou podnikat kroky k tomu, aby nebyli jen “tupými trubkami”, jak to nedávno nazval někdo v Anglii (v orig. dumb pipes), ale aby opravdu nabízeli služby a mobilní obsah, byli v této oblasti schopni konkurovat mobilním výrobcům a přivést vlastní řešení. Operátoři mají na své straně spoustu plusů – mají možnost zákazníky zpoplatňovat, mají vytvořen vztah se zákazníkem a jsou schopni mu spoustu věcí sdělovat. Jakým způsobem toho využijí, ukáže, jestli jsou jen tupé trubky, nebo jestli jsou schopni zákazníkovi nabídnout více.