Bez většího ohlasu mezi internetovou veřejností se na webu Českých novin objevila zpráva s titulkem „Dvořák: Prima může nabídnout služby telekomunikačního charakteru.“ Tento titulek sice shrnuje rozhovor, který ředitel TV Prima Martin Dvořák poskytl týdeníku Euro, přinejmenším nepřesně, i tak se však jedná o důrazný podnět k zamyšlení.
Pokud se podíváte přímo na web Eura, najdete pasáž věnovanou propojování Internetu a televizního vysílání až zcela dole. Nový ředitel Primy se o tomto tématu dokonce ani nerozhovořil sám od sebe, takže nejspíš nejde o tahání trumfů z rukávu dříve, než tak učiní konkurence. A protože se jedná o muže se zkušenostmi z oblasti telekomunikací, dá se také předpokládat, že se nejedná o podobné plácnutí do vody, jakých předvedl ředitel konkurenční televize ve svém PR pořadu už nespočet. Martin Dvořák vidí budoucnost v propojování televizních, internetových a telekomunikačních služeb, to vše v úzké souvislosti s digitalizací televizního vysílání nebo s případnými dalšími technologickými novinkami. Dokáže si tedy představit, že Prima bude nabízet: „nejenom program, ale i další služby, dejme tomu internetového a telekomunikačního charakteru.“
Z rozhovoru tedy jasně vyplývá, že Prima „může“ podobně služby nabídnout třeba někdy, neplánuje to však zítra ani v dohledné době. O konkrétní náplni této nabídky má pan ředitel momentálně asi stejně mlhavou představu jako většina čtenářů tohoto článku (bez urážky! :-). Vždyť možností jsou spousty – od interaktivní televize ovládané dotykovou obrazovkou nebo hlasem přes nejrůznější modely přídavných zařízení až po vstup na trh standardních ISP s nabídkou nejrůznějších výhod a přidaných hodnot pro své diváky. Zkrátka od „futurologických“ vizí až po plány držící se při zemi a realizovatelné třeba hned zítra.
Jisté je, že podobnou cestou se nakonec budou muset vydat všechny domácí televize, jejich kroky se budou lišit načasováním i mírou entuziasmu. Vladimír Železný svého času co nejdéle tvrdil televizním divákům, že stereofonní vysílání je tu jen od toho, aby z nich tahalo peníze za nové a hlavně dražší přijímače – dnes Nova vysílá v podstatě jen stereo nebo duál. Obdobný postoj určitě zaujímá i k vysílání širokoúhlému, neřku-li digitálnímu – ve zkušebním nočním vysílání ovšem už jeho kumpanie vesele širokoúhlý formát zkouší.
S Internetem si dodnes nedokázala pořádně potykat žádná z televizí, i v omto směru nejprogresivnější z nich, Česká televize, ztrácí na weby svých zahraničních kolegů několik let. Webové prezentace Primy i Novy působí dojmem, že jsou svým provozovatelům na obtíž (a být ředitelem kterékoli z nich, fackovala by mě hanba za účast ve výměnném reklamním systému Mr. Lin(x) – opět bez urážky, pane Linxi! :-). Konečně obrat WWW stránek TV3 k textovému nudičství je pro mě zcela nepochopitelnou záležitostí…
Neoddiskutovatelnou skutečností ale zůstává, že pokud by jakákoli ze tří „velkých“ televizí skutečně začala nabízet i internetové služby, nestačili bychom se divit. Že jsme tady v České republice na nové technologie a nejnovější hračičky pořádné ujetí, je už obecně známo, boom mobilní telefonie je toho nejpřesvědčivějším důkazem. Bohužel, internetové firmy (ať už provideři nebo poskytovatelé obsahu či jiných služeb) si zatím nemohou dovolit obdobnou reklamní masírku, finančně i jinak zainteresovaná televize by tedy byla vyloženě požehnáním.
Při sledování strejcovského přístupu komerčních televizních subjektů k Internetu člověku ovšem dojde, že v dohledné době se dočkáme leda tak teleshoppingové nabídky Ken Hom Internet PC, z kterého jde mailovat i si na něm prohlížet „webovské stránky“, což je báječné. To vše i s reprobednami za třicet tisíc, prvních pět tisíc objednávek obdrží i podložku na myš z mikrovlákna, co se neošoupe, a sbírku sprostonárodních písní.