Po dvouměsíční prázdninové přestávce se konalo další v pořadí již sedmé letošní setkání NetClubu. Jeho hosty byli Jan a Petr Staňkovi, kteří byli donedávna spolumajiteli internetového prodejce zájezdů společnosti NetTravel. Ta byla koncem června pohlcena konkurenční společností Invia. Lupa o tom tehdy informovala jako první ještě předtím, než obě strany prodej oficiálně potvrdily. V médiích se také objevily informace o ceně celé transakce, tu prozradil Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA), když uvedl, že 100 % podílu ve společnosti NetTravel.cz, s.r.o. přišlo Invii na zhruba 65 milionů Kč.
Údajně šlo o informaci z dobře informovaného zdroje, nicméně jak NetTravel, tak Invia částku nijak nekomentovaly. Proto se Miloš Čermák hned na úvod zeptal, za kolik byla NetTravel prodána. Jan Staněk, stejně tak jako hosté předchozích NetClubů, prohlásil, že se k výši částky nemůže bohužel vyjádřit.
Nicméně Radek Stavinoha ze společnosti Invia, který byl mezi hosty, prozradil, že nový vlastník získal NetTravel mnohem levněji, než se dosud spekulovalo. Podle bratrů Staňků ale byla částka, za kterou byla společnost prodána, rozumná a odpovídala době, kdy byl obchod realizován. Menší komplikací byla skutečnost, že se zprávy o chytaném prodeji prosákly do médií dříve, než si jak původní, tak noví majitelé naplánovali. Petr Staněk dokonce v nadsázce hovořil o „kudle do zad“.
Jan a Petr Staňkovi
Obě strany se totiž dohodly, že informace do médií pustí až po víkendu, nicméně na Lupě se první zpráva o chystaném prodeji objevila už v pátek. Zaměstnanci NetTravelu, kteří neměli o jednání mezi svým zaměstnavatelem a vlastníkem Invie ani ponětí, tak psali Petrovi, který byl tou dobou na dovolené v Řecku, že na Lupě vyšla nějaká kachna.
„Když jsem se na Lupu podíval, tak to byl pro mě celkem šok. Ve zprávičce byla poměrně jasná informace, že dochází k fúzi a tudíž jsme to byli nuceni během deseti minut pustit do médií, což samozřejmě nebylo tak profesionální, jak jsme původně chtěli,“ okomentoval únik informací Petr Staněk. Prozradil také, že by ho zajímalo, kdo informaci vypustil.
Miloš pohotově zareagoval a zeptal se, zdali si je jistý, že to nebyl Petrův bratr. Ten to však se smíchem odmítl. Petr se tak domnívá, že informace unikla ze strany kupujícího, právníků či poradců. V tomto okamžiku vstoupil do rozhovoru opět Radek Stavinoha, který prý ví, odkud se informace do médií dostala. Nepříjemná na celé záležitosti byla hlavně skutečnost, že se zaměstnanci o chystaném prodeji dozvěděli z médií a nikoliv od svých šéfů.
Společnost NetTravel byla založena v květnu roku 2003 Naďou Ryskovou, jejím přítelem a dalším společníkem. Právě podíl třetího společníka na konci roku 2003 odkoupili bratři Staňkové za 140 tisíc korun. (později svůj podíl ještě navýšili). Zajímavé je, že Rysková původně působila v Invii, která nakonec NetTravel letos ovládla.
Jan a Petr Staňkovi společně s Milošem Čermákem, který byl nucen trochu netradičně vyzpovídat hosty z červené židle.
„Když se naskytla příležitost do NetTravelu vstoupit, tak jsem o tom přemýšlel a překvapilo mě, že ta firma po půl roce existence, ve třech lidech, dokázala fungovat a prodat pár zájezdů. Shodou okolností jsem byl historicky prvním klientem, který s NetTravel odjel,“ přibližuje okolnosti svého vstupu do NetTravelu Jan Staněk, který byl v té době spolumajitelem a ředitelem webhostingové firmy Explorer. Poté co vstoupil do NetTravelu ještě rok a půl zvládal obě firmy najednou, pak už to ale nebylo únosné a Jan se rozhodl plně věnovat aktivitám v NetTravelu a Explorer tak získal nového majitele. „NetTravel začal v jednom okamžiku tak extrémně rychle růst, že vyžadoval mnohem více času. Proto jsem se rozhodl nesedět na dvou židlích,“ vysvětluje důvody prodeje Exploreru.
Petr Staněk na začátky svého působené v NetTravelu vzpomíná poměrně negativně. „Bylo strašně těžké tu firmu rozjet. První rok byla situace obrazně řečeno taková, že firma byla několikrát dva, tři dny od krachu. Já jsem předtím pracoval čtyři roky ve stabilní firmě, kde byly například sekretářky nebo kafe v kuchyňce samozřejmostí. Najednou jsem se ocitl ve firmě, kde jsme si museli všechno dělat sami a jak NetTravel začal růst, tak nám začaly docházet peníze. Na jednu stranu jsme měli radost, že firma roste, na druhou stranu jsme byli nuceni si půjčit peníze a to riziko bylo velké, možnost krachu byla alespoň zpočátku neustálým strašákem,“ popisuje nelehké začátky.
Nárůsty prodejů byly opravdu impozantní. Jestliže NetTravel prodal v roce 2004 zájezdy za 4 miliony korun, o rok později to už bylo za 65 milionů. Takový růst samozřejmě vyžadoval investice do vybavení kanceláří, ale i nové zaměstnance. Bratři Staňkové tedy do firmy napumpovali přibližně 1,5 milionu korun. Dalo se předpokládat, že obdobný nárůst prodejů bude následovat i v roce 2006 a Honzovi i Petrovi bylo jasné, že nutné investice už z vlastních zdrojů neutáhnou. Jelikož firma negenerovala zisk, tak její majitelé nemohli počítat s půjčkou od banky. Nicméně si uvědomovali, že bez investora nebude mít NetTravel potřebný kapitál a zkrachuje.
Účastníci se bavili…
Už v roce 2005 hovořil Petr v rozhovoru pro Lupu o stabilní firmě a dvojce na trhu, která má ambice stanout na vrcholu. Tehdy odhadoval, že by se to mohlo podařit do dvou let. „Za příznivých předpokladů vývoje trhu a předvídaných kroků konkurence myslíme, že půjde o období dvou let." O dva roky později ale musel přiznat, že tento plán byl nereálný. „ Upřímně říkám, že se nám to nepovedlo. Je fakt, že naše představy byly trochu jiné, očekávání vyšší.“.
Dnes vidí Petr jako největší chybu, že se firma zabývala i dalšími službami než jen prodejem zájezdů. „Když se na to podívám zpětně, tak jsme se měli soustředit pouze na prodej zájezdů a investovat do něj maximum financí. My jsme ale začali dělat spoustu věcí najednou, letenky, hotely atd. a z dnešního pohledu si myslím, že jsme na to nebyli připravení.“
Za další velkou chybu považuje Petr fakt, že se v NetTravelu od počátku nesoustředili na SEO, protože podle jeho názoru je SEO v internetovém byznysu alfou a omegou úspěšného fungování. V NetTravelu se totiž v roce 2005 vydali cestou placené reklamy, do které investovali nemalé částky. Petr si ale myslí, že to byla chyba, větší pozornost měla být věnována vyhledávačům.
Na konci roku 2005 se o vstup do relativně mladé firmy zajímali hned tři investoři. Internet Mall, Unimex Group a polská MCI, která v roce 2008 koupila 50,1 procenta Invie. „Tehdy jsme se rozhodli pro Unimex, jejich nabídka byla nejjednodušší a nejtransparentnější. Navíc Unimex je firma se zkušenostmi z cestovního ruchu, které jsme potřebovali. Později se ukázalo, že výhodou spojení s takto silnou skupinou byl i další přísun kapitálu. Pomohli nám například, když jsme zakládali pobočku na Slovensku,“říká Jan Staněk.
NetTravel byla firma, která byla podle Honzy od začátku koncipovaná tak, aby jednou došlo k jejímu prodeji. Miloše ale zajímá, kdy začali bratři Staňkové o jejím prodeji. „V průběhu let samozřejmě nějaké nabídky přicházely, ale příliš jsme jim nerozuměli. Takže jsme se začali pomalu smiřovat s tím, že k plánovanému prodeji nakonec nedojde. Firma v poslední době fungovala velice dobře a my jako spolumajitelé jsme byli velice dobře zaplacení. Loni v srpnu ale přišel e-mail z Invie a od té doby probíhala jednání. Pro nás je důležité, aby firma i nadále fungovala a věřím, že s Invií fungovat bude,“ říká o prodeji Petr Staněk.
Invia zaplatila za NetTravel v hotovosti, a tak Miloš Čermák chtěl vědět, co bratři Staňkové dělají s kufry plnými peněz. Hovořilo se o investicích do nemovitostí. Petr Staněk by se rád vrátil do firmy, kterou kvůli NetTravelu před lety opustil, tentokrát jako spolumajitel s vidinou jejího brzkého prodeje. Jan Staněk si do konce roku naordinoval aktivní odpočívání, věnuje se firmě na zakládání virtuálních sídel společností, své rodině a investuje také do nemovitostí.
Mezi největší problémy v online prodeji na českém Internetu patří absence synchronizace rezervačních systémů cestovních kanceláří. Jan Staněk si myslí, že hlavní příčinou tohoto stavu je skutečnost, že okolo padesáti procent českého trhu ovládají velké cestovky, které se do do synchronizace příliš nehrnou a ty malé na to zase nemají sílu.
Podle Petra Staňka není příliš reálné, že by se v budoucnu objevil nějaký subjekt, který by mohl ohrozit vedoucí postavení Invie v oblasti online prodeje zájezdů. „Krize způsobuje to, že se sice prodá stejný počet zájezdů, ale za nižší ceny. Cestovky krachují. Letecké společnosti si vyhlásily válku. Snižují se marže. Investovat dnes do oblasti cestovního ruchu na Internetu desítky nebo stovky milionů je sebevražda,“ uzavírá diskusi Petr Staněk.