Seznam.cz – v současné době číslo jedna. Ani kdyby se jeho konkurenti sloučili, tak návštěvnosti Seznamu nedosáhnou. Nicméně se zdá, že v současné době spí zimním spánkem. Možná se trošku probouzí, o čemž svědčí jeho reklamní kampaň, ale kromě nového designu některých služeb už dlouho nepřišel s ničím novým (vyjma přeprogramovaného freemailu). A i freemail již zase špatně funguje. Přesto však stále roste, což potvrzuje skutečnost, že zvyk je železná košile. Ostatní portály se snaží seč mohou, ale přilákat k sobě uživatele Seznamu se jim příliš nedaří.
MSN.Atlas.cz – stabilně druhé místo. Věčně stříbrný je portál MSN.Atlas. Ať se snaží, jak se snaží, na první místo zatím nedosahuje. A to i přesto, že poměrně často přichází s novými a zajímavými službami. Neduhem Atlasu je soustředění mnoha informací na jednom místě – do poněkud nepřehledného celku. Ostatně právě toto se snaží svými aktivitami v poslední době Atlas změnit. Noví uživatelé se takové stránky leknou a zvolí jiný portál. Ani Atlas se nevyvaroval předpovědí o svém prvenství. Na začátku loňského podzimu, při uzavření smlouvy s Microsoftem o spolupráci a používání značky MSN, představitelé Atlasu prohlásili, že zaujmou první místo do roka. Nestalo se tak, a v nejbližší době ani nestane.
Centrum.cz – nejmladší portál z první trojky. Zakladatelé firmy na myšlenku založit portál přišli před několika lety, když nabyli přesvědčení, že právě Internet je místem, kde se budou vydělávat peníze. Podařilo se jim postavit dobře fungující portál, velmi podobný Seznamu svou jednoduchostí a snadností ovládání. Spustili také velkou televizní kampaň, která měla dostat jejich značku do povědomí uživatelů. I oni při svém vzniku loni v září deklarovali své ambice na získání prvních postů v portálovém souboji. Pokud se však chtějí hnout z třetího místa výš, tak musí přijít s něčím novým. Tedy s něčím, co zaujme uživatele, aby je začali navštěvovat. Prozatím je sice spousty uživatelů zná, ale i podle výsledků auditů většina dává stále přednost velmi podobnému Seznamu.
Tolik první tři portály. Nyní vstoupily do hry další dva servery, oba podporované společnostmi se silným finančním zázemím. Jako první se představil Redbox.cz Contactelu a sklidil velmi ostrou kritiku. Ostatně měl za co. Portál působí velmi chudě a ošklivě. Jeho křiklavý design většinu uživatelů doslova odpuzuje. Většina nabízených služeb, vlastně úplně všechny, mají nižší kvalitu než u ostatních portálů. Právě proto nepředpokládám, že tento portál nějak výrazně promluví do souboje o uživatele. A to i přes finanční a technické zázemí, které mu Contactel může poskytnout.
Druhým nováčkem je služba Quick.cz, kterou spustil Telecom, respektive jeho divize IOL. Jde především o připojení k Internetu zdarma. Součástí této služby je však i portál, na jehož vývoji spolupracovala společnost M.I.A. Proto je také portál Quick vlastně upravenou Trafikou, jejíž součásti byl i katalog Zmije. Už sám název je velmi nešťastný, protože se jinak píše a jinak čte. To způsobí neanglicky hovořícím uživatelům určitě problémy. Když jsem poprvé Quick viděl, tak mě nenapadlo vůbec nic. Nezhrozil jsem se nad designem jako u Redboxu, prostě mě Quick neoslovil. Je totiž naprosto všední. Co najdete na Seznamu, Atlasu nebo Centru, to najdete i tam. Tato klasičnost je podle provozovatelů i účelem. Je poté otázkou, čím chtějí získat uživatele, když nic nového nebo lepšího nenabídnou. Quick prý bude, podle prohlášení šéfa IOL, do roka největším, maximálně druhým největším, portálem v zemi. Pokud budou chtít své slovo splnit, budou muset na Quicku změnit mnoho věcí.
Všichni hráči jsou přesvědčeni o tom, že vyhrají. Ti, co nejsou první, do roka budou. Ti, co první jsou, zase prorokují zánik těch menších. Dovolím si tvrdit, že ani jedno není pravda. V tomto roce se nic nezmění. Ti menší nezaniknou, ti větší nebudou předstiženi.
K boji o uživatele totiž dojde teprve v následujících letech. Bude to však trvat velmi dlouho a jsem přesvědčen, že výsledek bude ze současného pohledu velmi překvapivý. Přestože pozice vedoucích je neochvějná, dojde ke změně. Zvítězí ten, kdo bude mít nejvíce peněz, které použije nikoliv na reklamu či nejnovější technologie, ale na zlanaření těch nejschopnějších odborníků, kteří pak dohromady vytvoří nejlepší dostupnou službu.
Jestli to bude Seznam, Atlas, Quick či někdo úplně jiný dnes není jisté. Jasné však je to, že profitovat na tom budeme my – uživatelé českého Internetu.