Nejobyčejnější levný „feature phone“ za tisícikorunu může být pro výrobce výhodnější artikl než chytrý telefon střední výkonnostní třídy s operačním systémem Android prodávaný za pětinásobek. Většina zavedených výrobců přitom segment základních levných telefonů před dvěma či třemi lety opustila, vrhla se na náročnější trhy a ty méně náročné přenechala Nokii a neznačkovým asijským výrobcům.
Jenomže rozvíjející se trhy jsou obrovské a stále hladové. I v letošním roce se na nich prodají stovky milionů levných nenáročných telefonů. Jakkoli tedy Nokia přestala být cool mezi geeky na západě, a ze všech sil se teď snaží ztracené pozice dobýt v holportu s Microsoftem, její hospodářské výsledky nejsou tak špatné jako její pošramocená pověst. Na levných telefonech má totiž marži 13 procent.
Trh chytrých mobilů sice rychle roste, ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku meziročně o 50 procent, stále je ale co do množství prodaných přístrojů menší než asijská, africká a jihoamerická poptávka po nejlevnějších mobilech. Ta navíc klesá jen velmi pomalu. I když tedy soustředění na zmenšující se trh není dlouhodobě dobrou strategií, může se ukázat prozíravější než sázka na Android.
Konkurenti finského výrobce – Motorola, Sony, HTC nebo LG – soustředily síly na vývoj modelů s Androidem, a nyní nestačí Applu a Samsungu. Poslední čísla kontrastují s jejich oslnivými finančními výsledky: Motorola, koupená loni Googlem, prodělala ve čtvrtém kvartálu 70 milionů dolarů, Sony Ericsson tratil 250 milionů eur.
Nokia přitom v posledním čtvrtletí 2011 zvedla příjmy z prodeje levných jednoduchých telefonů o pět procent. A její celkový propad ročních tržeb ve srovnání s rokem 2010 byl překvapivě a navzdory množství katastrofických zpráv jen jedno procento.
Zdroj: Forbes