Blokování reklam v iOS 9 je v zásadě plně v režii Applu a je zatím velmi omezené. Nepředstavujte si něco tak pokročilého a „inteligentního“ jako jsou blokátory inzerce ve Firefoxu či Chromu. Tady jde jenom o velmi primitivní filtraci, bez možnosti zasahování do obsahu stránky a řady dalších věcí, které jsou jinak v prohlížečích běžně dostupné.
Přitom právě možnost blokovat reklamu (a v zásadě i další obsah) je na mobilním připojení jednou z cest, jak ušetřit data. Přístup vydavatelů, kteří několik posledních let navyšují objemy i mobilních stránek, se totiž velmi rychle dokáže postarat o vyčerpání FUP. Blokování může pomoci i výdrži baterie. Nelze se tedy divit tomu, že uživatelé možnost blokovat vítají.
Výsledek je ten, že v App Store najdete desítky blokátorů reklamy a nejstahovanější z nich (Crystal) hlásí přes sto tisíc stažení během prvních dvanácti hodin (v té době byla aplikace zdarma). Není také divu, že se řada tvůrců těchto aplikací snaží využít počátečního zájmu, získat uživatele a jméno a hlavně příjmy.
Nemám z toho dobrý pocit
Kolem blokátorů je veselo – tvůrce toho původně nejpopulárnějšího po několika dnech velmi úspěšného prodeje (jak velmi přesně nevíme, protože Apple čísla neříká a úspěch se dal odhadovat pouze podle z pozic na žebříčcích v App Store) svůj blokátor z obchodu stáhl.
Marco Arment pak na blogu vysvětlil, že to udělal kvůli tomu, že mu došlo, jaké škody může způsobit vydavatelům a webům (viz Just doesn’t feel good).
A pokud byste chtěli snad lamentovat a Marca Armenta nějak řešit, tak prosím pěkně: tenhle člověk toho má za sebou víc než dost na to, abychom ho brali vážně. Případně viz též The App Store's Leading Ad Blocker Just Took Down His App Out of Guilt.
Nepropadejte panice
Prostě: pořád tady máme pár stovek tisíc stažení versus pár stovek milionů uživatelů zařízení od Applu (jenom v USA je podle comScore přes 80 milionů aktivních uživatelů iPhonu), z nichž dost blokátory nebude moci použít – třeba už proto, že část z nich ani na iOS 9 nepřejde. Jaký je důvod propadat panice?
Nestačí-li vám předchozí matematika, tak co třeba ještě to, že blokace inzerce funguje pouze v Safari. Uživatelé jiných prohlížečů se tady nepočítají (byť ti mají jiné možnosti). A co hlavně, blokování inzerce neprobíhá v aplikacích (ani v Safari otevřeném uvnitř aplikace), což je možná jeden z nejpodstatnějších argumentů. Čas trávený v prohlížeči se totiž počítá v procentech, zatímco doba v aplikacích v desítkách procent (podle země od 50 až přes 80 procent).
Propadat panice asi není třeba, ale možná je vhodný čas se opravdu důkladně zamyslet nad tím, jestli je nutné, aby jedna stránka „internetových novin“ znamenala stahování megabajtů dat. Jestli je opravdu nutné, aby byla obalena inzercí ze všech stran a všechny neobsazené inzertní pozice zaplňovaly tolik známé reklamy na podvodné hubnutí a jiné vychytávky.
Při přemýšlení navíc ještě nezapomenout na to, že lidé blokují reklamy i z dalších dvou důvodů: ochrany soukromí před vlezlým sledováním. A z důvodu bezpečnosti, protože inzertní sítě ochotně pouštějí do oběhu cokoliv, včetně kódu napadajícího počítače.
Otázkou zůstává, jestli se chytnou za nos ti, kteří by měli, nebo prostě budou jenom mluvit o tom, že je blokování reklam připravuje o příjmy a nic konstruktivního nedělat.