Ve firmě Jyxo.cz panuje dopoledne ticho a neformální prostředí. S jejím šéfem Michalem Illichem, který si evidentně nepotrpí na „manažerský“ styl a outfit, jsme se usadili do červených křesel, zatímco na velkém plátně se právě načítala hlavní stránka služby Blog.cz.
Blog.cz z dílny Jyxa je poměrně zajímavým projektem. Mediálně zatím trochu opomíjený, na první pohled skromný a odbornou veřejností nepříliš často diskutovaný systém na tvorbu blogů se vyšvihl na výsluní českého Internetu. Jyxo do něj před časem vložilo kód měřícího arbitra NetMonitoru, který ukázal, že Blog.cz patří do TOP 10 se srpnovou návštěvností 1,96 milionu reálných uživatelů.
V posledních dvou měřených týdnech (37. a 38.) v online aplikaci NetMonitoru soupeří Blog.cz o šesté místo nejnavštěvovanějšího českého webu (1. Seznam.cz, 2. Novinky.cz, 3. Centrum.cz, 4. iDnes.cz, 5. Super.cz) s Firmy.cz. V porovnání sice chybí Google nebo YouTube, přesto vítězství třeba nad servery eStránky.cz či Líbimseti.cz, které bychom mohli zařadit do podobné kategorie (oběma jsme se nedávno podrobněji věnovali) a které investují mnohem více do marketingu a reklamy, je poměrně překvapivé.
Zrození Blog.cz
Počátek této služby stojí u Petra Sršně, který Jyxu v roce 2004 prodal své domény blog.cz, blogger.cz, weblog.cz a denicek.cz. Bez těchto domén, které na blogovací systém sedí jak ulité, by se tehdy Jyxo do vývoje nejspíš ani nepustilo. Blog.cz se od ostatních produktů Jyxa (což je zejména oblast vyhledávání) liší svou filozofií: nejde o technologii, která byla vyvinuta primárně pro to, aby byla později licencována jiným subjektům. Blogovací systém Jyxa sice najdete na serveru třeba naší Lupy nebo bratrského Root.cz, jinak je ale Blog.cz samostatnou a podporovanou službou, která se stala vlajkovou lodí Jyxa. „To ale platí spíše jen v oblasti B2C (služeb pro koncové uživatele). Jako vlajkovou loď celé firmy pořád vnímáme vyhledávač.“
Blog.cz odstartoval v létě 2005, v době vzrůstající módy blogování a vzniku systémů, které to umožňovaly. Blog.cz přitom nebyl od svých konkurentů (jako např. Bloguje.cz) ničím výjimečný, popravdě uměl toho docela málo. V kombinaci s dobrou doménou se to však neukázalo jako nevýhoda, nýbrž jako přednost – zaměření na obyčejné nadšence bez znalosti HTML a CSS bylo dobrým tahem.
Nabízí se srovnání třeba právě se známým Bloguje.cz. To přitahovalo a přitahuje vyspělejší autory píšící převážně o náročnější tematice. Pokročilejším uživatelům od nepaměti umožňuje například úpravu CSS i upload článků na svou doménu. Rozdíl byl také v přístupu adminů. Martin Malý na Bloguje.cz volil přísnější režim (příznivce Tokio Hotel rovnou posílá na Sblog.cz), u Blog.cz vládne benevolentnější atmosféra. To se odráží v kvantitě blogů (Jyxo jich má 760 tisíc registrovaných, z toho aktivních je polovina; na Bloguje.cz jich je kolem sedmi tisíc) i v jejich kvalitě, která je velmi sporná, alespoň co se týče originality textů. Na počet stránek by se Blog.cz mohl měřit s rozsáhlými zpravodajskými servery.
Typickými uživateli Blog.cz jsou teenageři, fanoušci celebrit a provozovatelé „blogísků“ s články, které náročnějšího čtenáře většinou neosloví. Každý, kdo někdy blogy na Blog.cz navštívil, našel „neuvěřitelné“ stránky s kombinacemi barev, se kterými má lidské oko problémy. Texty a fotky (dají-li se ve svérázných designech rozeznat) jsou často okopírované z jiných internetových zdrojů. Přesto si nelze nevšimnout, že zdejší blogy s jednoduchou strukturou dosahují ve vyhledávačích (především na Seznamu) dobrých pozic třeba na jména celebrit.
U blogů poměrně často dochází k podezření z porušování autorského zákona (kopírování textů, fotek, odkazy na mptrojky), pro tento účel existuje na Blog.cz formulář na nahlášení závadného obsahu. „Obrázků máme přes 17 milionů, což je pravděpodobně více, než konkurenční specializované služby Fotoalba.cz a Rajce.net,“ uvádí Michal Illich a navazuje: Samozřejmě platí i ta výtka, že nezanedbatelná část těch obrázků je převzatých. Ty nelegální samozřejmě po nahlášení mažeme.
Provozovatelé mažou blogy evidentně porušující zákony nebo podmínky (ty zakazují erotický obsah), jinak ale zastávají v případě výhrůžek střízlivý postoj: o závadnosti obsahu nemůže rozhodnout provozovatel, ale patřičné veřejné orgány.
Komunitní funkce
Blog.cz má několik komunitních funkcí, které nejsou zvenčí vidět. Při vyplňování profilu si blogeři mohou navolit oblíbené hudební interprety, spisovatele a mohou se pak proklikat k lidem stejných zájmů a diskutovat s nimi.
„Lidé se také navzájem propojují odkazy „Oblíbených stránek“ a tvoří tak síť, která se od běžných sociálních sítí (typu Facebook a LinkedIn) v něčem liší (zejména v tom, že je orientovaná, tedy A->B neznamená B->A), ale graf to vytváří podobný a blogeři ty odkazy i jako svou síť používají,“ říká Michal Illich.
Blogeři si mohou do svých zápisníků vkládat videa YouTube, Čeknito.cz, Stream.cz a Google Video. „I bez znalosti konkrétních čísel si dovoluji tipnout, že lidé shlédnou u nás více videí než na ostatních českých serverech,“ troufá si odhadovat Michal Illich.Něco z kuchyně
O Blog.cz se denně stará pět lidí a náklady na jeho provoz se pohybují měsíčně okolo 230 tisíc. 80 tisíc z této částky spolkne technický provoz.
K adekvátnímu zpeněžení gigantické návštěvnosti, která se na Blog.cz rýsuje, zatím nedošlo. Jyxo svůj systém licencovalo několika partnerům a nedávno testovalo kontextovou reklamu Google AdSense a eTarget. „S oběma jsme byli spokojeni. S Googlem zprvu trochu vázla technická podpora, ale po několika týdnech jsme to vyřešili k oboustranné spokojenosti“. Ačkoli se traduje, že na webech komunitního charakteru typická kontextová PPC reklama příliš nefunguje, podle Michala Illicha na provoz vydělala.
Vstup Blog.cz do NetMonitoru, který Michal Illich donedávna veřejně kritizoval, dává tušit, že Jyxo má se svým projektem vážné komerční zájmy, je prakticky jisté, že se na Blog.cz bude prodávat reklama. V této souvislosti se ale Michal Illich otřel o mediální agentury, které prý serverům nabízejí značně nevýhodné podmínky. S tímto přístupem řada z nich brzy skončí. Třeba takový Seznam už má sílu na to, aby spolupráci s agenturami ukončil či výrazně změnil.
Jyxo má od roku 2005 v zádech silného investora (Centralway), který pomáhá službě Blog.cz s expanzí do zahraničí. Těšit se z ní mohou třeba Švýcaři. Michal Illich nevyloučil možný vstup dalšího partnera, jednání prý probíhají. „Těsně před spuštěním jsou polská a rumunská verze – záměrem je zopakovat stejný úspěch, jaký máme v České republice. Ale víme, že to bude složitější – nastupujeme tam později a s danými trhy máme menší zkušenosti.“
Nečekaný úspěch?
Když Blog.cz vznikl, byl jedním z mnoha blogovacích systémů. Ukázalo se ale, že po vedení jednoduchého „deníčku“ je velká poptávka, kterou Blog.cz spolu s Sblog.cz od Seznamu uspokojuje. Možná namítnete, že obsah není valný, někdy trapný až příšerný. Není to ale vlastně jedno? Kdo má právo tyto „blogísky“ šmahem odsoudit? Blogísky dělají radost svým majitelům a jejich kamarádům – a to je to hlavní. Je výborné, pokud k tomu může Internet pomoci. Ke kopírování jistě dochází, ale největší excesy bývají eliminovány a zbytek příliš společensky nebezpečný není. A kdo ví, i z řad těchto autorů mohou časem vyrůst poskytovatelé kvalitnějšího obsahu. Pro spoustu mladších lidí je už zcela normální vzít klávesnici do vlastních rukou a publikovat na webu. A od klávesnice není vůbec daleko k mobilu, fotoaparátu či videokameře…
Za úspěchem Blog.cz, který se stal jedním z nejnavštěvovanějších serverů na českém Internetu, stojí prostý recept: jednoduchost ovládání, dobrá doména i postupné rozšiřování funkčnosti.
Český Internet nedisponuje mnoha projekty, které by měly zahraniční vyhlídky. Zajímavé je, že tyto ambice mají hned dva bezplatné tuzemské systémy na tvorbu stránek či blogů – eStránky.cz a Blog.cz.