Zatímco čínské fondy využily ke vstupu na tuzemský trh Jaroslava Tvrdíka, francouzský startupový kapitál vsadil na Jana Mittnera a jeho Jízdomat.
„Částku nezveřejňujeme v žádné ze zemí, kam BlaBlaCar vstupuje. Nejcennější hodnotou Jízdomatu je ta komunita, ale konkrétnější být nemohu,“ říká country manažer francouzské služby Pavel Prouza.
A právě řidiči Jízdomatu už nemohou ode dneška přidávat nové cesty do staré služby, ale kompletně mohou se svou historií přejít do prostředí BlaBlaCar.
Zatím bez poplatků
V tuzemsku zatím neexistuje žádný plán na zpoplatnění služby. Služba vydělává na provizích, které si strhává hned při bookingu. „V tuto chvíli se provize pohybuje kolem deseti procent. Provize je ale zastropovaná při dlouhých cestách,“ vysvětluje Prouza s tím, že se sdílí náklady na jízdu, ale není to způsob, kterým by si měl řidič vydělávat.
Průměrná délka jízdy se v tuzemsku podle Mittnera pohybuje kolem 240 kilometrů. „Podle našich zkušeností se auta začínají plnit od osmdesátikilometrových vzdáleností,“ říká. Cena za cestu z Prahy do Zlína se tak může pohybovat kolem dvou set korun.
Česko a Slovensko jsou první země v letošní vlně expanze BlaBlaCar. „Klíčová pro náš region byla ale expanze do Polska, pod které dnes spadá i Česko a Slovensko,“ dodává Prouza s tím, že vývoj zůstává ve Francii.
Podle Prouzy není BlaBlaCar jen studentská služba, jak bývají často spolujízdy vnímány. „Pětina cestujících jsou studenti, ale necelé tři čtvrtiny tvoří zaměstnanci,“ vysvětluje Prouza.
Sdílená ekonomika
Snaha efektivně využívat dopravní prostředky, které jsou už jednou na silnici, se netýká jen BlaBlaCar.
Řidiči Dámejídlo tak třeba rozvážejí i pro Rohlík a podle šéfa logistiky Lukáše Uhla už odloučená logistika pod názvem Valk Fleet vyjednává s velkým e-shopem. "Dokážeme rozvézt objednávky do hodiny a v podstatě za stejnou cenu jako velké doručovací služby,“ dodává Uhl s tím, že posilování pokračuje a měsíčně nabírají průměrně desítku nových kurýrů.
Využití dopravců v logistice e-shopů a dalších služeb zkouší i Liftago, které letošní rok vyhlásilo rokem technologického boostu. „Chystáme další testování budoucnosti logistiky – tedy využití přepravní kapacity Liftago nejen k transportu lidí,“ tvrdí Ondřej Krátký z Liftaga s tím, že zároveň prohlubují spolupráci s týmem studentů z ČVUT pod vedením Michala Jakoba a také s MFF UK. „Pracujeme třeba na budování modelů, které nám umožní předpovídat chování našich uživatelů – ať již taxikářů nebo pasažérů,“ dodává Krátký.
S trochou fantazie lze za variaci na sdílené cestování poskytuje i Uber v rámci svého projektu Uber Pop. Data a zkušenosti, které podobné firmy získávají jsou leckdy cennější než samotný taxi byznys. Americká konkurence Uberu – Lyft nedávno získala půlmiliardovou investici od General Motors. Cílem nového spojení má být zrychlení vývoje samořídících aut.