Kdo jste a čím se zabýváte?
BIG Launcher Team jsme založili dva — Jan Husák a Daniel Kuneš. Oba jsme na přelomu tisíciletí vystudovali Střední školu aplikované kybernetiky v Hradci Králové, a od té doby se živíme jako freelanceři — Honza grafikou a videem, Dan programováním.
Co je BIG Launcher?
Je to alternativní domácí obrazovka pro Android, která nabízí všechny základní funkce telefonu v uceleném prostředí, ve kterém se nedá ztratit. Je to způsob, jak umožnit starším lidem nebo netechnicky založeným uživatelům a také lidem se zrakovým postižením používat smartphone.
Co vnímáte jako konkurenci?
Největší konkurencí pro nás je Doro — dělají vlastní telefony a hodlají uvést vlastní řešení založené na Androidu. Z aplikací je to například nedávno představený Georgie, který je však úzce specializovaný na uživatele slepé. My se snažíme být univerzální.
Jak vás napadlo udělat BIG Launcher?
Začalo to nenápadně: Honzově mamince odešel její stávající mobil. Zjistili jsme, že z obyčejných telefonů je velice těžké vybrat nějaký, na který dobře uvidí bez brýlí a který půjde ovládat jednoduše, ale přitom aby ten telefon zvládl focení nebo občasné připojení k internetu.
Vytvořili jsme koncept a pustili se do realizace s tím, že to bude práce na víkend… To bylo téměř před dvěma lety, a od té doby jsme se nezastavili.
Narazili jste při tom na nějaké překážky? Jaké je vyvíjet pro Android?
Tím, že přistupujeme k interním zdrojům Androidu, narážíme při vývoji neustále. Ať už na nedodělky v systému samém, nebo na chyby způsobené výrobci jednotlivých telefonů.
Systém obsahuje mnoho drobností, které znepříjemňují vývoj: nedokumentované nebo scestně popsané metody; skrytá API, která by rozhodně měla být veřejná; nebo zakázání toho, co fungovalo v předchozích verzích systému.
Jednotliví výrobci telefonů si třeba mění interní databáze systému tak, aby jejich aplikace byly rychlejší. Napadlo by vás do databáze CallLog (historie volání) vkládat SMS zprávy? Museli jsme proto do preferencí zavést položku ‚Opravy kompatibility‘, kde řešíme individuální problémy výrobců nebo systému.
Ani nebylo jednoduché přimět čtečku obrazovky TalkBack k tomu, co jsme chtěli — aby slepým uživatelům v určitých situacích četla více informací, než je zobrazeno na displeji, a tím jim ulehčila a zrychlila navigaci. Pomohlo až napsání vlastních komponent UI.
Je těžké vyvíjet pro nespočet nejrůznějších velikostí displeje?
Rozlišení displeje není velký problém, to má Android navrženo dobře. V naší aplikaci navíc nezáleží na jednotlivých pixelech, celý layout je fluidní a vhodný jak pro telefony, tak i pro tablety.
Podle jakých zásad jste se řídili při návrhu BIG Launcheru?
Prvotní design jsme vytvořili ‚podle citu‘, pak však následovalo testování se seniory a s lidmi s dalekozrakostí. Správnost naší cesty nám potvrdilo několik lékařů a navrhli drobná vylepšení.
K pozdějším verzím jsme přibrali testery s vážnějším poškozením zraku a také s úplnou slepotou. A spousta později přidaných funkcí je výsledkem širšího feedbacku od našich uživatelů a zákazníků.
Kolik jste dosud prodali?
Aktuálně máme prodaných téměř osm tisíc licencí. Demoverze byla stažena čtyřicettisíckrát a i přes její omezení ji aktivně používá osm tisíc lidí.
Kolik jste utržili?
Kvůli nízké úvodní ceně nám prozatím výdělky zvládly pokrýt nákup několika testovacích telefonů, zaplacení překladů a trochu té PPC reklamy.
Proč jste cenu nasadili nejprve nízko a jak se na to díváte zpětně?
Úvodní cenu jsme nasadili nízko, abychom získali zájem uživatelů. Zdražení přišlo spolu s vydáním verze 2.0, ve které přibyla spousta nových funkcí, a dorovnali jsme tak cenu na úroveň obvyklou pro běžné launchery.
Na WebExpu nám každý říkal, že nejsme běžný launcher a neměli bychom se podceňovat. Asi měli pravdu.
Souvisí to s tím, že jste vývojáři, a ne marketéři?
Určitě. Na Androidu se pohybujeme prakticky od jeho vzniku, takže vše řešíme dle citu a podle ostatních kolem nás. To se týká i marketingu. Vyšlo nám dost recenzí na různých novinkových serverech o Androidu. Teď však cítíme, že to nestačí. Musíme produkt dostat do povědomí i obyčejných lidí, a to už je úkol pro odborníka na média, a ne pro vývojáře.
Kdo má nyní o BIG Launcher zájem a jak jsou jednání daleko?
Máme rozjednáno několik žádostí o multilicenci ze strany menších výrobců a distributorů telefonů z Finska, Singapuru a Austrálie. Velmi dobré vztahy a podporu nám také poskytuje španělský a italský Vodafone.
Jak si představujete budoucnost BIG Launcheru?
Rozhodně neusínáme na vavřínech. Intenzivně vyvíjíme další update, který vyjde tento měsíc. Bude mimo jiné obsahovat podporu pro stahovatelné iconpacky a témata. Tím snad přestanou nářky některých geeků, že naše barevné ikonky jsou jako pro děti. To je samozřejmě scestné — barvy jsou důležité pro rychlou orientaci. Roste nám však počet uživatelů bez jakýchkoli zdravotních problémů, kteří nás používají prostě kvůli rychlosti a jednoduchosti. A těm nová verze určitě udělá radost.