Mě to přijde dost nefér vůči autorům. Každý chceme dostávat výplatu. To jako kdyby grafik udělal návrh, dostal za něj 5Kč a dalších několik stovek lidí by si to stáhlo zdarma někde na uloz a jiných serverech. Knihu snad nepřečte člověk za hodinku, tak těch 100-200 Kč každý zvládne. Nebo snad ne?
Doma mi vždy říkali, krást a lhát se nemá...:-)
Ten poslední odstavec tak docela nechápu, antikvariát (stejně jako půjčování či darování knih) je vynález starý jako kniha sama, přičemž jeho důsledkem je, že autorovi platí jen ten, kdo si to první koupí v obchodě. A stejně tak se to má s libovolným jiným fyzickým zbožím, nenajdete moc statků, kde se "autorovi" platí při změně majitele.
Stávající systém tak z "virtuálního" zboží dělá slepici, jež nejen že snáší zlatá vejce (vyrobit novou kopii pro nového zákazníka nestojí prakticky nic), ale navíc to jsou vejce pštrosí (eliminace prodeje z druhé ruky).
Skoro se tak nabízí myšlenka, zda pirátství není prospěšným mechanismem smazávajícím tuto výhodu virtuálního zboží oproti zboží fyzickému.
To není věc zákona, ale autorů.
Pokud by autor e-knihy nebo hry chtěl, aby bylo možné hru co už jste dohráli nebo e-knihu co jste dočetli prodat či daroval dál, jistě by své dílo vydal pod licencí, která to umožňuje.
Chtějte po autorech, aby svá díla pod takovými licencemi vydávali. Případné zádrhele v zákonech se snadno přizpůsobí realitě.
Změny, které by zákazníci chtěli (zejména proto aby ušetřili), musejí chtít i autoři. Pokud by tlakem komunity / ulice prošlo do zákona něco, co autoři chtít nebudou, může se stát, že nebudete mít co "sdílet", protože se autorům nevyplatí tvořit.
Nějak se peníze k autorům za práci dostat musejí. Stávající systém kdy platí ten kdo má zájem si dílo přečíst / použít mi přijde lepší než systém, kdy by měl platiti autorovi jen ten co si to první koupí v obchodě a pak to jenom předprodává (a autor z toho nemá nic).
Jo, model "fixní náklady rozpočítané na jeden výtisk" by mohl fungovat, společnost by od autora dílo koupila, čímž by se stalo veřejným statkem, mně osobně to přijde elegantní... Teď už jen vyřešit, kdo a jak by v konkrétním případě stanovil cenu (u zavedeného autora by se dalo vycházet z úspěšnosti předchozích děl, ale co s prvotinami?) a jak přesvědčit davy, že tohle je to, co chtějí.
Já čtu docela dost a zcela běžně optimalizuji výdaje tak, že knihu po přečtení prodám na aukru. Je to výhodné jak pro autory, tak pro mě, protože mi zbývá víc peněž na nákup dalších knih, autoři mají větší prodeje a další kdo si to koupí na tom taky vydělá, protože mu to prodám levněji.
Nevidím na tom nic nemornálního a u ebooků by to imho mělo fungovat úplně stejně. Samozřejmě, že zde bude nějaká míra pirátství, ale té se nezbaví, když zlikvidují legální obchod, protože je na celém tomto procesu zcela nezávislá.
Můj komentář byl sice dost jednoznačný, leč musím uznat, že ač Kickstarter nefunguje přesně tak, jak jsem popisoval, pravdou je, že ten podobný leč ne totožný scénář je mnohem realističtější a možná je to skutečná cesta pro budoucnost.
Rozmýšlel jsem si svou odpověď Vám a vyšlo mi, že by byla příliš dlouhá a příliš mimo rámec Lupy na to, aby mi stálo za to ji sepisovat... Jádrem by bylo, že společnost by se opravdu neshodla na tom, zda a jak autora ocenit, ovšem zásadním problémem není neschopnost dohodnout se na mnohem "jednodušších" věcech, nýbrž fakt, že autorské dílo (aspoň to spadající pod umění, kde je podstatná estetická funkce) nelze objektivně ohodnotit, estetická hodnota je sociálním fenoménem, dokonce to platí do značné míry i pro funkci praktickou, to, že se konkrétní dílo stane hitem či naopak totálně propadne, je v dnešním době na díle samotném (a tedy autorově tvůrčí činnosti) závislé velice volně.
Tuto kontextovou podmíněnost lze však obejít přesně tak, jak bylo popsáno - autor zveřejní záměr vytvořit dílo (či ho už má (aspoň částečně) v šuplíku) a částku, za niž je ochoten ho uvolnit jako veřejný statek. A k tomu dojde, pokud se najde finančně dostatečně silná skupina "mecenášů" (přičemž může jít o skutečného mecenáše ve smyslu prachatého jedince či o mnoho jedinců autorovi věřících "v drobných"), kteří usoudí, že to dílo stojí za to, aby se dostalo do světa, a autorovi tvorbu zaplatí.
Tím zůstává zachován princip ztráty (beztak bez orwellovských prostředků prakticky nevymahatelných) autorských práv při zveřejnění, zároveň je tento postup v souladu s imanentní relativitou estetické hodnoty, zaplatí ti, pro něž ono dílo tu hodnotu má.
Jinak řečeno, ač skupina investorů na Kickstarteru opravdu není společnost a není z právního hlediska ani zmocněna ji jako celek zastupovat, jde přesto o zástupce společnosti ve smyslu vyjádřeného potenciálního zájmu společnosti jako celku - společnost nahlížena jako subjekt totiž nemá "vkus" či "zájem", tedy přesněji má ho značně rozrůzněný, je ochotna podpořit množství navzájem protichůdných projektů.
Dává to smysl? Mně to přijde jako spojení toho nejlepšího z kapitalismu ve fázi tvorby a komunismu ve fázi konzumace, ideální model pro dílo bez fyzického nosiče.
Pokud to tak nějaký autor chce a lidé mu to zaplatí, ať to tak klidně dělá. Dnes mu v tom vůbec nic nebrání. Ale hlavně ať je zachována svoboda autorů, a ti, kteří to chtějí dělat jinak, ať mají tu možnost.
Jenom pod čarou, aniž bych to myslel přímo na vás: Je zvláštní, jak kde kdo tvrdí, že současný model autorských práv je přežitek - a pak přijde s modelem, který je podle současných zákonů bez sebemenších problémů proveditelný, ale dotyčný by ho chtěl prosadit jako jediný možný. No není to autorské právo dobře vymyšlené, když zahrnuje všechny možné varianty, které navrhují jeho odpůrci?
Píšete nesmysly. Autoři nedostávají první částku jako kompletní odměnu, a vše nad to jako bonus. Akorát mají tu odměnu rozpočítanou do více splátek. Je to úplně stejné, jako rozdíl mezi tím, že za tu stavbu ústředny dostanete zaplaceno jednorázově plnou částku, nebo dostanete v deseti splátkách desetinu té částky. Vy v tom vidíte nějaký rozdíl? U těch autorů je to komplikovanější jenom o to, že jejich odměna je výkonová, tedy dostanou více, pokud se jejich kniha prodává dobře, a méně, když špatně. Ve vašem případě by to mělo smysl, pokud by dobře postavená ústředna znamenala, že přes ni budou lidé více volat - a vy byste pak dostal zaplaceno víc, kdyby přes ni lidé víc volali. Co vám na tom připadá špatného? Je špatně, že odměna závisí na kvalitě odvedené práce?
Tak tomu říkejte u knih stejně – za knihu dostane autor zaplaceno jednou, byť ve více splátkách, a šmytec. To, že je někdo placen podle toho, jak se jeho produkt prodává, je běžné. Třeba když si otevřete obchod, taky vám nikdo nebude platit pevnou částku bez ohledu na to, kolik toho prodáte, ale vyděláte si přesně tolik, kolik máte marži z prodaného zboží.
Máte pravdu, zjevně jsou na Kikstarteru projekty kde je další platba dobrovolná.
Nicméně, toto není pravda u většiny věcí které tam jsou - pricipem jsou přísliby příspěvku investice do něčeho (vývoje/výroby prototypu/zavedení do výroby) co pak drtivou většinou není zadarmo.
Tj. vaše ůvodní tvrzení "Kikstarter takhle funguje" není pravdivé, může být takhle použit, ale není to ten základní princip na kterém je postaven. Proto myslím celá tahle hádka.
To už je vrchol lenosti, ne? Posílal jsem na ně odkaz a když vám není dost dobrý, tak použijde google a nechtějte po mě, abych vám je dohledával jednotlivě.
Konkrétní příklad třeba zde: https://www.kickstarter.com/projects/dieselsweeties/diesel-sweeties-ebook-stravaganza-3000
Další najdete pod tagem opensource a free, googlem. Taky je možné ještě hledat na indiegogo, které funguje stejně jako kickstarter, jen má příjemnější podmínky pro žadatele, kteří například nemusí být z USA.
Neprodáváte jeden a ten samý rohlík, ale náklady na pořízení například pece rozpočítáte do všech rohlíků, které v té peci upečete. Je to úplně jednoduché. Vaše představa, že ty náklady zaplatí kupec prvního rohlíku, a všichni ostatní už si budou kupovat jen cenu materiálu a práce, je nesmyslná.
Pořád nechápete, že na autorském dílu není drahé to vytvoření kopie, ale vytvoření toho díla jako takového. A protože je to drahé, autor tenhle náklad rozpočítá do ceny všech prodaných kopií. Samozřejmě, že to může udělat i tak, že prodá to dílo komplet za plnou cenu někomu, a je na dotyčném kupci, zda bude dál prodávat kopie za malou cenu, nebo zda se z něj stane lidumil a to dílo zveřejní, aby si ho mohl kopírovat každý.
Rowlingová je výborný příklad. Víte, jak to s Harry Potterem bylo? Rowlingová napsala první díl (aniž by jí někdo něco zaplatil), poslala ho dvanácti nakladatelstvím a všude ji odmítli. A udala ho až rok po tomto kolečku, kdy za něj také dostala první peníze (zálohu od nakladatele), první náklad byl tisíc výtisků... A ejhle, co z toho vzniklo.
Zajímavá je také otázka, zda, odhlédneme-li od dnešní popularity této série, si na ni někdo vzpomene za padesát, sto let. Proč je zajímavá? Protože se za ní skrývá jiná, nakolik je série o Harrym Potterovi "hodnotné dílo" samo o sobě a nakolik jde o sociální fenomén (a Rowlingová více než co jiného měla štěstí, že se její dílo objevilo ve správné době na správném místě)?
Pokud by to byl takový skvost, znamenalo by to, že ve dvanácti nakladatelstvích posuzují prvotiny naprostí debilové. A protože z některých prvotin se stávají hity, museli by být debilové i jejich šéfové, že na těchto pozicích debily zaměstnávají.
Jistě se to nedá vyloučit, pravděpodobnější mi ale přijde konkurenční možnost, totiž že umění/kultura je oblastí, v níž se na celkovém úspěchu dílo samotné podílí výrazně méně než sto procenty.
Co my víme, třeba kdyby Pottera vzalo hned jedno z těch dvanácti nakladatelství v roce 1995, neměli bychom dnes "fenomén Potter", ale jen další z hromady knih pro děti. A "Tím Potterem" by se stala kniha jím inspirovaná, která by se ale objevila v ten správný čas.
Ale abych to uzavřel, v mnou navrženém systému by Rowlingová prvního Pottera jistě napsala (protože ho psala do šuplíku, takže systém odměňování nehrál roli). A pokud by se dočkal takového úspěchu, jakého se dočkal v naší realitě, opravdu si myslíte, že by se nenašlo dost "mecenášů", kteří by se jí složili na další díly?
V tom případě nechápu model, kdy papírová verze (http://www.kosmas.cz/knihy/187390/svabi-broz/) stejné knihy je o 25 Kč než elektronická verze (http://www.kosmas.cz/knihy/183580/svabi/). Hypoteticky papírovou knihu koupím, přečtu, půjčím sousedce a až mi ji vrátí, tak knížku prodám. Když se ke knize budeme chovat slušně, tak bych za ni mohl dostat minimálně 50 Kč.
Když započítám náklady a výnosy, získal jsem 25Kč, možná i víc a ještě mi sousedka upekla švestkový koláč.
Buď ze mě někdo dělá blbce, nebo licenční modely a zastaralé pojetí autorského práva neodpovídají současné realitě.
Fakt nevim, zda jste tak nebetycne naivni nebo se zamerne snazite provokovat ...
Ano, Rowlingova napsala knihu, kterou si nikdo neobjednal a mela velky problem ji udat. Jenze - opravdu se domnivate, ze to bylo jeji hobby? V dobe, kdy byla rozvedena a nezamestnana matka? Fakt se domnivate, ze nemyslela na to, ze by se timto zpusobem daly vydelat slusne penize?
O odhadu nakladatelstvi se nebudu nejak vyznacne rozepisovat, ale myslim, ze po uspechu prvniho dilu "padaly hlavy".
No, a co tyka vybirani penez za dalsi dily, to uz se zkusilo. Rika Vam neco jmeno Stephen King? Riding the Bullet?
No nestává veřejným majetkem - jak u čeho. Pokud je to nějaký fyzický výrobek, tak ne - bude jich vyrobený nějaký počet kusů a na každý z nich jsou nějaké náklady. Ale často jsou tam i projekty typu: "Když mi dáte 2 tisíce $, tak doprogramuji do Djanga podporu pro libovolný šablonovací systém..." A to je něco, co pak může využít kdokoliv.
Hm, jednak z mých slov vyvozujete myšlenky, jež z nich podle mě neplynou, jednak stavíte falešná dilemata. Ale budiž, zkusím se s tím nějak vypořádat. Předně odmítám výběr mezi "bylo to hobby" a "chtěla si zajistit slušné živobytí", podle mě ji psaní Pottera bavilo a zároveň doufala, že ji uživí. Ovšem co jsou to ty "slušné peníze"? Zkusme myšlenkový experiment, řekněme, že bych přišel za Rowlingovou v roce 1995 a řekl, že od ní koupím veškerá práva na Harryho Pottera za deset milionů liber. Co by udělala ta rozvedená nezaměstnaná matka? Myslíte, že by řekla "No, zní to sice lákavě, ale to bych byla blbá, možná ho rok dva neudám, ale do dvaceti let ze mě udělá (dolarovou) miliardářku."?
Jistě, je to nefér, protože odpověď by mohla poskytnout jen Rowlingová z roku 1995. Ovšem pokud jste ochoten alespoň uvažovat o tom, že existuje nějaká řádově nižší částka než současné Rowlingové jmění, která by pro ni naplnila onen pojem "slušných peněz za Pottera", znamená to, že Pottera nepsala s tím, že z ní udělá miliardářku, a že kdyby žila ve světě, kde se ze spisovatelů miliardáři nestávají, nepociťovala by to jako křivdu či omezení. Ono pohádkové bohatství totiž není reálným cílem jednotlivce (a málokdo o něm aspoň sní v tom smyslu, že miliarda je výrazně lepší než sto milionů), ale je vedlejším produktem současného zábavního průmyslu, který z některých jedinců ty superhvězdy prostě udělá (aniž by bylo nutně zdůvodnitelné a tedy předem odhadnutelné z kterých, "systému" na tom nezáleží).
Že v těch nakladatelstvích, která Pottera odmítla, padaly hlavy, tomu bych věřil, mýtus o možnosti predikce úspěchu je v korporátní sféře tak zažraný, že pár vyhazovů na oltář jeho udržení ani nestojí za řeč.
O Riding the Bullet sice něco vím, ale zřejmě ne zrovna to, proč jste toto dílo zmínil. Kde se mohu dočíst o souvislosti s modelem "napsal jsem/hodlám napsat knihu a zveřejním ji a zároveň dám k volnému užití, pokud se na ni sejde tato částka"? To šlo o nějaké plánované pokračování? Samotné toto dílo totiž dle mých informací má historii, v níž souvislost s mým modelem nevidím.
A pak je tu možná ještě jedno nedorozumění. I kdyby to třeba před řekněme deseti lety Kingovi nevyšlo, není to pro mě důkaz nesmyslnosti základní myšlenky (technický rozvoj stále probíhá, vztah lidí k internetu a jeho využívání se mění, s tím vznikají nové služby a nové modely, přičemž některé z nich dnes funkční by třeba v době vydání Riding the Bullet nefungovaly - dnes má "každý druhý" v kapse mobilní internet na zařízení o výkonu "pár" let starého stolního počítače, v roce 2000 nebyl samozřejmostí ani internet v domácnosti (a to hovořím o situaci celosvětové)). Takže pokud něco před lety nefungovalo, je to podnět pro zamyšlení, proč to nefungovalo, co by bylo potřeba, aby to fungovalo, a zda je možno vysledovat trend, který by do stavu "mohlo by fungovat" vedl.
To, co navrhuju, je model pro budoucnost. Neříkám "svrhněme přes noc systém a nastolme jiný". Přemýšlím, jak by bylo možno upravit koncept "autorských práv", aby se na jedné straně autoři uživili (přičemž osobně nepokládám za nutné, aby mohl generovat spisovatele miliardáře, dokonce mi to přijde "špatné", já tomu říkám zachování lidských rozměrů, Vy to nazvěte třeba závistí, na tom nesejde), a na straně druhé byla vymahatelná vzhledem k úrovni technické vyspělosti společnosti. Dnešní prostředky jsou pro mě dost děsivé, ACTA umožňující úředníkům mi na hranicích prohledat veškerá elektronická zařízení, protože co kdyby tam bylo nějaké upirátěné dílo, plus všeobecné šmírování internetu se stejným záměrem, to mi přijde nedůstojné, nebezpečné a konečně i nákladné (momentální myšlenka - dejme na jednu hromadu veškeré prostředky vynaložené na snahu chránit autorská práva a na druhou pak únik zisku autorů, kterému se tím podařilo zabránit, kolik je třeba vzít z eráru, aby se zabránilo úniku jedné koruny z kapsy autora?). Jinak řečeno, otázka pro mě zní, existuje s přihlédnutím k technickému pokroku model, v němž by mohla vznikat "hodnotná" (ať už to znamená cokoliv) autorská díla, aniž by pro zajištění jeho fungování bylo třeba udělat ze světa orwellovskou noční můru?
A má odpověď zní, že existuje hranice, na níž lze postavit "celnici", totiž hranice mezi myšlenkou a činem. Myšlenkou je představa díla či dílo napsané do šuplíku (zde jde sice už o soukromý čin, ale stále o myšlenku z hlediska společnosti), čin je dílo zveřejněné. Ve fázi myšlenky má nad ní autor absolutní kontrolu, ve fázi činu je jakákoliv kontrola nákladná (a její vymáhání koliduje s jinými právy (potenciálních) konzumentů). Poplatek za překročení hranice mezi myšlenkou a činem je tudíž levnou a přirozenou možností "monetizace myšlenky".
Pokud máte stále obavy o zajištění "slušných peněz" pro autora, je možné uvažovat o hybridním modelu. Pokud někomu stačí e-book, tak dobře, to pokryje onen "celní poplatek". Chce ale někdo papírovou knihu (třeba proto, že darovat ji je přece jen pocitově jinde než obdarovanému poslat e-book mailem, že se na e-book autor těžko vlastnoručně podepíše či že fanoušek prostě chce mít na polici nad postelí celou potterovskou heptalogii)? No tak si zaplatí (a autor z toho dostane svůj desátek). Chcete podle toho udělat film? Jasně, kolik procent je pro mě? Penály, sešity, figurky, přívěsky na klíče s Potterem? Jistě, kolik nabídnete?
Jinak řečeno, nešel by na knihy v nějaké formě aplikovat princip "pro nekomerční užití zdarma, pro komerční za prachy" či "základní verze (e-book) zdarma, rozšířená (papírová kniha) za prachy" užívané u aplikací? V tomto případě by to bylo "virtuální zdarma, hmotné za peníze". A že je divné, aby autor nevydělával primárně na obsahu knihy, ale doplňkových aktivitách? No, divné možná, ale je to nutně špatně? Když můžou existovat softwarové firmy nabízející svůj produkt zdarma a žijící z poskytování placené podpory...
Ale abych to nějak shrnul, nyní můžu odpovědět na Vaše úvodní otázky. Jsem neskutečně naivní? Téměř jistě ano, ovšem nejsem si jist, v jakých ohledech a jak moc. Naivní je možná očekávat, že si tento můj braindump přečtete, přenesete se přes svůj odlišný světonázor a zkusíte věcně odpovědět na konkrétní body (ale stejně si budu myslet, že třeba ano). Naivita není jednorozměrná škála, lze ji měřit v mnoha dimenzích.
Snažím se záměrně provokovat? Ano i ne. Jsem člověk, kterému často není jasné to, co "je přece jasné každému", a nepovažuje za evidentní to, co "přece každý ví/vidí". Proto když se někde veřejně vyjádřím, někoho to pravděpodobně bude provokovat. Ale záměr to není, proto ne. A proč ano? Protože bych se mohl prostě nevyjadřovat, ale já se vyjadřuji a to záměrně. A proč? Protože ač mám názory mnohdy řekněme netradiční, netrvám na tom (protože si tím nejsem jist), že jsou správné (ať už to znamená cokoliv). Proto je potřebuju konfrontovat s odlišnými, testovat argumenty, hledat protiargumenty... Takže ve výsledku ano, snažím se záměrně provokovat, snažím se totiž vyprovokovat reakci, která by mě nějak obohatila, někam posunula.
To bohuzel nemuzu, ale verte tomu, ze to cislo je z duveryhodneho zdroje (a jak jsem psal, je to bez distribuce). Pochopitelne vyroba luxusnejsich vozu vyjde (o trochu) draz, ale toto je cena toho, co si kupuje tzv "bezny smrtelnik", tzn prodejni cena nekde kolem 250 000Kc.
A vyrabi se samozrejme ve stovkach tisic (casto i v milionech) kusu. Takze defakto vyvoj je zcela nepatrna soucast. Opravdu neni rec o kusove vyrobe rolls royce.
Predstavu si muzete udelat i na ruzne priplatkove vybave. Vazne si myslite, ze kuprikladu navigace stoji 30 ale take 60 000 Kc? A kde myslite ze bere vas lokalni "vesnicky" prodejce prostredky, na provoz sveho "salonu"? A rozhlednete se, ze takovych je vsude kolem. A pak se podivejte do TV, kolik ze stoji minuta vysilani jen na nasem pidipisecku?
V CR se rocne proda neco kolem 150 000 vozu (novych). Kdyz pomineme extrem (skoda) tak stredni hodnota/znacka je nekde kolem 6000ks (top 10). Kdyz si pustite TV, uvidite reklamu na nejaky automobil alespon 1x denne (na vsech kanalech) krat milion Kc/min (+-na vsech kanalech) to mame nejakych 360 milionu rocne jen na propagaci prodeje 6000Ks vozu. To je nejakych 60 000Kc/ks ktere musite zaplatit. A to si myslim, ze hluboce podstreluji, navic TV neni ani zdaleka vse.
Jenže to, co autor vytvoří, se nestává automaticky veřejným majetkem, ke kterému by měli zdarma přístup všichni, včetně těch, kteří nepřispěli vůbec nic. A autorovi přispěje jenom ten, kdo chce – což je přesný opak od „společnost odkoupí“, nebo-li přispějí všichni, ať se jim to líbí nebo ne.
Jinak se současným autorským právem nic autorovi nebrání jít na Kickstarter, tam slíbit nějakou knihu s tím, že když se na ni vybere požadovaná částka, napíše ji a zveřejní pro každého. Ale také si autoři mohou vybrat z mnoha jiných modelů. A vzhledem k tomu, že Kickstarter není přeplněn autory, buď jsou autoři hloupí a nechápou jeho potenciál, nebo to není zas až takové terno.
Myslím si, že by měl stát podstatně méně, na základě mých zkušeností s pirátskou scénou, s knihovnami i nakladateli (pohybuji se v tom pracovně, na straně knihoven).
Své argumenty jsem uváděl už v minulé diskuzi na téma ebooků a jejich formátů, pokud by vás zajímaly, dají se dohledat googlem.
Cena ovšem podle mého názoru nic nemění na validnosti argumentu o přeprodeji, jakožto financování dalších nákupů. V obou dvou případech to je imho win-win situace.
Logicky možná, ale bohužel blbě. Ono už to dnes prakticky funguje tak, že autor dostane pár šupů za první prodej, ještě o něco méně za ty další, ale v reálu dostane zaplaceno za cca 5 - 10% prodaných kopií. To je prostě technická realita a žádný zákon s tím nic neudělá. Takže v budoucnu na tom budou autoři stejně, jako všichni ostatní, tedy vyrobí, prodají a pokud budou chtít další peníze, budou muset vyrobit něco dalšího. A tak je to správné a normální. Kdysi jsem stavěl telefonní ústředny. Dostal jsem zaplaceno za práci, ale v životě by mne nenapadlo, že bych mohl, podle zvrhlé logiky autorů, chtít podíl na zisku za provoz svého díla. Tak nějak jsem tušil, že vznesení takovéhoto požadavku by bylo bráno jako projev nesvéprávnosti.
Pomerne by mne zajimalo, jak se u e-booku pozna, zda je/neni upiraten, pripadne, zda jej dotycny neprodava po 25.
Da se totiz predpokladat, ze ruzni majitele vlastni totozny e-book, a tedy mohou i totozny e-book chtit prodat, takze kontrola na toto tema je mimo. Staci si tedy zridit 25 uctu, vyuzit nejakou vpn/tor/... aby byla nabidka z ruznych IP a mohu prodavat stale dokola.
Daleko zajimavesi je ovsem ta cast o legalnim principu. V takovem pripade je zcela pochopitelne legalni i bazarovy prodej her - treba ze steamu. Zde se navic zcela jednoznacne vi, ze jde o zcela legalni SW. Jen s tim prevodem budou trable - tedy pokud dotycny nezaklada novy ucet s kazdou hrou.
Mam pak pocit, ze jsem nekde po webu pred par mesici zahledl, ze valve na to tema prohralo nejaky soud, ktery jim naridil prevod na jiny ucet umoznit.
Jiste, autor si tam rekne kolik chce, a bud se mu povede presvedcit a penize dostane, nebo nepovede a nedostane nic. O hruzo, dokonce muze dostat (i radove) vice, nez kolik pozadoval.
A dokonce pokud bude nabizet jiz hotovy vytvor, ma sanci, ze pozadovanou sumu vybere radove vyssi. Nemozne.
> Nikoli, Kickstarter funguje úplně jinak.
Kickstarter tahle samozřejmě funguje a měl jsem tu čest podpořit několik ebooků a projektů, kde si autor prostě řekl o nějakou částku a když jí vybral, tak již napsanou knihu/dílo zveřejnil pod opensource licencí. To že tam existují i jiné obchodní modely na tom že se takto kickstarter používá nic nemění.
Podobných projektů navíc není zrovna málo; https://www.kickstarter.com/discover/tags/open-source
Verte si cemu chcete, treba na Létající špagetové monstrum https://cs.wikipedia.org/wiki/L%C3%A9taj%C3%ADc%C3%AD_%C5%A1pagetov%C3%A9_monstrum
Autoři jsou nenažranci. Ale ještě větší nenažranci jsou paraziti, kteří stojí mezi autorem a zákazníkem. Tento model není do budoucna udržitelný. Takže nakonec to dopadne tak, že: buď se odbourá mezičlánek mezi autorem a zákazníkem, což by bylo ideální, ale paraziti to nikdy nedovolí, nebo se autoři budou muset smířit s tím, že se budou živit klasicky, jako všichni ostatní a uměleckou tvorbu budou mít jako neziskovou hobby.
Na to máme zákony, které, místo aby podporovaly autorskou samostatnost, podporují mafie, jako je OSA a další. Takže: jakožto zákazník platím mafiím výpalné pomalu i za hajzlpapír. Tím pádem mám právo stahovat zdarma. Až bude toto výpalné zrušeno, máme se o čem bavit, do té doby ne.
Je to tak. A protože to funguje, tak nenažranci řvou. Jenže jim to není nic platné. Stát měl dvě možnosti: buď kopírování a stahování zakázat, jako Německo, nebo zavést výpalné. ČR zvolila druhou možnost, čímž stahování a kopírování v podstatě zlegalizovala. Jenže výnosy z výpalného nenažrancům zřejmě nestačí.
Rychlost šíření jednoho výtisku po síti není možné měřit s fyzickými nosiči... To je blbost. Zajímalo by mne, na čem by dle Vás měli autoři poté vydělávat. Podle mě by to znamenalo konec elektronických knih.
Proč bych psal knihu, když bych prodal 1 výtisk a zbytek by se volně šířil? Z čeho bych pak asi tak jako autor žil...:-))
Naopak bych to vydal tištěné a basta... Žádné eknihy.
"A tu castku mu rado a dobrovolne spousta lidi posle - pokud si autor(i) zvoli dostatnecne jednoduchy zpusob, jak to udelat."
A protoze drtiva vetsina je **** a zadny zpusob dobrovolneho placeni pro ni neni dost jednoduchy, tak autor nedostane nic.
Presne stejny pristup k vysledkum dusevni prace zname z pomerne nedavne historie - komuniste ...
Funguje to v obou případech stejně. Někdo něco vytvoří, s tím má určité náklady, a ty rozpočítá do předpokládaného počtu prodaných kusů. V případě fyzických věcí je to jednoduché, protože počet prodaných kusů je shodný s tím, co dotyčný vyrobí (průmyslovou špionáž a padělky teď nechme stranou). V případě nehmotných věcí se to dá udělat různě. Bez autorského práva bude autor počítat s tím, že prodá jedinou kopii a ta se už dál bude šířit bez toho, že by z toho autor něco měl. Takže veškeré náklady započítá jen na tu první kopii a ta bude pekelně drahá. S autorským právem pak má různé možnosti licencování – ale pořád rozpočítává nějaké fixní náklady na určitý počet licencovaných kopií. Samozřejmě může snížit počet licencí, které bude prodávat (tj. bude víc licencí zadarmo), ale pak bude samozřejmě jedna licence stát víc. Klasický příklad – můžete si buď koupit dražší DVD s filmem a pak si ho promítat kdykoli, nebo si film jenom půjčíte, což je levnější, ale budete platit za každé půjčení. Autor se bude samozřejmě snažit ceny nastavit tak, aby z prodaného DVD měl to samé, co získá z vašeho opakovaného půjčování daného filmu.
Jak vidim, zatim jsme u toho, ze nekteri neovladaji ani spocitat, kolik jablek dostali. Ale jiste, na knize za 200Kc ze ktere autor dostane 5Kc je 98% nakladu jeho vymysleni. Samosebou.
Vazeny, automobil se (vcetne vyvoje) vyrobi za nejakych 50 000Kc. Pochopitelne, bez maketingovych masazi, bez distributoru.
Nejak vas doma zapomeli naucit matematiku.
A opravdu bych rad videl, jak pobezite koupit novy automoil, kdyz staci doma prijit k pristroji, rici "automobil" a on se pred vami zhmotni. Oh ano, zaplatite 5Kc za spotrebovanou energii.
Autor z te knihy vice nez 5kc neuvidi. A tu castku mu rado a dobrovolne spousta lidi posle - pokud si autor(i) zvoli dostatnecne jednoduchy zpusob, jak to udelat.
Zatim zijeme v situaci, kdy vy umite doma za 5Kc vyrobit onen automobil, ale automobilka po vas chce, abyste platil praci tisicu lidi, a hromadu materialu.
Chodite bos? Nebo si nechavate sit boty na miru? Nebo si kupujete za smesny peniz obuv vyrabenou replikaci ve fabrikach?
Opět naprosto stupidní kecy.
"Autoři jsou nenažranci."
Krakonoš je závistivý parazit.
"ale paraziti to nikdy nedovolí,"
Jistě, oni ti paraziti nutí autory s pistolemi u hlav využívat jejich služeb.
Krakonoš a další piráti (čti paraziti) si ve své hlouposti neuvědomují, že svým chováním dávají těm distributorům do rukou argumenty pro prolobovávání stále většího utahování šroubů a šmírování. A nejhorší na tom je, že na tohle pak doplacejí i ti, kteří ctí práci jiných a za autorská díla platí.