Názory k článku Bannery nebo fazole? II.

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 8. 2002 9:46

    jiří mašek (neregistrovaný)
    No, nemyslím si ale, že je toto naprosto přesné, protože fazoláři se mohli vracet účelově a automaticky, protože čekali další fazole. Ještě průkaznější by bylo např. změřit to 3. nebo 4. týden, domnívám se, že by číslo bylo nižší....

    I tak je ale výzkum dostatečně průkazný, mám velmi podobné závěry. Od spuštění fazolové kampaně (asi 1,5 měsíce - a to fazolemi velmi šetřím! dávám 1xza 14 dní) stoupla návštěvnost o cca 15%, při podílu nových návštěvníků 80:20 ve prospěch fazolí před výměn. bannery ovšem při několikanásobně větší ceně bannerové reklamy.

    Nechce mi taky můj bývalý kolega ze zařízení VŠE Sodomka (čau Pavle!! jak žiješ?)věnovat nějaké bannery na výzkum???
    :-))
  • 8. 8. 2002 10:42

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    "No, nemyslím si ale, že je toto naprosto přesné, protože fazoláři se mohli vracet účelově a automaticky, protože čekali další fazole."

    Ve třetím týdnu zatím počet fazolářů neklesá, navíc jsem dával fazole na homepagi a u navrátilců připadá na jednoho několik stránek, tj. určitě to není tak, že se mrknou na homepage, ale protože nejsou fazole, jdou pryč...
  • 8. 8. 2002 11:20

    Leos Literak (neregistrovaný)
    Velice zajimavy clanek, diky!

    Pres zajimave hodnoty mam pochybnosti o skutecne hodnote uzivatelu fazoli. K cemu jsou mi uzivatele, kteri si vezmou svych par svestek, totiz fazoli a jdou pryc? Pravda, muzu se chlubit pred inzerenty vyssi navstevnosti i poctem unikatnich IP adres, ale pak mi to zase pripada jako podvod na inzerentech, protoze tim vyrazne menim prumerny profil navstevnika.

    Mozna u tech fazoli by stalo za to sledovat pohyb navstevika na serveru. Zda ma o nej skutecne zajem a nebo jen hleda fazole a mizi pryc. Slo by zjistit prumernou dobu stravenou na webu u jednotlivych kampani a pak to porovnat? Treba na kolik me vyjde minuta navstevika druhy tyden?
  • 8. 8. 2002 11:26

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Tabulky uváděné v tomto díle jsou za druhý týden po kampani, tj. v době kdy už dva týdny neběžela žádná propagace. Tj. údaje u fazolí jsou o návštěvnících, kteří se vrátili poté, co se o webu dozvěděli přes tu kterou kampaň, v době, kdy už kampaně neběžely, tj. nepřišli kvůli fazolím - už se nedávaly.

    U analýz v obou dílech je uveden i počet zhlédnutých stránek - v poměru počtu zhlédnutých stránek k počtu návštěvníků (což je aproximací strávené doby a vůbec měřítkem aktivnosti návštěvníka) dopadly fazole stejně či lépe než bannery, což podle mě boří mýtus o tom, že většina uživatelů přišlých z fazolí prostě jen přijde, sezobne fazole, na web se jinak ani nepodívá, a hned odejde.
  • 8. 8. 2002 13:44

    Kamil (neregistrovaný)
    Nevim zdali profil uživatele, který zbírá fazole, aby měl něco zadarmo (hledající pořád fazole) je skutečným přínosem pro inzerenty. Kupní síla takového člověka není většinou velká. (ale i přesto je to zajímavá studie, díky)

    Také znám jeden velmi nechutný způsob jak masivně zvýšit návštěvnost, která se mi dostala do mailu:
    ------------------------------------------------------
    >Dobrý den,
    >
    >přemýslíte nad tím jak zajistit vyšší návstěvnost Vasich
    >stránek?
    >Pokud máte pevné připojení k internetu s neomezeným
    >přenosem dat,
    >pak vyuzijte nasi nabídku a zvyste počet návštěvníků o
    >tisíce.
    >V noci necháte na svém pracovisti pracovat počítač za Vás.

    >Jediné co musíte udělat je provést bezplatnou registraci
    >na
    >zahraničním serveru xxxxxx Odkaz je zde:

    (raději neuvádím)

    >Po provedené registraci je Vám zaslán odkaz emailem, který
    >otevřete ve svém browseru a ten se postará o vse ostatní.
    >Automaticky Vám zobrazuje stránky ostatních uzivatelů
    >tohoto
    >serveru a Vase stránky zobrazuje na jejich počítačích.
    >Celkem jiz takto pracují statisíce počítačů na celém světě.
    >V brovseru vidíte jak se Vám zvysuje počet načtených
    >stránek,
    >který znamená i stejný počet uzivatelů příchozích na Vase
    >stránky.
    >Pokud máte na stránkách umístíné i bannery, které se
    >zobrazují vsem návstěvníkům,
    >znamená to i nárůst kreditu ve výměnných systémech
    >reklamy.
    ----------------------------------------------------

    Odkaz jsem raději nenapsal, protože se mi to příjde opravdu nechutné takto klamat o svých statistikách. Ale může vám to hodit několik statisíců kreditů.

    Je to smutné.




  • 8. 8. 2002 14:49

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Je to akce u kampani DO 50.000, ale porad mame, az do konce srpna :-) Viz http://reklama.atlas.cz/article.asp?ID=53888&cat_ID=2171&ts=4ec41
  • 8. 8. 2002 15:28

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Myslím, že uměle zvýšenou návštěvnost agentura bez problémů může odhalit - stačí třeba, aby u serveru byl jen malý rozdíl mezi počtem unikátních návštěvníků a počtem zhlédnutých stránek (což je typické, pokud je drtivá většina návštěvnosti jednorázová, ať už třeba z bannerů nebo z popsaného podvodu). Jinak podle mě není pravda, že malé servery nikdo nechce, o velikosti to není, spíše o cílové skupině. Pokud přesáhnete řekněme 500 unikátních návštěvníků denně, tak další růst návštěvnosti zájem zadavatelů nezvýší.
  • 8. 8. 2002 17:09

    Kamil (neregistrovaný)
    Tento mnou popsaným systémem se zobrazují stránky na počítačích jiných uživatelů (takže spousty unikátních IP adres). Ale mozna jste myslel i toto že tam bude spousty UIP ze zahranici a nikdo z nich nema zadne CTR. Takže nejlepší použití je ve výměnících několik stotisíců kreditů se hodí.

    (je mi ten způsob proti srsti a vím že ho někteří používají, doufám, že budu získávat uživatele jen kvalitním obsahem:)

    Oba články jsou pěkné, líbí se mi.
  • 8. 8. 2002 13:59

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Já bych fazoláře tak paušálně nezavrhoval, podle stavu jejich kont to vypadá, že většina sbírá hlavně pro zábavu, ne aby to nutně utratili třeba za mobilní kupón. Kupní síla nemusí být velká, ale spousta produktů NENÍ cílená na lidi s velkou kupní silou - třeba teď na Atlasu běží kampaň na nějakou Nokii 3310 za pár tisíc. Lidé s velkou kupní silou si stěží koupí Nokii 3310 (nic proti Nokii, sám se na ni chystám přejít, byť na trochu víc high-end model :-).

    K tomu podvodu - existuje hodně způsobů, jak a) zfalšovat údaje o návštěvnosti, b) okrádat výměnné systémy, ale není mi jasné, k čemu to vlastně je - pokud žijete z prodeje inzerce, tak inzerenti rychle zjistí, že reklama u vás prostě nefunguje a už nikdy si nic nekoupí. Je ale fakt, že citovaná metoda je opravdu drsná :-)
  • 8. 8. 2002 15:21

    Kamil (neregistrovaný)
    Třeba jde o to, že si takhle uměle zvýšíte návštěvnost (aby jste vůbec něco mohl prodat, nebo aby o vás projevila zájem reklamní agentura) jelikož malé servery nikdo nechce a naspoříte si statisíce kreditů. A až přijde nějaký zadavatel, tak to prostě vypnete a zapnete výměnnou kampaň s aktivními uživateli. To už vám z výměníku přijde spousta reálných uživatelů a zadarmo. Tedy uživatele, kde reklamní kampaň funguje. Nebo tento podvod uděláte u nějaké sekce, kde nemáte žádnou placenou reklamu, jen aby jste získali zadavatele do jiné kampaně, kam chodí skuteční uživatelé. Nebo jen proto, aby jste zadarmo získali pro svoje účely určitý počet kreditů.

    Mě se to vysloveně hnusí, ale nikdo neví kolik serverů něco podobného dělá.
  • 8. 8. 2002 17:51

    jiří mašek (neregistrovaný)

    No jo, to jsem ani nevěděl, že je to takhle rozšířené. Je to pěkné svinstvo. Právě jsem zjistil, že v tom jede i naše "konkurence", viz.tento článek.



    Navýšení řádově o 800 IP za den, no tomu už říkám návštěvnost!

  • 8. 8. 2002 18:30

    Lukáš (neregistrovaný)
    Být Vámi tak bych to moc neřešil. Uživatelé výše uvedeného podvodu se dostali do pěkného průseru. Jejich IP, WWW apod. jsou registrovány v systémech, které je budou vydírat. Až si budou myslet, že se jim daří nejlépe, zjistí, že je má někdo pod palcem. Nezávidim jim.
  • 8. 8. 2002 18:38

    aaa (neregistrovaný)
    Ono to není těžké odhalit a pokud by to IInfo se službou navrcholu myslelo vážně, tak by nenechávalo detaily návštěvnosti u jednotlivých Webů pod heslem. Dokud má majitel Webu možnost statistiky zaheslovat, je navrcholu k ničemu. To byste se divili co byste se dozvěděli o lídrech některých sekcí (např. pensionhotel.cz apod.).
  • 8. 8. 2002 21:31

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Nevím, jak to zamýšlel Jirka, ale my statistikoví maniaci sledujeme například počet zobrazení stránky během návštěvy a počet zobrazení na jedno uživatele. Také nás zajímá rozložení těchto počtů. Cokoli, co vytvoří v grafu výrazný tvar (ať už je to plató, výchylka nebo naopak přílišná pravidelnost), je podezřelé. Nemusíte znát statistiky daného serveru, stačí znát statistiky z kampaně. Stačí pak napálit jednoho a během pár dní to vědí všichni.

    Mimochodem, Jirkův článek je velmi hodnotný především kvůli zdůraznění konverzních indexů (i když konverze u bannerů, které končí jedním až čtyřmi uživateli je poněkud drsná a ze statistického hlediska jako berná mince neakceptovatelná). Neplatíte u reklamy za zobrazení, ale za konverzi. A jak vidíte, tak hodně závisí nejen na prostoru, ale i na zpracování kampaně. Jsem rád, že Jirka potvrdil moje výtky vůči trikovým (to je ten anketní) a fake (to je ten trick) bannerům.

    Poněkud mi ale chybí jiná věc. Jirka už to okrajově zmínil. Jde o úbytek cookies. Zajímavé by bylo i sledování zvýšené návštěvnosti bez ohledu na cookie (musí mrknout na ten datovej balíček). U kampaně funguje jaké haló efekt a šuškanda (třeba když vám pošlu odkaz na 17.cz přes ICQ, řeknuvám ho v hospodě, pošlu mailem, prozradím při chatu...).

    Na změření efektu šuškandy a haló efektu by ovšem bylo třeba sáhnout k drsnější formě identifikace přístupů než je referer a cookie. V teleshoppingu se používá uvádění různých telefonních čísel. Na webu byste potřebovali více domén (třeba 16.cz, 17.cz, 18.cz). Úskalí toho měření ale spočívá v tom, že jste ohli vidět reklamu na všechny tři, některé jste odklikli, ale používáte jen jednu. Tohle už by zase měly hlídat cookie. U rich-media reklamy můžete zkusit použít i cookie přímo v banneru. Zjistíte tak, kterou reklamu konzument viděl (kdy a kolikrát), a která ho nakonec přesvědčila k návštěvě, a u které (domény) se rozhodl zůstat.
  • 8. 8. 2002 21:40

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Mno, NaVrcholu je spíš něco jako doplněk logu nebo korekce k idotu, ne? Je to výborná služba pro firemní klientelu, která potřebuje analyzovat přístupy k firemnímu webu. Ovšem jako podklad pro zadavateli inzerce potřebujete více údajů.

    Pokud si pořídím obchod nebo založim firmu, použiju na něm NaVrcholu a zahesluju si ho. Až budu mít online magazín, umístím na něj tečku iDotu a nechám si ho sledovat v NetProjektu.

    V obou případech budu ještě vyhodnocovat logy a statistiky generované CMS.
  • 8. 8. 2002 23:10

    Jaromír Suchý (neregistrovaný)
    No, někteří sběrači fazolí by možná naopak mohli považovat za šok to, že na oné uvedené stránce osud.cz sice najdou své milované oranžovo-modro-bílé okénko "fazole.cz - ZDE - SBÍRAT", ale když na něj kliknou, budou napáleni, že se jim ozve hláška "Kampaň byla ukončena".

    Jinak ale máte asi - pokud jde o server dušecz.com - pravdu.
  • 8. 8. 2002 23:13

    jiří mašek (neregistrovaný)
    Jaromíre, trefil jste se zrovna do 10 minut, kdy mi v zásobníku došly fazole! :-))
    Ale už je to OK, doplněno, můžete sbírat!
  • 8. 8. 2002 23:14

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Tak uz to mame i u nas ... "konzument" ...

    Nejradeji takoveho maleho blbecka, co sedi u "televize" a klika a klika a klika. Ach jo ...

  • 9. 8. 2002 4:13

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    V článku se píše: "Pokud tedy přemýšlíte, kam se opravdu vyplatí investovat, optimalizace pro vyhledávače je určitě priorita číslo 1."

    Možná mi něco uniklo, ale nevím, jak si k tomu, Jirko, došel. Vždyť přeci neporovnáváš optimalizovaný a neoptimalizovaný stav, a proto také správně uvádíš cenu návštěvnosti z vyhledavačů nulovou. V okamžiku, kdy by se do optimalizace pro vyhledavače skutečně investovalo, může být výsledek jiný. Možná lepší, možná horší -- to záleží na mnoha okolnostech. Vždy to však bude obtížně srovnatelné s jinými formami reklamy, protože chybí objektivně stanovená "nulová" základna (co je neoptimalizovaný web).

    Další věc je různý průběh závislosti návštěvnosti na nákladech kampaně u různých forem reklamy. Zatímco u bannerů je v poměrně širokém pásmu prakticky lineární (čím víc peněz naleju, tím víc lidí přijde) a dokonce se může diky množstevním slevám stáčet nahoru, u optimalizace pro vyhledavače sice zpočátku rychle stoupá, ale pak se výrazně zpomaluje. Závisí jen na konkurenčnosti segmentu klíčových slov, kdy už přilévání peněz přestne mít jakýkoli efekt.

    Článek je jinak vynikající; nevzpomínám si, že bych něco podobného na českém internetu viděl. Jestli bude něco podobného vycházet na Lupě alespoň jednou za měsíc, hlasuji pro předplatné :-)
  • 9. 8. 2002 8:12

    Martin (neregistrovaný)
    ked som zacal citat o seo, spravil som eroticku stranku, dal som tam nejake obrazky, optimalizoval som ju pre najvacsie slovenske vyhladavace takze je hore. ake bolo moje prekvapenie ked za prve dni som dosahoval pocty 600 unikatnych ip adries! teraz po viac ako polroku, sa nestacim divit ze pocty ip su denne priemerne 179 a zobrazeni stranky 2376. jedina cesta k strankam je z vyhladavacov, ziadne bannery. odkedy som tu stranku spravil, som tam nic nemenil, nic nepridal je tam stale to iste co nazaciatku. taku navstevnost nemozno dosiahnut ziadnym inym obsahom.
    raz darmo, surfujuci ludia hladaju na inete hlavne porno, ostatne az ked maju dost.
    prajem pekny den.
  • 9. 8. 2002 8:32

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Celkový objem přínosu "šuškandy" se dá odhadnout podle počtu návštěvníků, kteří nemají žádného konkrétního referera (nebo mají nějakého netypického - tj. ne vyhledavače či reklama) - a musím tě asi zklamat, není to nic závratného :-) Aspoň ne tak, aby to mohlo podstatně zamíchat závěry článku...

    Jinak cookie přímo v banneru by mělo být bez problémů realizovatelné i u GIFových bannerů, stačí, když do systmu lze zadat cestu k souboru (tam může být skript, co vygeneruje cookie, hlavičku pro GIF a příslušný soubor). Původně jsem o tom uvažoval, ale problém dělají právě případy, kdy jsem nejprve jednu reklamu viděl a na jinou kliknul. Taky bych konečně musel dodělat privacy policy, jinak by to v IE 6 moc nepracovalo :-)

    Plánuju spíš test s pouze jedním bannerem, kde se bude aspoň sledovat, kolik lidí kliklo a přišlo a kolik vidělo, nekliklo a přece přišlo...
  • 9. 8. 2002 8:37

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Je to věcí každého webu, jakou úroveň zveřejnění statistik nastaví, ne? Například u 17.cz nejsou Navrcholu plně veřejné statistiky z důvodu, že lidé vyplňují ve formulářích třeba jméno a datum narození (numerologie), to se pak předává přes GET, tj. je to vidět v URL. Myslím, že do toho nikomu nic není a že takové věci by měly zůstat pouze u provozovatele. Podobné důvody mohou mít i jiné weby - možná by ale pomohlo, kdyby Na Vrcholu umožnilo daleko přesněji nastavit, co ještě zveřejnit a co už ne.
  • 9. 8. 2002 8:48

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Nechci se přeceňovat, ale myslím, že momentálně ždímá 17.cz z vyhledávačů téměř maximum :-) Přesněji tedy z katalogů (v Čechách z nich je daleko více lidí než z fulltextů - myšleno včetně vyhledávání v katalogu)... Je ale fakt, že díky tomu, že vím, jak řadí výsledky při vyhledávání alespoň katalog Atlasu a mohu sledovat, jak se mění relativní četnost vyhledávání jednotlivých slov a návštěvnost kategorií, mám určitý "náskok know-how".
    Tj. velká většina návštěvnosti 17.cz z vyhledávačů, která se v testu objevila, je výsledkem optimalizace (ta zabrala takových 4-6 hodin celkem, tj. jde určitě o investici, která se vyplatí).
    Samozřejmě jsem při svém tvrzení také vycházel z předpokladu, že drtivá většina českých webů je z hlediska vyhledávačů v neoptimalizovaném stavu - stačí zkoušet vyhledávat různá atraktivní slova a sledovat horní výsledky. Pokud se nepohybujeme v erotické oblasti, je obsazení předních pozic stále ještě snadné...

  • 10. 8. 2002 17:17

    Robert Němec (neregistrovaný)
    Honit se za návštěvností jsme se mohli tak před dvěma léty. Nyní přeci již víme, že pokud nebudeme mít zisk, je to celé na nic.

    Pokud mi navstevnik neprinese zisk, jenom mi dela zbytecne traffic. Obzvlaste v situaci, kdy se pripravuje zpoplatneni mnoha sluzeb na netu, je dulezite take vybirat cilovou skupinu. Nezajimaji me navstevnici obecne, ale skupina ktera si napr. e-zine zaplati nebo je zajimava pro meho inzerenta.
  • 21. 4. 2011 13:20

    major (neregistrovaný)

    když je tu řeč o fazolích, tak se musím podělit o zajímavém nápadu kouzelná fazole kouzelná fazole se vzkazem.

  • 9. 8. 2002 17:47

    Honza Žitník (neregistrovaný)
    Dobře. Chytnu Vás za slovo. Přečetl jsem si Váš příspěvěk a zkusil v Seznamu vyhledat slovo "Lyže". Seznam našel 591 odkazů v katalogu, z toho jen u dvou bylo uvedeno 100%:
    1. superlyze.cz - jedna jediná stránka téměř bez obsahu
    2. http://web.edb.cz/happysport-praha - slovo lyže není v titulku a ani v URL. Je pouze v popisu, na stránce jsem nic zvláštního nenašel.
    Další odkazy včetně skiareálů, serverů o lyžování atd. dosáhly u hledaného slova velmi nízkou úspěšnost. Seznam je bezesporu službou, u které záleží nejvíce.
    Půl hodiny jsem hledal logiku podle které seznam třídí, pak mě to omrzelo. Začínám si myslet, že tam hlavní roli hrají náhodná čísla přidělená při registraci odkazu.
  • 10. 8. 2002 11:43

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Obecny postup, ktery by mel zarucit vypis hodne vysoko v jakemkoliv katalogu:

    1) klicove slovo, pro ktere optimalizujete, by melo byt soucasti URL (www.lyze.cz, lyze.eshop.cz ...)

    2) klicove slovo by melo byt v titulku odkazu, titulek by mel byt co nejkratsi a slovo co nejdrive (nejlepe, kdyz je titulek shodny s klicovym slovem (Lyze)

    3) v popisku by melo byt klicove slovo opet co nejdrive, nejlepe vickrat, lepsi kratsi popisek (Lyze a vse kolem nich, elektronicky obchod s lyzemi.)

    Relevance 100% v hledani na Seznamu podle mych zkusenosti zaruci bod 1, jednoslovny titulek podle bodu 2 a popisek zacinajici klicovym slovem podle bodu 3. U toho uvedeneho odkazu http://web.edb.cz/happysport-praha podle me pomohlo trojnasobne opakovani slova lyze v popisu (ovsem kvalitni vyhledavaci algoritmus by toto takhle vysoko asi zohlednit nemel).
  • 12. 8. 2002 8:16

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Jak myslím bylo v článku jasně napsáno, jednalo se o test kampaně zaměřené na NÁVŠTĚVNOST, nikoli na brand nebo prodej. Nepochybně je na internetu spousta webů, kde není návštěvnost hlavní, ovšem zrovna tak je spousta webů, kde návštěvnost hlavní je (všechny ty, pro které je primárním zdrojem příjmu reklama). U takových webů platí úměra mezi návštěvností a částí budgetu, který získají od zadavatelů reklamy.

    K té skupině zajímavé pro inzerenta: pravidelní návštěvníci webu jsou víceméně daní jeho obsahem, ovšem nejprve se o něm musí dozvědět (podobný vztah jako mezi brand loyalty a brand awareness).

    Jinak ty názory na smysluplnost hanby za návštěvností a chystání mnoha zpoplatněných služeb jsou podlě mě trochu mimo. Honba za návštěvností má smysl prakticky u všech webů, které se živí reklamou (myšleno přetahování cílové skupiny konkurenci). Jediné placené služby, o kterých vím a které opravdu fungují, má Seznamka.cz, a její model se sice dá někde replikovat, ale nemyslím si, že masově.
  • 16. 8. 2002 6:45

    Jarek Jesenský (neregistrovaný)
    Také nemusíte dávat Fazoli hned na první stránku, ale třeba ji zobrazovat náhodně, po shlédnutí x stran. Pak už je to opravdu jen věrnostní bonus pro pilné čtenáře, a ne vyhozené peníze pro pouhé sběrače.
    Každý průměrný webhosting poskytuje statistiky, kde přesně vidíte počet navštívených stran k poměru čtenářů, jejich dobu strávenou na serveru, příchozí i odchozí stranu a podobně. Není tedy žádný problém si tyto záležitosti hlídat a sledovat tak efektivnost prostředků vložených do reklamy.
    Jestliže máte v profilu serveru mezi návštěvníky i ty co sbírají Fazole, tak jak tím měníte profil průměrného návštěvníka? Výše uvedené hodnoty jsou průměrné a včetně sběračů, takže je pouze na mém vyhodnocení, jestli mi pouzí sběrači moc nesnižují průměrné počty PV či dobu strávenou na serveru.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).