Ne, ne, ne! Sociální sítě, stejně jako jakýkoliv jiný webový projekt, vznikly proto, aby GENEROVALY ZISK!
Cokoliv jiného dělají je jednom jejich vedlejším produktem. V tržním prostředí vše vzniká pouze pro generování zisku. Zaměstnavatel nikoho nezaměstnává proto, aby mu "dával práci" nebo "živil jeho rodinu", ale protože zaměstnanec mu generuje zisk. Firmy si nenajímají stážisty, aby ty zvídavé studentíky něco naučily, ale především, aby jim studentíci generovali zisk a především v budoucnu.
Jedině matka Tereza dělala věci skutečně pro pomoc druhým a nezjištně. Ovšem kdokoliv z komereční zféry dělá něco "zdarma" nebo "pro lidi", tak to chce nějak jinak zaplatit - nemusí to být vždy penězi, dá se platit i zdroji, prostředky atd., ale určitě facebook neexistuje proto, aby jste se mohli bavit s kámošema a zrovna tak neexistují freemaily, aby si Pepa Novák mohl posílat obrázky s Evou Novotnou.
Pokud nějaký takový projekt "zdarma" přestane generovat zisk, je okamžitě ukončen, protože Vy byste snad pracovali zdarma pro cizí lidi? :-DDD
--
Budete se divit, ale i léky jsou uváděné na trh ne podle toho jak a komu pomáhají, ale jak generují zisk.
Vždy se musím smát tomu, když si někdo myslí, že spousta lidí bude investovat svůj čas, schopnosti a své peníze do nevýdělečných projektů jenom pro blaho českých Nováků :-D
Nakonec oni i "nevýdělečné" nadace ve skutečnosti vydělávají obrovské peníze - to je důvod proč každá větší firma má nějakou svou "nadaci" nebo charitativní organizaci. Vím to dobře, protože každá koruna na "charitu" mi vydělá stovku do kapsy! :-)
Tak zapněte mozek!
Pouze z hlediska provozovatele jde o peníze, ale Facebook je jen technologie, bez uživatelů (pro které nemá finanční přínos) by to byl jenom kus mrtvého železa, a sociální síť staví uživatelé. Čímž se dostaneme k tomu, že každý uživatel se zaregistroval s tím, že mu sdílení informací přinese užitek, nějaké informace poskytne, jiné dostane. A to, že dostáváte z 99,99% informace, které nepotřebujete, je váš problém. Odpojte se nebo odpojte spammera.
Tak neviem, autora som pocholpil. A ešte viac s nim súhlasím po prečítaní vášho názoru. Problém vidím práve v tom, že všeto sa dá prijať - aj nechcené, aj to čo v danej chvíli odmietam, ale musí to byť "zvodné" príťažlivé, vtipné. Žiaľ, vačšinou marketingovým metódam chybuje to "vzrušení". Nemám na mysli erotiku, myslím na vtipnosť, prekvapivosť, pointu, ktorá neunavuje ale "šimrá". A pokiaľ má existovať paralela medzi životom skutočným a vyrtuálnym... nuž, neexistuje.
Jenže takhle definovaný "zisk" je tautologický. Podle tebe je vlastně "zisk" to, čím měříš motivaci. Když já jsem pustil důchodce sednout, tak je to proto, protože z toho mám "zisk"... ale už mi neřekneš jaký zisk to vlastně je (pokud se mě nezaptáš), už netušíš, jestli je to ten samý zisk, jako má támhle Jarda, když důchodce pustí sednout on, a už vůbec se ti z takovéhle teorie "zisku" nepodaří sestavit nějakou předpověď očekávaného chování, která by nebyla skrytě autistická.
Omíláš sice hezky naučenou ekonomickou poučku, ale sem se to moc nehodí. Zamysli se nejdřív ty a zjistíš, že existuje mnoho věcí, které nevznikly pro zisk. Třeba Facebook.
Pozn. Já se zas vždycky musím smát chytrákům, jako jsi ty, kteří si přečetli shrnutí nějaké učebnice ekonomie a myslí si, že pobrali všechnu moudrost světa. :-)
Zásadně nesouhlasím. Všechno vzniká pro zisk. Jen je chyba říci zisk = peníze. Příklad. Když uvažuješ zda pustit v tramvaji sednout důchodce na své místo, můžeš získat následující:
- můžeš mít dobrý pocit, že jsi někomu pomohl
- můžeš se zbavit škaredých pohledů spolucestujících
- důchodce přestane blbě kecat o dnešní mládeži a máš trochu klidu v tramvaji
Samozřejmě ztratíš místo k sezení.
No a podle toho, co je pro tebe větší ZISK se rozhodneš zda pustíš sednout nebo ne.
Analogii si jistě doplníš sám.
Po precteni tohoto clanku musim reagovat, ac to nedelam casto. Mezi pratelstvim tak jak jej zname z casu pred nastupem internetu a socialnich siti i tim 'virtualnim' dnesnich dnu neni zas az tak velky rozdil. Na facebooku si proste nepridam do pratel kohokoliv kdo mne oslovi, pokud ho neznam z drivejsi doby. Pokud si pridam nekoho mezi virtualni pratele a ten clovek mne zacne obtezovat spamem, reklamou vseho druhu, tak ho jednoduse z me virtualni socialni site vyradim. Je to naprosto stejne jako kdyz se potkate po dlouhych letech se spoluzakem ze zakladni skoly na nejake party a vymenite si telefoni cisla. Ten clovek Vam zanedlouho zavola, zda byste nesli na pivo a pokec. Jdete a zjistite, ze si s tim clovekem nejak nemate co rict a jeho jedina motivace ke schuzce je vnutit nejakou priblblou pyramidu, ktere fanaticky veri. Rozloucite se, vymazete cislo a tim to konci - uplne stejny koncept jako na Facebooku. Pokud je autor obtezovan reklamou, pravdepodobne ve sve socialni siti ma krome pratel opravdovych i lidi nezname, nebo ktere potkal jednou v zivote. Doporucuji procistit profil...
Co se tyce marketingu, autor opet nechape paralelu normalniho zivota s tim virtualnim. Stejne jako kdyz si koupite mobil nebo automobil a jste naprosto v uzasu jak vyborny ten produkt je, snazite se tuto pozitivni zkusenost sdilet se svymi blizkymi a prateli. Stavate se tak jakymsi dobrovolnym marketingovym agentem te ci one firmy. Dam prece vzdy radeji na radu pritele / znameho, kteremu verim ze se vyzna v autech, nez sebelepsi a pravdivejsi reklame. Toto sdileni zkusenosti se pochopitelne snazi vyuzit vsechny firmy, at uz prodavaji cokoliv. Pokud zakoupim nejakyu produkt a jsem s nim spokojen, rad ho doporucim svym virtualnim pratelum a samozrejme mne zajima co doporucuji oni. Firmy to vedi a delaji produktove stranky, ktere muzete snadno sdilet a kde se dozvite novinky o dalsich rozsirenich produktu pripadne dalsich podobnych (Facebook). Tomu vsak predchazi koupe tohoto produktu nekym kdo tuto pozitivni zkusenost muze sdilet - proto tolik upozorneni na nove produkty (Twitter). Je zasadni rozdil mezi FB a Twitterem - na FB Vasi sit tvori Vasi pratele a znami. Na Twitteru Vasi sit tvori lide, ktere pisi zajimave clanky, firmy, ktere vyrabi produkty ktere Vas zajimaji a jen v omezenem mnozstvi skutecni lide, ktere znate. Autor toto zjevne nechape. Ano pokud je reklama prilis vlezla, muze to ovlivnit nase vnimani znacky negativnim zpusobem, ale to plati i v TV, billboardech a jinych formach reklamy. Je na marketingovem oddeleni danne firmy, aby vyuzilo potencial snadneho sdileni pozitivni zkusenosti a vyvarovalo se nebezpeci otravneho presyceni reklamou potencionalniho zakaznika.
Celkove nechapu celou tu hysterii kolem socialnich siti, ktera se siri medii. Pokud nekomu nevyhovuje prilisny prival informaci, pridavejte si mezi virtualni pratele pouze Vase opravdove pratele, jejichz nazory Vas zajimaji a s nimiz opravdu chcete byt v kontaktu. Pokud nekomu vadi cely koncept socialnich siti a jakesi 'znehodnoceni' slova pratestvi, nezakladete si profil na techto sitich. Jednoduche.