Považuji se za zkušeného uživatele Internetu (tuším od cca 1996, živí mě práce spojené s Internetem) a výhody Facebook profilu nevidím.
Mám ho, což jsem ani netušil, dokud mi nepřišel email v duchu "už ses dlouho nepřihlásil". Asi někdy jsem to testoval.
Dodnes netuším, co vlastně Facebook obnáší. Nějaká zeď, to je stejné jako zprávičky na homepage. Možnost komentovat mám i pod články na webech a blozích, které obsahují hodnotnější obsah než minitexty na FB. Potřebu komunikovat řeší email, telefon a IM. To poslední již téměř nezapínám.
Držet si někde svůj profil mne spíše jako představa vadí.
FB pro mne představuje spíše vývojářskou platformu, kterou mám v plánu v budoucnu více prozkoumat. Motivací je uživatelská základna. Tedy z pohledu poskytovatele obsahu přínos FB beru: jsou tam potenciální klienti, tak proč jim nevyhovět.
Ale pořád nechápu, proč zrovna toto používá více lidí než prostý web.
"Ale pořád nechápu, proč zrovna toto používá více lidí než prostý web. Potřebu komunikovat řeší email, telefon a IM."
Pořád nechápu, proč lidi používají email a telefon. Vždyť když někomu něco chci, tak za ním přece můžu dojít, nebo mu poslat [papírový] dopis.
Asi tak :-)
Výhoda FB proti IM? Masovost, řekl bych.
-
Něco podobného je twitter: co to má za smysl, posílat si veřejné esemesky přes internet? Jakou to má přidanou hodnotu? Právě tu masovost, jinou výhodu nevidím. Ale zcela upřímně řečeno, pro koho je to výhoda? Proč bych měl chtít v kterémkoliv okamžiku komunikovat s více než jedním člověkem? To je snad použitelné jen pro někoho, kdo se pokouší organizovat nějaký fanklub, propagovat nějaké zboží nebo vyřešit nějaký problém.
Tak ještě jednou - RSS nikdy nebylo masově přijato, zatímco FB (který je v tomto funkčně shodný) ano. Nezbývá mi než realitu akceptovat. Teprve s FB většina lidí objevila koncept zpráv z agregovaných kanálů. Samozřejmě, web existuje nadále, ale nemůžu se spoléhat na to, že si uživatel jednou za čas vzpomene se na něj podívat, zda na něm není něco nového.
Jo a budete se divit, ale novinky si na webu přečtou i ti neregnutí na FB - stačí si tam dát social plugin (takový ten rámeček se streamem zpráv z FB). Registrace na FB je pouze analogií odběru RSS kanálu. Neříkám, že to je ideální řešení (centralizace FB určitě ideální není), jen vysvětluju, proč ho asi tolik subjektů používá pro komunikaci se zákazníky/fanoušky.
Odběr RSS tedy nikdy nechtěl znát mé datum narození nebo jméno a příjmení.
Chvilku jsem na FB byl, ale když jsem tam u manželky našel rodinnou fotku s rámečkem kolem mého obličeje s odkazem na můj profil, tak jsem si řekl dost a účet jsem nenávratně zrušil.
A už mi nikdo nepíše, že chce být mý přítelem :-)
Videl jste ve firme nekdy informacni system? Neco co se projektove ridi? Jaka je vyhoda udrzovat drahe databazove systemy, kdyz se muze poslat mail?
Uz jste nekdy neco organizoval? Zrovna mame sraz, 11 lidi z byvale firmy. Z nejakeho duvodu (asi kvuli rozsahlosti anket) to neni na FB, mame to na nejakem proprietalnim systemu kolegy, je tam 6 terminu a 3 navrhy na mista (Krkonose, Solna Komora, Beskydy) + dalsi dve kategorie (jidlo apod) s check boxy.
Kazdy si tam naklika jaky terminy mu vyhovuji a kam chce jet. Vybere se termin a misto kam muze a chce nejvic lidi.
Fakt toto resite mailem? Spis nic neorganizujete a nikam nejezdite ne? Kolik mate kamaradu? 5,50,500? Kdyz jedete sluzebne do Mexika tak je vsechny obeslete s fotkama nebo je lepsi to pasivne vystavit a kdo me chce sledovat tak to vidi a kdo nechce (ma me bloklyho) nevidi? Kdyz shanite nekoho do auta kdo by jel na "expedici" do Beloruska, tak si vezmete mail a adresar a jedete... hmm, Maruska ze zakladky, mam ji to poslat... tak jo.. hmm, kamarad z volejbalu co jsem ho 6 let nevidel, mam mu poslat dotaz... hmmm. tak ja to poslu vsem...
Je to smutny ale jsou dve varianty, budto vetsina lidi nevi na co FB je nebo vedou takovej zivot ze ani nechci vedet jaky...
A jak se to delalo driv? No slo to taky... v devadesatych letech jsem po pevnych linkach organizoval expedici do Ruska na Krym. Pekne A4 slozka, 3 fyzicky srazy "ve stredu republiky", stovky telefonu na pevnou kterou nikdo nebral...
Mimochodem i ten pravidelnej blbej volejbal nebo floorball - kouknu vidim kolik lidi jde, dam mozna, dam ne, nepotrebuju aby me nekdo 6x volal jestli to Jura zrusil nebo jestli jich je malo a nutne potrebuji abych dosel. Kdyz vidim ze je tam nahlasenych 15 lidi tak se na to vyseru... Jak jednoduche.
A jeste jedna vec, tak 3-4 aktivni lidi co znam FB nemaji, posilame jim alespon prubezne nejake info a piseme na FB info za ne, v tomto poctu s to da, prumerne se nejake akce ucastni tak 1 ktery FB nema.
Specielne kvuli lidem jako vy jsem tam zahrnul kazdotydeni volejbal a floorball. Plus prubezne jednorazove akce, ktere nekdo porada. Je to o tom jaky mate pomer lidi kteri jsou k nicemu vuci ostatnim. Kdyz se tam divam tak do konce cervna jsem pozvany na 12 jednorazovych akci a 2 sam poradam (tak pulka veci by me asi teoreticky mohla dorazit i mailem). Kazdy rok treba na slunovrat poradam nocni pohod po hrebeni az na Praded a kazdy rok se prihlasi i nekdo kdo me prekvapi.
Cela ta debata je na urovni "ja vubec nectu, tak na co volove maji doma knihovny". Kdyz s tim neumite nebo mate kamarady idioty co tapetuji zdi Farmville, tak to nepouzivejte a smejte se sami sobe.
kvůli pravidelným akcím si pořizovat FB .... není někde něco špatně? buď organizujete pravidelné akce (na co FB, když každý ví kdy a kam a za kolik) anebo jednorázové, které se dají domluvit. Mimochodem - to vám nevadí, že nevíte, kdo na tu akci přijde? Někdo, koho tam opravdu nechcete vidět?
Ta debata je na úrovni - když chci jít na volejbal, opravdu to musí vědět všichni moji kamárdi a jejich kamárdi a jejich kamarádi ... a opravdu k tomu musí vědět, kdy jsem se narodil, na jakou školu a kdy jsem chodil apod.?
Není ta lenost trochu draho vykoupena?
Jak bylo psáno výše - výhodou je masovost. Je to společensky přijatelný způsob, jak "spamovat" lidi věcmi, které by je mohly zajímat. Ať to jsou informace o plánovaných akcích, fotky z právě proběhlé akce, odkaz na zajímavý článek, fotku "roztomilého koťátka", co se mi právě stalo, co se mi honí hlavou... Ano, můžete je tím zavalovat přes mail / SIP / XMPP. Ale asi se nedočkáte moc pozitivních reakcí :-D
Nebo si můžete udělat blog s RSSkem. Ale pokud nejste opravdu významná osobnost, tak tam budete psát tak maximálně pro sebe.
Samozřejmě, někdo na žádné akce nejezdí, s lidmi jejichž osud ho zajímá se potkává denně atp., takoví opravdu FB moc nevyužijí a je to naprosto v pořádku. Ale hodně lidem to přináši pozitivní hodnotu (třeba mě) a to je taky v pořádku.
Ja to beru jako takovou "databazi" kontaktu na lidi s kteryma se tak casto nevidam, presto ale trebas jednou za rok uvidim (ano - spoluzaci) prip. konakt na zname ze zahranici apod.
Sice email by asi zvladl to same, ale preci jenom FB nabizi rozsirene funkce - skupiny, IM atd vse v jednom i pro ty mene internetove znale.
To si myslim, ze je sila FB - integrace vse na jednom miste, pod jednou strechou.
Přesně tak. Funguje to asi tak, že nějaký váš kamarád pustí facebook do své mailové schránky a on mu prohrábně adresář a zapamatuje si všechny adresy.
No a pokud jednu a tutéž adresy sesbírá od více lidí, tak tam pak posílá vyděračké spamy plné fotek kamarádů. Hlupáčci se nachytají.
Protože většina lidí na prostém webu neumí vytvářet obsah, umí ho jen konzumovat. Protože prostý web je propojený pouze explicitně přes jednoduché A HREF="...", zatímco facebook trochu sofistikovaněji přes "přátelství". Protože facebook má jednotné rozhraní. Proto dneska můžeme očumujme prsaté fotky pohledných kolegyň z práce a potomky kamarádek, proto se zveme s bývalými kamarády na oběd a proto píší lidé hlouposti na zeď spíš přes facebook než přes prostý web.