Německý vydavatel Axel Springer pokračuje v konfrontacích s provozovateli blokátorů reklam. U soudu teď požaduje zákaz aplikace Blockr, která umožňuje blokování (nejen) reklam na iOS v prohlížeči Safari, píše server Techcrunch.
Blockr těží z novinky uvedené v rámci iOS 9, která umožňuje instalaci aplikací blokujících v Safari různé typy obsahu – tedy nejen reklamy, ale také třeba scripty, cookie nebo multimédia.
WELTN24, pobočka Axel Springer, pod kterou spadá například deník Die Welt nebo televize N24, se v listopadu obrátila na soud ve Stuttgartu s žádostí, aby zakázal nabízení, propagaci a šíření služby Blockr.
Argumentuje tím, že aplikace nelegálně blokuje online obsah deníku Die Welt a měla by být zakázána. Právníci vydavatele požadovali, aby soud vydal předběžné opatření, které by Blockr okamžitě zastavilo. Soud jim – podle právníků Blockru – ale nevyhověl. Konečný verdikt má v případu padnout 10. prosince.
„Blokování reklam zasahuje do ústavou chráněného postavení vydavatelů a ohrožuje financování – a tím pádem v dlouhodobém horizontu i existenci – profesionální online žurnalistiky. V současné době nebudeme komentovat žádná čísla ani stav probíhajících právních jednání,“ uvedli pro Techcrunch zástupci Axel Springer.
Německý vydavatel se už letos neúspěšně soudil také s provozovatelem Adblocku Plus, firmou Eyo. Soud v září potvrdil, že aplikace neporušuje zákony. Axel Springer se ale odvolal.
V říjnu vydavatelství přestalo uživatelům s blokátory reklamy na webu svého deníku Bild zobrazovat články a vyzývá je, aby si blokátor vypnuli, nebo si koupili speciální předplatné, které z webu odstraní většinu reklam.
Začátkem listopadu firma podle Financial Times (paywall) oznámila, že se jí tato taktika vyplácí: předplatné si sice koupil jen málokdo, ale více než dvě třetiny blokujících si prý blokátory vypnuly. A z původních 23 % blokujících návštěvníků prý zůstaly jednotky procent.