Dokonalý plán.
- Amazon pro své datacentra v EU nakoupí pevné disky a zaplatí autorské poplatky
- Do ceny služeb pro zákazníky bude muset zapracovat cenu autorských poplatků za poskytnutí cloudu
- Zákazníkem bude Dropbox, který v S3 hostuje data, ten zaplatí za autorské poplatky (vždyť on je zákazník) a protože poskytuje službu pro uložení dat, tak bude muset odvádět desátky autorům taky.
No a ještě by to chtělo nějaký paušál pro koncové uživatele, tam budou muset kluci ještě trochu zapracovat...
Ach jo....
Musí to projít v Komisi. Komise poslední dobou není úplně naladěna na poplatky. Moc dobře vědí, že je to dělá nepopulárními. V Komisi taky funguje aspoň nějaká "free culture" lobby, v Parlamentu evidentně nikoli.
A brzo bude nový Parlament. Nedá se čekat, že v něm nebude víc lidí, kteří chtějí víc poplatků.
A není teda pro ně lepší vystoupit a přidat se na stranu bojovníků proti poplatkům?
Pokud by byli v záporných číslech, nebo plus-mínus kolem nuly, pak by pro ně tenhle způsob "reklamy" mohl být zajímavější, než členství v nějakých vyděračských organizacích.
Nicméně se musí nechat, že ten, kdo vymyslel tenhle business plán to fakt vymyslel hodně dobře - necháme si zaplatit od každého, od někoho i dvakrát a ještě z toho uděláme povinnost....
Pokud me skleroza neklame, tak kazdy clen disponuje hlasovacim pravem ... osa ma neco kolem 500 clenu. Kdyz do ni vstoupi 1000 lidi, muzou ji tedy vlastnim hlasovanim defakto rozpustit ... Idealne to samo udelaji tak, ze odhlasuji nulovy vyber poplatku, osa bude existovat dal, a nikdo nemuze zalozit zadnou nahradu.
Je v necem chyba?
Pokud bychom se vratili do dob Karla IV., tak by v zemi zilo jen velmi malo lidi na 40 let, zadne socialni zaopatreni, cely zivot byste byl nevolnikem, ktery stravil od nevidim do nevidim na nejakem poli a v neposledni rade byste mel docela velkou sanci, ze zemrete na nejakou hodne osklivou nemoc.
BTW Karel V. byl nekdo jiny.
"Jakou zásluhu na tom má autor, který dostane část peněz od kolektivního správce poplatků?"
Výše uvedená věta mě vede k otázce: Jaký autor dostane peníze, které od nás vybere OSA při koupi paměťového média? Že by to rozdělili v přepočtu podle počtu prodaných nosičů každého autora? Nebo (a tomu bych tak nějak věřil víc) si to nechá OSA pro sebe?
1) autorská práva se netýkají uměleckých, ale autorských děl. A aplikace realizující cloud je autorské dílo příslušných programátorů. Akorát ho řeší jiné paragrafy autorských zákonů.
2) otázka je, proč by měli umělci dostávat nějaké náhrady za právo užití díla pro vlastní potřebu. Když si v půjčovně půjčím kladivo, tak výrobce kladiva taky nedostane náhradu za to, že jsem si nekoupil vlastní a tak mu vznikla finanční újma. Navíc v drtivé většině případů za dílo použité pro vlastní potřebu jeho konzument zaplatí přímo sám, nebo si někdo musí koupit licenci umožňující takové zveřejnění a autor tedy dostává zaplaceno dvakrát.
Vážený, jakým právem nějaký kolektivní svaz vybírá poplatky z mých děl (fotografií, domácích videí apod,), které dám na paměťovku, HDD, DVD nebo nějak na cloud? Takže mi tady nekecejte něco o tom, že neuznávám autorské právo, když samotný ten zákon jej paradoxně ignoruje, stejně jako ignoruje presumpci neviny.
Je zcela běžné, že když trh něco žádá, tak se podnikatelé jeho požadavků přizpůsobí, ale u autorů, zastupovaných nějakými svazy a vydavatelstvími tomu tak není, ti se lobbingem a korupcí snaží přizpůsobit trh sobě.
za mě poplatky klidně - ale jen jednou. tedy buď budu platit za obsah (a kus ala dvd, cd, mp3) a pak nechci platit žádné výpalné za disky a kopírky.. a nebo se generálně předpokládá, že všichni stahujou zdarma a pak si takové stahování "předplatí" formou nějakého poplatku. potom takové šíření obsahu ale nemůže být postihováno a kriminalizováno - vždyť jsme za to všichni už jednou zaplatili! tohle už funguje u veřejnoprávního rádia a tv (i když i tam je placení automaticky všemi někdy sporné), aktuálně to začíná fungovat u hudby (za paušál můžu poslouchat-stahovat cokoliv z konkrétní služby), proč by to nemohlo fungovat i jinde? :) otázkou je model přerozdělování toho, co se vybere.. naopak "platební" model pro uživatele může být úplně jednoduchý a pro všechny stejný..
Coz je vyhradne jeho blbost - pokud to zaplati. Nebot opet zcela v souladu se zakonem, on ma uzavrenou smlouvu s autorem primo, tudiz je opravnen provozovat produkci. Navic pokud jde ciste o najemce prostor, tak na toho se povinost platit nevztahuje v zadnem pripade, vztahovala by se na poradatele.
OSA to právně pokryté má. Kapela zaplatí za to, že hraje něco jiného, než vlastní produkci, pokud to hraje, a pořadatel, nebo jiný subjekt, který má smlouvu na koncert, platí poplatek z kapacity sálu. A pokud se v hospodě sejde parta trempíků a začnou hrát, je majitel provozovny povinen zaplatit poplatek za veřejnou produkci, a to i tehdy, když ti trempíci hrají jen tak pro radost sobě a hostům. V praxi to vypadá tak, že v hospodě někdo brnkne na vozembouch a personál začne okamžitě hystericky ječet, ať toho nechá, že nechtějí platit pokutu za neohlášenou produkci! Toť skutečná realita dnešních dnů.
... treba i na myslenku, ze i ten mrak (abych prelozil cloud) musel nekdo vymyslet a stalo to penize ... je mi ohromne lito, ale paklize neuznavate autorske pravo, kradete vy ... autorske pravo se totiz vztahuje i na zpusoby, jakym se dostavate k tomu ci onomu dilu ... to uz s sebou nese zivot ... jinak doufam, ze vam chutna jist ...
Jak platí firmy a svazy autorům ?
http://m.aux.tv/news/100455-7-royalty-cheques-that-ll-make-you-lose-your-faith-in-the-music-industry
Ale Karel Gott nebo Petr Janda si jistě nestěžují.
Buď jste článek nepochopil vy nebo nechápu já vás.
1.) princip cloudu nelze chránit autorským právem, maximálně by některé prvky šly v některých zemích chránit patentem (to je to hodně zvláštní, zatímco patentovat se nedá mnoho věcí, za patent se musí platit a má maximální platnost 20 let, autorská práva mají podmínky úplně jiné - automaticky vznikají na jakékoli umělecké dílo, nic se neplatí a trvají do doby 70 let po smrti autora)
2.) autorské poplatky z cloudu mají jít umělcům jako náhrada za právo užití díla pro vlastní potřebu (tak jak je to dnes u disků nebo médií)
Po letech nadávání na autorské organizace všech druhů (hudební, literární a jiné) by mne potěšilo, kdyby nějaký novinář zkusil zjistit, kdo z autorů má z těchto poplatků skutečně příjmy. Spousta kamarádů muzikantů -- byť jsou hlášení v OSA -- stěží zahlídnou nějakou korunu. Literáti se nedávno bouřili, že taky nedostávají skoro nic z poplatků za kopírky a knihovny.
Ale jak to vlastně je? Dostane Viewegh 100 000 ročně a Topol ostrouhá mrkvičku? Nebo první má mega, dalších deset půl, zbytek nic? Nebo všichni po stokoruně? Jak se příjmy autorských svazů rozdělují? Kolik jim zůstane za nehty? A zajímavé by bylo, jestli by autorské organizace tyto informace vůbec poskytly, nebo bylo-li by možno je k tomu nějakým způsobem přinutit.
Nedávno jsem tisknul svoji diplomku a na účtence byla položka: autorský poplatek 6,40. Tak jsem si říkal, kam se o ty peníze můžu jít přihlásit.
Umelci se holt museji podporovat, hlavne ty "narodni poklady". V davnych dobach meli penize jen ze skladeb na zakazku nebo z pokoutneho vyhravani a jaka to byla dila! Dnes by to porad bralo dotace, melo autosky poplatek na vsem, povinne vyhravani jejich skladeb v radiu, honorare jak z Hollywoodu jen ne tvorit.
Musí. Od poplatku za veřejnou produkci není osvobozen nikdo, tedy ani ten, kdo hraje jen svou vlastní tvorbu. Došlo to dokonce tak daleko, že jeden Hujer výběrčí vlezl do trampského kempu a začal chtít poplatek za to, že si tam trempíci uspořádali potlach sami pro sebe. Měl smůlu, poblíž bylo dost hluboké jezírko s bahnitým dnem.
I kdyby tomu tak bylo, jakože nepochybuji o tom, že má OSA tyhle situace právně pokryté, protože poplatky za presentaci vlastní tvorby vybírá již desítky let, tak by to znamenalo soud. Ten by se táhl léta (a už jen cena ztraceného času by překročila výši těch poplatků mnohonásobně) a výsledek by vůbec nebyl takto jistý, protože mezi českou justicí a dámami od E55 není žádný rozdíl: obojí dá tomu, kdo jim zaplatí víc (a je otázka, jestli tu OSA budete s to přeplatit).
Na kontext bych moc nesazel, ten se casem vytrati.
Kdo si dnes pamatuje ze poplatky z medii byly zavedeny v kontextu nastupu masoveho a zcela nekontrolovatelneho vypalovani CD kolem roku 2000?? Kdy na vsech skolach kolovaly sahodlouhe vytistene seznamy s "nabidkou" titulu? A kdy kamenne prodejny CDR medii vznikaly jak houby po desti? Kdo z tech kdo ten system dnes odsuzuje vi, ze to byl sveho druhu legislativni hot-fix prezivajici z ruznych duvodu dodnes? Kdepak kontext.....
Ehm ... kapela, ktera hraje pouze sve veci, samozrejme zadny poplatek odvadet nemusi a to vubec nikomu. Ovsem vyzaduje to, nenechat si nadelat do dlani, a prisluneho vyberciho poslat kam nalezi.
Nasledne je na ose, aby pripadle dolozila a dokazala, ze to tak neni. Ale oni se spolejhaj na to, ze vetsina lidi to radsi zaplati, nez by se snima dohadovali. A samo, muze se stat, ze dojde i na zalobu ... kterou ovsem dotycny vpohode ustoji. Priklady existuji.
To přihlášení se nevyplatí, dostanete pár korun (doslova). Mám pocit že ochrané svazy autorské dělají často víc byrokratických překážek, než že by lidstvu pomáhaly. I pro spoustu malých kapel je dnes, myslím, lepší se nenechat zastupovat a raději si užít svobodu a volné šíření na internetu. Nejsem zastánce pirátství, ale přebujelá regulace je větší zlo.
Kdyz me muze nemoralne okradat stat a vladnouci garnitura tak ja si budu stahovat co budu chtit dokud to pujde, stejne platim vypalne kde komu.
A IT to je jen ta mensi cast, kde jsou lobby za revize kominu, elektro, lekarnicky v autech, open card, blanka, od roku 2015 v autech dalsi smirovani pod zaminkou zachrany zivota.
Jak to zpival ten Koller , jsme v prdeli muzeme si za to sami :)
Na to zapomen ;)
Kazda kapela , i kdyz hraje pouze sve autorske veci, musi odvadet do OSA autorsky poplatek pocitany z kapacity salu (nikoli skutecne navstevnosti.).
Nas kapelnik se obratil na OSU, ze by teda chtel vstoupit aby z toho neco mel ,navic nekolik desitek jeho pisnicek hraji dalsi kapely, jedna jeho pisnicka vyhrala hitparadu a byla velmi casto poustena v radiu.
Odpoved z OSA: Neprijimame Vas a to proto ze nejste dostatecne medialne znamy .
Cili v OSA muze byt jen ten koho uznaj vhodnym, naproti tomu musis odvadet autorske poplatky za sve vlastni pisnicky z kazde verejne produkce.
Dost absurdistan :/
Ono to tehdy vypadalo úplně jinak, takže: málo lidí - přiměřeně poměrům a době.
Žádné sociální zaopatření - omyl, o staré rodiče se staraly děti a na rozdíl od současné přebujelé byrokracie to fungovalo. Jenom na tom nemohli parazitovat ,,nepřizpůsobiví" a úřednictvo.
Nevolník - to je řadový zaměstnanec i dnes. Jenže tehdy měl nevolník jistotu, že nepřijde o práci, ani o střechu nad hlavou. Práce na poli by pro většinu současných ,,pracujících" byla likvidační, s tím souhlasím; průměrný managor by se zmrzačil během minuty. A na hodně ošklivou nemoc se dá umřít i dnes. AIDS, kapavka, rakovina... Jediný rozdíl je v tom, že válet se v kanceláři a být placen za to, že buď nic nedělám, nebo škodím, kudy chodím, tehdy nešlo.